دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

کریم اعظمی: دور برگشت از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از امروز آغاز خواهد شد و نماینده‌های ایران به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

فوتبال - لیگ قهرمانان آسیا

امروز، استقلال در ازبکستان میهمان پاختاکور خواهد بود و در همین گروه النصر عربستان میزبان السد قطر است. ذوب‌آهن هم در اصفهان از الریان قطر پذیرایی می‌کند و در دیگر بازی این گروه الامارات میزبان الشباب عربستان است. فردا هم سپاهان در قطر به مصاف الغرافه خواهد رفت و الجزیره امارات میزبان الهلال عربستان خواهد بود. پرسپولیس هم در ورزشگاه آزادی مقابل بنیادکار قرار خواهد گرفت و دیگر بازی این گروه بین‌الاتحاد عربستان و الوحده امارات برگزار خواهد شد. بازی‌های دور برگشت در حالی برگزار می‌شود که استقلال و پرسپولیس برای صعود از گروهشان کار سختی خواهند داشت ولی سپاهان و ذوب‌آهن با آرامش و اطمینان پا به بازی‌های برگشت می‌گذارند.

وقتی قهرمان لیگ نهم ایران در نخستین مسابقه، قوی‌ترین حریفش (الهلال) را در عربستان شکست داد معلوم شد لیگ قهرمانان آسیا باید روی سپاهان بیشتر حساب کند. سپاهان که سال گذشته تنها نماینده حذف‌شده ایران در مرحله گروهی بود، امسال تبدیل به تنها تیم ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان شده که از 3‌مسابقه ابتدایی خود 9‌ امتیاز کسب کرده است. این 3‌پیروزی با مربیگری کسی به‌ دست آمده که در دو حضور قبلی خود در این لیگ و در 12‌مسابقه‌ای که هدایت استقلال و سپاهان را برعهده داشته تنها 2 بار به پیروزی رسیده و هرگز به دور دوم صعود نکرده است. قلعه‌نویی با این 3‌پیروزی هم صعود خود به دور دوم را تا حدود زیادی قطعی کرد و هم برای پاک کردن شائبه ناکامی‌اش در میادین بین‌المللی قدم محکمی برداشت.

سخت‌ترین بازی سپاهان برد دوبر یک در زمین الهلال و آسان‌ترین مصاف این تیم جدال خانگی با الجزیره امارات بود که با 5 گل به‌ سود سپاهان خاتمه یافت.

سپاهان در 3 بازی دور رفت تنها یک ‌بار از اصفهان خارج شد و 2 بازی بعدی این تیم خانگی بود. این تیم پرمهره فردا بازی برگشت خود را مقابل الغرافه در قطر برگزار خواهد کرد. 14 اردیبهشت‌ماه روز میزبانی سپاهان از الهلال خواهد بود و 21 اردیبهشت آخرین بازی گروهی این تیم در زمین الجزیره امارات برگزار می‌شود. سپاهان سال قبل هم مرحله گروهی را در امارات به پایان برد، البته با شکست دو بر صفر مقابل العین و حذف از دور مسابقات.

سرگروهی اصفهانی‌ها قطعی به‌نظر می‌رسد، مگر اینکه الهلال شکست خانگی را در زمین سپاهان جبران کند که این برای تیم عربستانی سخت است. سپاهان می‌تواند تنها تیمی باشد که با 18 امتیاز کامل به دور بعدی صعود می‌کند مگر اینکه قلعه‌نویی بعد از قطعی شدن صدرنشینی‌اش، ادامه بازی‌ها را جدی نگیرد. حریف این تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی تیم دوم گروه‌C خواهد بود، یعنی سپاهان باید در مرحله بعد به مصاف بنیادکار، الوحده یا پرسپولیس برود. اصفهانی‌ها قصد دارند هر طور که شده صدرنشین شوند تا در تک بازی مرحله بعدی میزبان باشند.

روز سخت استقلال

تیم‌های گروه دوم هماهنگی جالبی در نتیجه‌گیری دارند. روز اول هر دو بازی این گروه مساوی شد و روز دوم هر دو مسابقه با نتیجه‌1-2 به پایان رسید تا دو تیم عربی گروه 4‌ امتیازی شوند و استقلال و پاختاکور یک‌امتیازی باقی بمانند. در روز سوم السد قطر یک-صفر النصر عربستان را برد و استقلال با پیروزی چهار بر دو در پرگل‌ترین بازی این گروه، با النصر هم‌امتیاز شد و پاختاکور را به قعر جدول فرستاد.

در گروهی که هیچ‌یک از تیم‌های آن قهرمان لیگ کشورشان نبوده‌اند و یکی از ضعیف‌ترین گروه‌های منطقه غرب به‌شمار می‌رود، در پایان دور رفت تیمی سرگروه شد که از بازی‌های پلی‌آف و در آخرین روزها به جمع 32‌تیم برتر آسیا رسیده بود. در حالی که در پیش‌بینی‌های قبلی استقلال و النصر بیش از تیم قطری صاحب بخت به‌نظر می‌رسیدند. استقلال در نخستین بازی پیروزی مقابل السد را در دقیقه‌88 از دست داد و در بازی با النصر هم در حالی برد یک بر صفر را با شکست 2 بر یک عوض کرد که در دقایقی که از حریف پیش بود فرصت‌های خوبی را از دست داد. اینها نتایجی بود که نشان داد آبی‌ها در نیمه اول عملکرد بهتری نسبت به نیمه مربیان دارند.

استقلال هم مانند سپاهان فقط یک بار از خانه خارج شده و بنابراین دو بازی از 3 مسابقه دور برگشت را باید در خانه حریفان برگزار کند. آبی‌پوشان امروز و 13 اردیبهشت‌ این 2بازی را به‌ترتیب در زمین پاختاکور و السد برگزار می‌کنند و کسب 4 امتیاز از این دو بازی می‌تواند استقلال را در هنگام میزبانی از النصر در روز 21‌‌اردیبهشت، در موقعیت مناسبی نسبت به رقبا قرار بدهد.

احتمال می‌رود در نخستین روز از دور برگشت النصر عربستان، شکست دور رفت مقابل السد را تلافی کند. بنابراین اگر استقلال بتواند پیروزی مقابل پاختاکور را در ازبکستان هم تکرار کند آن وقت با قعرنشینی پاختاکور و 7‌امتیازی شدن 3‌تیم دیگر، معادلات این گروه وارد مرحله پیچیده‌ای خواهد شد. شاید السد و استقلال صعودکنندگان نهایی این گروه باشند. البته استقلال فقط باید به سرگروهی فکر کند و اگر دوم شود شاید در مرحله حذفی در زمین ذوب‌آهن به مصاف این تیم اصفهانی برود. ذوبی‌ها شرایط خوبی در گروهشان دارند و احتمال صدرنشینی آنها بسیار زیاد است.

پرسپولیس و استفاده از میزبانی

در میان 4 نماینده ایرانی لیگ قهرمانان، تنها شاگردان دایی بودند که در 3‌ مسابقه اول خود موفق به کسب پیروزی نشدند، حتی در ورزشگاه آزادی و مقابل الوحده امارات (ضعیف‌ترین تیم گروه سوم). پرسپولیس در آخرین بازی خود در ازبکستان با بنیادکار به تساوی بدون گل رسید و همین نتیجه تساوی را باید بهترین نتیجه این تیم در دور رفت مرحله مقدماتی به‌حساب آورد. یکی از پرطرفدارترین تیم‌های آسیا که زمانی از قدرت‌های برتر قاره به‌شمار می‌رفت حالا شرایط سختی برای صعود از این گروه دارد. آنها فردا در آزادی میزبان بنیادکار خواهند بود و مهم‌ترین هدفشان کسب 3 امتیاز از این دیدار خانگی است تا از شرایط میزبانی بهترین استفاده را ببرند.

پرسپولیس در 3 بازی مرحله رفت دو بار میهمان بوده و دور برگشت را با 2 بازی خانگی آغاز خواهد کرد. این تیم فردا به مصاف بنیادکار ازبکستان و 13‌اردیبهشت‌ماه مقابل الاتحاد صدرنشین عربستانی این گروه قرار خواهد گرفت. بازی‌های پرسپولیس هم مانند سپاهان در کشور امارات به پایان خواهد رسید. روز 20اردیبهشت، زمانی که شاید سرنوشت قرمزها برای صعود یا خداحافظی از لیگ قهرمانان مشخص شده باشد. این تیم در بازی آخر به میهمانی الوحده خواهد رفت؛ تیمی که در تهران هم از پرسپولیس پیش افتاد و در نهایت یک مساوی تلخ را به این تیم تحمیل کرد.

پرسپولیس اگر در بازی فردا موفق به شکست بنیادکار شود و در میان 3 تیم‌ 2امتیازی تبدیل به نخستین تیمی شود که پیروزی را تجربه می‌کند، می‌توان به صعود سرخ‌های تهران امیدوار بود. از طرفی الاتحاد درصورت پیروزی بر الوحده 12 امتیازی شده و سرگروهی خود را مسجل خواهد کرد، بنابراین شاید در بازی پنجم با انگیزه کمتری روبه‌روی پرسپولیس بایستد. در مجموع پرسپولیسی‌ها هنوز برای صعود شانس دارند چرا که 3 تیم در این گروه 2 امتیازی هستند. پرسپولیس با پیروزی مقابل بنیادکار شانس خود را برای صعود افزایش خواهد داد و نکته قابل توجه این است که اگر تیم دایی در این گروه دوم شود، شاید در مرحله بعدی مقابل سپاهان قرار بگیرد چرا که احتمال اول شدن تیم اصفهانی در گروه خودش زیاد است.

عقیلی: لیگ قهرمانان ضعف دارد

هادی عقیلی مدافع ملی‌پوش سپاهان در آستانه بازی با الغرافه شرایط تیمش را مناسب ارزیابی کرده و می‌گوید: «این سخت‌ترین بازی گروه ماست چراکه فکر می‌کنم آنها نسبت به الهلال و الجزیره بهتر هستند، ولی باید ببریم تا صعود خود را قطعی کنیم. این درست که در بازی رفت آنها را بردیم ولی شرایط این مسابقه فرق می‌کند و برای تداوم صدرنشینی نیاز مبرمی به کسب 3 امتیاز این بازی داریم».

عقیلی در پاسخ به این سؤال که آیا سپاهان پتانسیل قهرمان‌شدن در آسیا را دارد تأکید می‌کند: «ضعف رقابت‌های لیگ قهرمانان این است که بازی‌ها در طول یک فصل انجام نمی‌شود و تیم‌ها باید با دو مدل متفاوت در یک فصل بازی کنند. باید ببینیم در مرحله حذفی وضعیت کادرفنی و بازیکنان سپاهان چگونه خواهد بود. اگر این تیم دست نخورد قهرمان آسیا خواهد شد؛ هرچند که ما باید مرحله به مرحله پیش برویم. اگر فصل آینده هم استخوان‌بندی اصلی تیم حفظ شود، مطمئنا می‌توانیم به فینال برسیم و این افتخار دور از دسترس نیست».

عقیلی در پاسخ به این سؤال که آیا سپاهان قهرمان لیگ خواهد شد تأکید می‌کند:« ما شرایط خوبی برای قهرمانی داریم ولی روی کاغذ؛ فعلا هیچ‌چیز مشخص نیست. البته به‌نظر خودم اگر دو بازی خانگی‌مان را ببریم، به احتمال فراوان قهرمان خواهیم شد ولی روی کاغذ تیم‌های دیگر هم هنوز برای قهرمانی تلاش می‌کنند. ما نباید کار را تمام‌شده بدانیم چرا که در فوتبال همیشه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد. البته حالا دیگر همه چیز دست خودمان است و سرنوشت قهرمانی توسط خودمان مشخص می‌شود. اگر اتفاق خاصی نیفتد، تیم ما در رقابت‌های این فصل لیگ‌برتر قهرمان خواهد شد ولی باز هم می‌گویم که امیدوارم اسیر اتفاقات و بدشانسی‌های فوتبال نشویم».

عقیلی در مورد وضعیت خودش در سپاهان هم حرف می‌زند. او در پاسخ به این سؤال که آیا باشگاه سپاهان برای فصل آینده به تو پیشنهاد تمدید قرارداد داده است، تأکید می‌کند: «هنوز هیچ صحبتی در مورد تمدید قرارداد با من انجام نشده و فعلا هیچ‌چیز برای فصل آینده مشخص نیست. برخلاف شایعاتی هم که مطرح شده است، هنوز با هیچ تیمی مذاکره نکرده‌ام و اول با سپاهان حرف خواهم زد. من قبلا هم گفته‌ام که چند سال است در این تیم بازی می‌کنم و اولویت با سپاهان خواهد بود».

خلعتبری: هدف ما تدوام صدرنشینی است

محمدرضا خلعتبری در بازی قبلی مقابل الریان قطر گل زیبایی را از روی نقطه کرنر به ثمر رساند تا زمینه‌ساز پیروزی پرگل ذوب‌آهن در میدان دوحه باشد. او که در رسانه‌ها در مورد این گل خیلی کم حرف زد، می‌گوید:«من در تمرینات روی کرنرها و ضربات ایستگاهی خیلی کار می‌کنم. در تیم ما بازیکنان سرزنی مثل فرشید طالبی، سیدمحمد حسینی، قاضی و کاسترو حضور دارند و اکثر کرنرها را روی تیر یک می‌زنم ولی این بار تصمیم گرفتم توپ را مستقیم به قصد چارچوب بزنم که خوشبختانه گل شد و این گل اصلا شانسی نبود.»

او در مورد بازی امروز تیمش مقابل الریان می‌گوید:«این دیدار به یک نوع بازی تکراری است ولی شرایط فرق می‌کند و ما نباید دلخوش به برد بازی رفت باشیم. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و حریف قطری تیم خطرناکی محسوب می‌شود، به همین دلیل باید هوشیارانه بازی کنیم. ما هدفی جز تداوم صدرنشینی در لیگ قهرمانان آسیا نداریم به همین دلیل باید 3 امتیاز این مسابقه را گرفته تا شانس خود را برای صعود از این گروه به‌عنوان تیم اول بیشتر کنیم.»

ذوب‌آهن بر خلاف اینکه در لیگ قهرمانان آسیا می‌درخشد اما در لیگ برتر دوباره در آستانه تکرار نایب قهرمانی است و گویا قرار نیست این طلسم شکسته شود. خلعتبری در این مورد می‌گوید: «امیدوارم که دیگر نایب قهرمانی ما تکرار نشود چرا که این موضوع برایمان آزاردهنده است. قبول دارم که در حال حاضر سپاهان به‌دلیل 5 امتیازی که بیشتر از ما دارد، شانس زیادی برای قهرمانی خواهد داشت ولی نباید ناامید شویم. شاید اتفاقات فوتبال به سود ما شود ولی نباید فراموش کنیم که ما نسبت به سپاهان بیشتر امتیاز می‌خواهیم و به هیچ عنوان در هفته‌های پایانی حق از دست دادن امتیاز نداریم.» او تأکید می‌کند: «در لیگ هشتم ،6 امتیاز از استقلال عقب بودیم اما 3 امتیاز از آنها جلو افتادیم و فقط روز آخر با بدشانسی قهرمانی را از دست دادیم. حالا هم برای قهرمانی خیلی امیدواریم و اصلا دلیلی ندارد که ناامید باشیم. فقط امیدوارم سپاهان هم امتیاز از دست بدهد تا شرایط برای قهرمانی ما فراهم شود.» خلعتبری در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است سال آینده هم در ذوب‌آهن بازی کنی خاطرنشان می‌کند: «فعلا هیچ‌چیز مشخص نیست و من اصلا دوست ندارم از حالا در این مورد حرف بزنم تا حاشیه‌های فصل قبل به‌وجود بیاید.»

کد خبر 132661

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز