گروه بورس: نماگر‌های بورس تهران به سرعت در حال رشد هستند و اطلاعات جدید نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس تهران در فروردین ماه به2.5میلیارد دلار رسیده است.

بورس

به گزارش همشهری، کارشناسان می‌گویند، سرازیر شدن نقدینگی مازاد از سایر بازارها، برای خرید سهام باعث رشد تمام نماگر‌های بورس تهران شده است.در چنین شرایطی ارزش معاملات بورس تهران رکورد جدیدی را در نخستین ماه سال به ثبت رساند و از مرز2.5 میلیارد دلار عبور کرد.

تاکنون سابقه نداشته سهامداران در طول یک‌ماه این میزان در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. بالاترین میزان مبادلات سهام سالانه مربوط به سال گذشته بود که سهامداران در طول 12 ماه 21.8میلیارد دلار سهام دادوستد کردند، اما به‌نظر می‌رسد در سال جدید ارزش مبادلات بازار سهام به نحو چشمگیری رشد کند؛ چراکه به اعتقاد کارشناسان، بورس در حال حاضر اصلی‌ترین مجرای جذب سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند که رکود بازار مسکن و نبود فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش میزان نقدینگی در جامعه که در حدود 270میلیارد دلار محاسبه شده است از عوامل هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بورس تهران است؛ ضمن اینکه بسته سیاستی‌- نظارتی بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی را به‌نحوی کاهش داد که سپرده‌گذاری در بانک‌ها با در نظر گرفتن نرخ تورم کاملا توجیه خود را از دست داد.

هرچند افزایش قیمت سکه و طلا از ابتدای سال بخشی از نقدینگی جامعه را به سمت خود جلب کرده اما به‌نظر می‌رسد این بازار ظرفیت حجم عظیم نقدینگی موجود در جامعه را ندارد و در عین حال نمی‌تواند مانند بورس به چرخه اقتصاد ملی و تولید کمک کند. بر این اساس دولت در تلاش است، سرمایه‌ها را به سمت بورس تهران هدایت کند. گزارش‌های رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌دهد بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به‌دلیل رشد قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین به 14 درصد رسیده است.

شاخص بورس تهران از ابتدای سال از رقم 23 هزار و 294 واحد به 26 هزار و 481 واحد رسیده است. ضمن اینکه غول‌های جدیدی در بورس تهران متولد شده‌اند که ارزش آنها به چندین میلیارد دلار می‌رسد. در فروردین ماه امسال 154 هزارو 285 نفر اقدام به خرید سهام در بورس کرده‌اند که این میزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته 33 درصد رشد نشان می‌دهد. این تعداد سهامدار تاکنون 524 هزار معامله در بورس انجام داده‌اند.

کد خبر 133037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز