گروه شهری: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اختصاص تخفیف عوارض شهرسازی به بناهای دارای معماری ایرانی- اسلامی را از برنامه‌های آتی شهرداری تهران عنوان کرد.

هیربد معصومی در مراسم اختتامیه نخستین همایش نمای ساختمان و سیمای شهر که با حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران و شهردار منطقه 5 برگزار شد افزود: حفظ و احیای هویت ایرانی - اسلامی در معماری و شهرسازی ازجمله رویکردهای شهرداری تهران است که در همین راستا با هدف حمایت از شکل‌گیری الگوی معماری ایرانی - اسلامی به بناهایی با این معماری تخفیف در عوارض شهرسازی تعلق می‌گیرد.

وی گفت: ارزش‌های اسلامی و تمدن و معماری ایرانی - اسلامی باید به‌عنوان دو اصل مهم در هویت شهری شهرهایمان ملاک عمل قرار بگیرد. معصومی با اشاره به اقدامات شهرداری در ارتقای کیفیت سیمای شهر افزود: براساس این رویکرد همزمان با تدوین طرح تفصیلی و تهیه اسناد راهبردی کمیته‌های طراحی مساجد، نما و منظر شهری و همچنین کمیسیون معماری و طراحی شهری تشکیل شده است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرداری‌ها، صدور پروانه نما همزمان با صدور پروانه ساخت الزامی است و این مصوبه به مناطق ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در توضیح برنامه‌های تشویق بهره‌گیری از معماری ایرانی - اسلامی در ساختمان‌ها به همشهری گفت: با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر ساماندهی نما و سیمای شهر و با نگاه به اینکه معماری ریشه در عمق فرهنگ جامعه دارد، معاونت شهرسازی و معماری تصمیم گرفته است به فرهنگ‌سازی در این‌باره بپردازد.

به‌همین منظور لایحه‌ای در دست تهیه است تا به مالکان و سازندگان و معماران بناهایی که در ساخت آنها از الگوهای معماری ایرانی - اسلامی بهره گرفته شده است، جوایزی اعطا شده و این بناها به‌عنوان بناهایی با نمای برتر معرفی شوند. به گفته معصومی، نکته دیگری که در این لایحه درنظر گرفته می‌شود، درنظر گرفتن تخفیف در عوارض ساختمان برای بناهایی است که از الگوهای معماری ایرانی - اسلامی بهره برده باشند.

وی اضافه کرد که در بررسی ویژگی‌های چنین بناهایی، شاخص‌های مصالح و رنگ نیز درنظر گرفته می‌شود. مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش با اشاره به فقدان سیاستگذاری فرهنگی در شهرسازی، بازنگری ساختارهای شهرسازی را الزامی خواند. وی گفت: بازنگری و تجدید ساختارهای شهرسازی قابل اهمیت است.

طلایی افزود: حفظ و احیای هویت اسلامی در سیمای شهر ازجمله مسائلی است که می‌بایست در اصول شهرسازی مورد توجه قرار بگیرد. رئیس کمیسیون اجتماعی - فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: تحقق توسعه پایدار شهری علاوه بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اقتصادی، اکولوژیک و اجتماعی نیازمند تقویت ساختارهای مشارکتی است.

کد خبر 133050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز