ماجرای نیمه‌تمام استعفای وزیر اطلاعات، با حضور حیدر مصلحی در این وزارتخانه و تودیع و معارفه یکی از معاونان این وزارتخانه فیصله پیدا کرد.

حیدر مصلحی

اگرچه گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی استعفا در شامگاه یکشنبه، برکناری همین معاون وزارت اطلاعات از سوی مصلحی و مخالفت با این برکناری از سوی برخی اعضای دولت بوده است، اما این ادعا هیچگاه تأیید نشد. مصلحی در حالی عصر دیروز این مراسم را در وزارت اطلاعات برگزار کرد که شامگاه یکشنبه از سمت وزارت خود استعفا کرد و محمود احمدی‌نژاد نیز استعفای او را پذیرفت. احمدی‌نژاد مصلحی را سپس به سمت تازه‌تاسیس مشاور رئیس‌جمهور در امور اطلاعاتی گمارد و اعلام کرد که سرپرستی وزارت اطلاعات را شخصا به‌عهده گرفته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در خبری که نخستین خبر استعفای مصلحی در رسانه‌ها بود و ساعت 20:35 روز 28 فروردین منتشر شد، ابتدا حکم مشاوره و سپس پذیرش استعفا را آورده است.
احمدی‌نژاد در نامه کوتاه پذیرش استعفا نوشته است: جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدر مصلحی، سلام علیکم، با تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی در مدت تصدی مسئولیت وزارت اطلاعات به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی با استعفای شما موافقت می‌گردد.

امیدوارم بتوانید در سنگرهای دیگری در خدمت نظام و انقلاب اسلامی باشید. ساعتی بعد و ساعت ۲۲:۰۴ خبرگزاری فارس خبری را روی خروجی خود فرستاد؛ خبری که مهر درساعت 22:08 و ایسنا در ساعت 22:14 آن را منتشر کردند. خبر این بود: با تاکید رهبر معظم انقلاب، مصلحی وزیر اطلاعات ماند. در شرح این خبر هم آمده بود: مخالفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تصمیم پذیرش استعفای حجت‌الاسلام مصلحی و کناره‌گیری وی موجب شد حیدر مصلحی همچنان به‌عنوان وزیر اطلاعات در کابینه به فعالیت خود ادامه دهد. این خبر اگر چه در هیچ‌یک از 2پایگاه رسمی دفتر مقام معظم رهبری (leader.ir) و دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (khamenei.ir) منتشر نشد اما سامانه پیامک خبری دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در ساعت23:20 خبر را با این متن برای مشترکان خود فرستاد: پس از مخالفت رهبر انقلاب با کناره‌گیری حجت‌الاسلام مصلحی از وزارت اطلاعات، وی در این وزارتخانه ماندنی شد؛ ساعتی پیش رسانه‌ها خبر از استعفای وی داده بودند.
خبر مخالفت مقام معظم رهبری با استعفای مصلحی و لغو پذیرش استعفا - تا لحظه تنظیم این گزارش - در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری (president.ir) و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (dolat.ir) قرار نگرفت و گویا کماکان براساس اخبار این دو پایگاه، استعفای مصلحی پذیرفته شده و احمدی‌نژاد سرپرست این وزارتخانه است!

به سبک مشاور مطبوعاتی

صبح 29 فروردین خبرنگاران پیگیر جزئیات این خبر، موضع تازه‌ای در سایت علی‌اکبر جوانفکر یافتند. جوانفکر که همزمان مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، مدیرعامل مؤسسه ایران و مدیرمسئول روزنامه ایران است، یادداشت روز 29 فروردین خود را که عنوان «طراحی سناریوی جدید علیه دولت در یک حرکت هماهنگ رسانه‌ای» دارد، چنین آغاز کرده است: پس از استعفای وزیر اطلاعات و موافقت رئیس‌جمهور محترم با آن، به‌نظر می‌رسد رسانه‌های دروغ پرداز و اقتدارگرا با جعل خبری منتسب به رهبر معظم انقلاب مبنی بر مخالفت ایشان با تغییر وزیر اطلاعات آن هم در ساعات پایانی شب، در حال طراحی و اجرای سناریوی جدیدی علیه دولت برای وانمود‌سازی‌ عدم ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور و همچنین قرار دادن رهبر عزیز انقلاب در مقابل خبر دروغ منتشرشده از قول ایشان هستند.

این مشاور احمدی‌نژاد در ادامه نوشته است: چنین به‌نظر می‌رسد که رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به این جریان زیاده‌خواه، در تلاش هستند تا از رهگذر این دروغ‌پردازی هماهنگ و یکپارچه، معظم‌له را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهند تا به زعم آنها معظم‌له، مجبور به سکوت شوند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) هم در نخستین اخبار خود درباره خبر مهم شامگاه یکشنبه با لحنی مشابه نوشته مدیرعامل خود در موضع‌گیری متفاوت با سایر رسانه‌های کشور، خبر مخالفت رهبر معظم انقلاب با پذیرش استعفای مصلحی را جعلی و حاصل جوسازی برخی از رسانه‌های مغرض با استفاده از شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف خواند. ایرنا البته از صبح دیروز اخبار و گفت‌وگوهایی درباره ولایت‌پذیری عملی محمود احمدی‌نژاد از زبان برخی نمایندگان حامی دولت روی خروجی خود فرستاد.

روزنامه‌هایی که نوشتند، روزنامه‌هایی که ننوشتند

اختلاف برداشت در ماجرای استعفای مصلحی اما در روزنامه‌های صبح دوشنبه 29 فروردین نیز مشهود بود.روزنامه همشهری خبر را با تیتر «مخالفت رهبر معظم انقلاب با تغییر وزیر اطلاعات» منتشر کرد. روزنامه ملت ما نیز عنوان «مخالفت رهبری با استعفای وزیر اطلاعات» را برای این خبر برگزید. روزنامه روزگار هم تیتر این خبر را در کنار تصویر وزیر اطلاعات در صفحه یک قرار داد و نوشت: «مخالفت رهبر معظم انقلاب با کناره‌گیری وزیر اطلاعات». همچنین روزنامه شرق در صفحه نخست خود خبر داد: «با تاکید مقام معظم رهبری، مصلحی وزیر اطلاعات ماند.» روزنامه‌های خراسان و جوان و تهران امروز در تیتر نخست خود به انعکاس این خبر و بررسی شباهت استعفای وی با وزرای پیشین دولت پرداخته و به خبر مخالفت رهبر معظم انقلاب با این قضیه اشاره کردند.اما روزنامه رسمی دولت (ایران) تنها به انتشار خبر استعفای مصلحی از سرپرستی این وزارتخانه از سوی احمدی‌نژاد اکتفا کرد. روزنامه کیهان هم تنها خبر استعفای مصلحی را به صفحه اول خود آورد.

به صلاح نبود

برخی چهره‌های سیاسی اما درباره نوع عزل و نصب اخیر و ماجرای استعفای مصلحی و بازگشت او به وزارتخانه، غیر از آنچه جوانفکر فکر می‌کند، سخن گفتند. محمدرضا باهنر در واکنش به استعفای وزیر اطلاعات، خبر داد: مسئله استعفای آقای مصلحی براساس اتفاقی بود که پیش آمد؛ چرا که ایشان احساس می‌کردند، اختیارات لازم را ندارند و به همین بابت استعفا دادند.دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، صبح دیروز در نشستی خبری که در محل جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت: آقای رئیس‌جمهور این استعفا را پذیرفت ولی مقام معظم رهبری این را به مصلحت ندانستند و خواستند که ایشان به مسئولیت خود ادامه دهد و با شناختی که از مسئولان قوا و رئیس‌جمهور داریم طبیعی است که ایشان این امر را مطاع می‌دانند.محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید برای عزل و نصب‌ها مطالعه بیشتری انجام دهد تاکید کرد که احمدی‌نژاد باید در برخی روش‌ها تجدید نظر بکند.

همچنین رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیم تغییر وزیر اطلاعات در شرایط فعلی کشور و منطقه گفت: این تصمیم‌گیری و ایجاد تزلزل در دستگاه اطلاعاتی کشور از نظر امنیتی قابل تأمل است. پرویز سروری با اشاره به موافقت رئیس‌جمهور با درخواست استعفای وزیر اطلاعات و ورود مقام معظم رهبری در این موضوع و مخالفت با خروج وزیر اطلاعات از دولت خاطرنشان کرد: قدردان نگاه تیزبینانه مقام معظم رهبری در جلوگیری از این تغییر و تحول هستیم.

اطلاع دارم که نامه رسیده است

حسین صفارهرندی با بیان اینکه انتشار خبر کنار رفتن مصلحی یک اقدام خبری شتابزده بود، گفت: انتشار این خبر محصول عملکرد شتابزده و مسئله دار عناصری است که ما باید همیشه نگران حضور آنها در جایگاه‌های حساس نظام باشیم.صفارهرندی که پس از تصدی وزارت ارشاد در دولت نهم، اکنون بیرون از دولت دهم مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه است، در گفت‌وگویی که در پایگاه‌های خبری انعکاس یافته، تأکید کرد: من جریانی را می‌بینم که در اطلاع رسانی‌های خود از دولت بر یک عملکرد غلط پافشاری می‌کنند.

او با اشاره به چهره‌های پشت پرده این اطلاع رسانی‌های غلط و همچنین ماجرای تکذیب دستور رهبری که صبح دیروز توسط یکی از این اشخاص در وبلاگش منتشر شد، گفت: اگر بخواهیم خیلی حسن ظن به خرج بدهیم باید بگوییم که این افراد ناآگاه و بی‌اطلاع هستند.صفار هرندی با بیان اینکه حجت‌الاسلام مصلحی از صبح دوشنبه در دفترش حضور یافته‌اند، گفت: به‌نظر من صراحت کلام رهبری در عدم برکناری حجت‌الاسلام مصلحی چه در گذشته و چه در مورد اخیر به هیچ وجه قابل حمل به توجیهاتی نظیر مولوی و ارشادی نیست زیرا بنده اطلاع دارم که نامه معظم له به رئیس‌جمهور رسیده است.

طرح تغییر «وزارت اطلاعات» به «سازمان اطلاعات»

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از بررسی تغییر و تحول در وزارت اطلاعات در نشست دیروز این فراکسیون و احتمال ارائه طرح تغییر وزارت اطلاعات به سازمان اطلاعات در مجلس خبر داد. وی افزود: تغییر و تحولات سلیقه‌ای در رأس وزارت اطلاعات می‌تواند تبعات سنگینی برای نظام داشته باشد. حمید رسایی درباره نشست دیروز هیأت رئیسه و اعضای شاخص فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس برای بررسی موضوع تغییر و تحول در وزارت اطلاعات به فارس گفت: تغییر و تحول در راس وزارت اطلاعات با توجه به اهمیت این وزارتخانه و تأثیر آن بر همه امور داخلی و خارجی در این مقطع حساس بسیار با اهمیت است. وی خاطرنشان کرد که فراکسیون متبوعش بر همین اساس موضوع تغییر وزیر اطلاعات را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که تغییر وزیر اطلاعات در این مقطع، می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای کل نظام داشته باشد و از این‌رو اعضای شاخص فراکسیون رایزنی‌هایی برای ثبات وضع موجود انجام داده‌اند.

کد خبر 132743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز