سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کپسول الکترونیک که پس از بلعیده‌شدن به صورت یک آزمایشگاه کوچک عمل می‌کند و به پزشکان برای تشخیص عارضه معده کمک می‌کند، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت.

به گفته آسوشیتدپرس این وسیله بی‌سیم که در حدود اندازه یک کپسول مولتی‌ویتامین است در طول لوله گوارش حرکت می‌کند و داده‌ها را جمع‌آوری کرده و آن را به دستگاه دریافت‌کننده‌ای که به کمربند بیمار متصل است یا از گردن او آویزان است منتقل می‌کند.

هنگامی که کپسول در طول چند روز از بدن می‌گذرد، بیمار دستگاه دریافت‌کننده را اندازه‌ای در حد یک تلفن همراه دارد به نزد دکتر می‌آورد و او اطلاعات را در کامپیوترش پیاده می‌کند.نیازی به بازیابی خود کپسول نیست- این وسیله یک بار مصرف است.


این وسیله 500 دلاری با اندازه‌گیری که ضمن پیشرفت در لوله گوارش فشار و اسیدیته را اندازه‌گیری می‌کند برای تشخیص عارضه‌ای به نام گاستروپارزی ، اختلال حرکتی معده که تخلیه آن را کند می‌کند طراحی شده است.


در حال حاضر رایجترین روش تشخیص این عارضه استفاده از یک آزمون پزشکی هسته‌ای است که در آن فرد مقداری غذای آغشته به اندکی  ماده رادیواکتیو را می‌خورد و برای چند ساعت در بیمارستان می‌ماند تا یک دستگاه اسکن‌کننده فعالیت رادیواکتیو در معده را ثبت می‌کند.


علائم گاستروپارزی که از جمله 50درصد افراد دیابتی و مبتلایان به بیماری پارکینسون به آن مبتلا هستند،شامل تهوع،استفراغ،درد شکمی،نفخ و کاهش وزن است.

این وسیله ساخت شرکتSmartPill پس از کسب مجوز FDA در پاییز امسال فروش تجاری خواهد داشت.

کد خبر 1327

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز