گروه سیاسی: آیات عظام صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و جوادی آملی روز گذشته در دیدارهای جداگانه‌ای با انتقاد از برخی مشکلات اقتصادی کشور بر لزوم بهبود اوضاع معیشتی مردم تأکید کردند.

عالمان دینی

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی در دیدار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی که مهر مشروح آن را منتشر کرد با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی بیش از 10 درصد امکانات و منابع جهان در این کشور موجود است؛ چطور نتوانسته‌ایم این جمعیت را با 10 درصد امکانات دنیا اداره کنیم که مردم زیربار قرض نروند و اعتراض نکنند؟ وی گفت: دینی که ما داریم صد درصد تاثیرگذار و بحق است و همه مردم جهان را با جهان دانی و جهان داری و جهان آرایی تامین می‌کند. جوادی آملی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما و مخصوصاً شما که نمایندگان مردم هستید رسالت داریم که هم جهان را بدانیم، هم جهان را نگه بداریم و هم جهان را بیاراییم و این سه اصل از عناصر محوری وظایف ماست.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از برجسته کردن برخی ملی‌گرایی‌ها در کشور پرداخت و گفت: نتیجه ایران منهای اسلام چیزی جز ذلت نیست، وقتی دین از جامعه گرفته شد مثل تفاله گلی است که گلاب از آن استخراج شده است. وی افزود: نتیجه ایران منهای اسلام در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و کودتای ننگین 28 مرداد مشخص شد اما وقتی که سخن از دین مطرح شد با اینکه افراد زیادی در جریان پیروزی انقلاب اسلامی شهید شدند اما شعار رسمی مردم مرگ بر شاه بود.

نظارت بر دخل و خرج کشور

از سوی دیگر، آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی که چهارشنبه گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) از تورم روز افزون در کشور گلایه کرده بود، در دیدار اعضای فراکسیون دانشگاهیان کشور، به نمایندگان مجلس توصیه کرد که حساب دخل و خرج کشور را داشته باشند و گفت: مجلس باید تمامی دخل و خرج‌های کشور را زیرنظر بگیرد و بداند که بودجه‌های تصویب‌شده در چه راه‌هایی و چگونه به مصرف می‌رسد؛ زیرا نمایندگان ضامن هستند و نباید بی‌مورد برخی مسائل در اولویت قرار داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با تأکید بر اینکه بودجه‌ها باید برای استقلال کشور هزینه شود، گفت: اعتباراتی که نمایندگان به تصویب می‌رسانند از اموال بیت‌المال است؛ باید از روی بصیرت و دقت صورت گیرد تا خدای نکرده حتی یک ریال هم در غیرهدف اسلامی مصرف نشود، نمی‌توانید نسبت به آنچه تصویب می‌کنید بی‌تفاوت باشید، شما مسئول آن هستید.
وی روز چهارشنبه نیز در دیدار رئیس و اعضای شورای مرکزی کمیته امداد با اشاره به‌وجود برخی گرانی‌ها در جامعه گفت: امروز تورم روز افزون است، برخی از مردم در پرداخت قبوض خود معطل‌اند، نیاز است در برابر این همه سختی‌ها و فشارهای اقتصادی که در جامعه وجود دارد به افراد نیازمند و کم‌درآمد کمک‌های شایانی صورت گیرد تا سختی‌ها و فشارهای اقتصادی بیش از حد آنها را نرنجاند.
صافی گلپایگانی تاکید کرد: برخی فشارها و سختی‌های اقتصادی جامعه سبب شده که عده‌ای در رنج به سر ببرند و زندگی برای آنها لذت بخش نباشد، نیاز است که به این قشر نیازمند کمک رسانی صورت گیرد تا از این رنج‌ها رهایی یابند.

صافی گلپایگانی در دیدار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت: مجلس اگر با شجاعت به وظیفه خود عمل کند بیشتر مشکلات کشور حل می‌شود، همچنین اگر نمایندگان شجاعت و احساس مسئولیت داشته و مقید به انتخاب آینده خود نباشند به‌یقین دیگر در کشور مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. وی با بیان اینکه مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش اصلاح کشور را برعهده دارد، ادامه داد: هر قیام و قعود نماینده، مسئولیت آور است، گرچه برخاستن و نشستن در مجلس راحت است؛ ولی این قیام و قعود باید همراه با فکر، مطالعه، دقت و بدون اغراض سیاسی باشد و بدانند که در برابر خداوند مسئولیت دارند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم یکی از مسئولیت‌های مهم نمایندگان مجلس را تصویب بودجه‌ کشور دانست و اظهار داشت: نباید این مسئولیت را کم شمرد؛ زیرا اگر بخواهیم بدانیم مملکت در چه مسیری قرار دارد می‌توان از بودجه‌‌ای که تصویب می‌شود به آن پی برد.

توصیه به دستگیری از مستمندان

آیت الله العظمی شبیری زنجانی نیز در دیدار سرپرست و معاونین کمیته امداد امام خمینی(ره)، گفت: در ایران اسلامی با مکتب شیعه اثنی‌عشری باید کمک به مستمندان روز به روز با سرعت بهتری پیش رود. وی با اشاره به اینکه کار مسئولان کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تمام خیرات است، خاطرنشان ساختند: کار شما یک کار ذی‌قیمت و با ارزش است. عمده مسئله در این کار اخلاص است که این اخلاص قیمت کار را سنگین می‌کند. وی خطاب به اعضای کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: کاری را که شما در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می دهید، هیچ جای تأملی در باارزش بودن آن وجود ندارد؛ زیرا رفع گرفتاری از مؤمنین ثواب زیادی دارد که قسمتی از آن به دست شما انجام می‌پذیرد. این هشدارها و انتقادها همه در حالی صورت می‌گیرد که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال 2010 را یک درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2011 میلادی به صفر و در سال 2012 به3 درصد برسد.

کد خبر 132402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز