شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

مریم غفاری: دستیابی به محله سالم در گرو سلامت خانواده‌های ساکن در آن است. خانواده سالم، خانواده‌ای است که به‌طور بنیادین از سلامت و آرامش روانی، جسمی و معنوی هریک از اعضایش حمایت می‌کند.

پوستر هفته سلامت


مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 17 در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ارتقای سطح سلامت مردم منطقه، آموزش در زمینه بهداشت و گسترش آموزش‌های همگانی در رابطه با سلامت به‌صورت محله‌محور را از مهم‌ترین اقدامات این خانه‌سلامت ذکر کرد و گفت: تلاش در جهت توانمندسازی شهروندان در تأمین و حفظ سلامت خود و جامعه شهری با رویکرد مبتنی بر سلامت در مدیریت شهری و ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای تضمین سلامت مردم است.

مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 17 درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی در منطقه گفت: این کارگاه‌ها با هدف آشنایی کارشناسان سلامت درخصوص نحوه تهیه سیمای سلامت محلات بوده که در واقع ارائه یک تصویر کلی از سیمای هر محله در مناطق 22گانه تهران اعم از امکانات موجود، نیازها، نقاط ضعف و قوت هرمحله است که بر مبنای این اطلاعات برای هر محله برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در تمامی فعالیت‌های شهرداری توجه به سلامت شهروندان و حفظ ایمنی و محیط‌زیست مد نظر بوده که می‌توان به مواردی ازقبیل ساخت و توسعه سالن‌های ورزشی، پارک‌ها (به‌ویژه پارک مخصوص بانوان) مناسب‌سازی‌ پیاده‌روها، توجه به زیباسازی و ارتقای سلامت روان شهر (ساخت و سازهای شهری و توجه به نمای ساختمان‌ها، آب‌نماها، نورپردازی‌های شهری)، سیستم‌های مکانیزه دفع زباله، توسعه مترو برای کاهش و کنترل ترافیک، توسعه مراکز معاینه فنی خودروها برای کاهش آلودگی هوا، فعالیت‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، معنوی و هنری گسترده‌ای که در سطوح مختلف انجام می‌گیرد و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در حفظ و ارتقای نشاط و سلامت شهروندان تهرانی تأثیر‌گذار است، اشاره کرد.

داوود قربانزاده همچنین با اشاره به تجهیز محلات 14گانه به رایانه و خانه‌های اسباب بازی و برگزاری بیش از 14 همایش سلامت و کارگاه آموزشی متناسب با شعار هفته سلامت که با نواختن زنگ سلامت با حضور مسئولان صورت گرفته است، گفت: همایش پیاده‌روی بانوان و توزیع یکصد پکیج سلامت به مدارس منطقه و تقدیر از پرستاران برتر منطقه، انجام تست قندخون و ویزیت رایگان در خانه سلامت و برپایی نمایشگاه از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در هفته سلامت است.

وی هدف از ایجاد خانه‌های سلامت را ارتقای سلامت شهروندان و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان ذکر کرد و افزود: طرح کانون سالمندان محله، کانون مادروکودک، خادمین سلامت مساجد، پزشک محله، سلامت یاران محله و کانون معلولان از جمله طرح‌های خاص خانه‌های سلامت است.

همچنین تأسیس مرکز آموزش مهارت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان که در حوزه پیشگیری از رفتارهای پرخطر در گروه سنی کودکان و نوجوانان فعالیت خواهد کرد نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری برای طرح خانه سلامت است که هدف نهایی از اجرای همه این برنامه‌ها رسیدن به طرح جهانی «محله سالم» خواهد بود.

وی درخصوص محله‌سالم نیز گفت: تأسیس خانه‌های سلامت، بخشی از طرح جهانی «شهر سالم جهانی» است که تاکنون در برخی از کشورهای جهان انجام شده است.

کد خبر 132462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز