گروه ادب و هنر: به‌زودی نمایش‌های جدیدی به روی صحنه تئاتر می‌آید اما باید مهم‌ترین خبر حوزه تئاتر را باید معرفی زود هنگام مدیر تئاتر شهر بعد از گذشت 11‌ماه دانست.

حسین مسافر آستانه، مدیرکل هنرهای نمایشی در برنامه «دو نیم ساعت» که در هفته گذشته از شبکه خبر سیما به‌طور زنده پخش شد، اعلام کرد که قبل از برگزاری اردیبهشت تئاتر ایران مدیر تئاتر شهر معرفی خواهد شد.محمد حیدری در 15اردیبهشت ماه سال گذشته از مدیریت تئاتر شهر به‌علت دبیری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استعفا کرد. این‌بار مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در این برنامه اعلام کرد: قرار ما براین نیست که مدیری برای مجموعه تئاتر شهر معرفی نشود چرا که ما از چندی پیش مشغول رایزنی بودیم تا هرچه زودتر مدیر مجموعه تئاتر شهر را معرفی کنیم. به هر حال امیدواریم قبل از برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران که از نظر ما سر آغاز جدیدی در عرصه تئاتر ایران است مدیر مجموعه تئاتر شهر معرفی شود. از آن سو خبرهایی از اجرای کارهای جدید به گوش می‌رسد. با پایان نمایش ابرهای پشت حنجره به کارگردانی رضا گوران در تالار قشقایی، نمایش بلوط‌های تلخ به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی در این سالن به روی صحنه می‌رود.

نمایشنامه این اثر به چاپ رسیده است و مضمونی مربوط به دوران دفاع مقدس دارد.‌رؤیا افشار، حمیدرضا نعیمی، سیروس همتی، مهدی صباغی، آیدا صادقی و مهدی زمین‌پرداز در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش بلوط‌های تلخ در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 89 در بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفته بود.با پایان نمایش تماشاچی محکوم به اعدام به کارگردانی روح‌الله جعفری در تالار سایه، نمایش شن به کارگردانی کتایون حسن‌زاده به روی صحنه می‌رود. این نمایش در مورد 2 زن است که در خانه‌ای زیر شن‌های دریا زندگی می‌کنند و... . الهام پاوه نژاد و پریزاد سیف در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش شن در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال‌90 بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفته بود و از
4 اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

در تالار چهارسو با پایان یافتن اجرای نمایش فاوست به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، نمایش خواب‌های رنگی به کارگردانی محمد حاتمی به روی صحنه می‌رود. گرچه محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا از زمان اجرای عمومی این نمایش اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که هنوز وضعیت اجرای عمومی این نمایش مشخص نشده، اما طبق خبری که اعلام شده‌است این نمایش جایگزین فاوست خواهد شد. داستان نمایش خواب‌های رنگی نسبیت‌های آدم‌های مختلف را روایت می‌کند. رامین راستاد، مهشاد مخبری، فریدون محرابی، بهروز میرلو، یزدان جیریایی، الهام دهقانی و محمد حاتمی بازیگران این نمایش هستند. نمایش خواب‌های رنگی با نام قبلی مرثیه خواب در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 90 بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت.

به جای نمایش خطر مجسمه عبید جدی است به کارگردانی مریم کاظمی در کارگاه نمایش اجرای خداحافظی نکن به کارگردانی محمد مسعود طیبی آغاز می‌شود. این نمایش زندگی دو خواهر که با هم اختلاف سنی زیادی دارند را روایت می‌کند. فارس باقری نمایشنامه‌نویس این کار است و نسیم ادبی، نسیم نصرتی و حسام منظور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش خداحافظی نکن در بخش مهمان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفته بود.

اما اجرای نمایش سابق در تماشاخانه ایرانشهر ادامه دارد و این روزها همزمان با «هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان» 3نمایش این جشنواره در تماشاخانه شماره یک ایرانشهر به روی صحنه می‌رود. به گزارش روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر در بخش تئاتر فردا نمایش پنجاه دقیقه‌ای «برخوانی سیاوش و سودابه» به نویسندگی سیدابوالفضل هاشمی و کارگردانی آناهیتا ریسباف اجرا می‌شود.
نمایش «آینه پشت سکوت» هم روزهای پنجشنبه و جمعه، بیست‌و‌پنجم و بیست‌و‌ششم فروردین روی صحنه می‌رود. این نمایش نود دقیقه‌ای را منصور فارسی نوشته و امین میری کارگردانی کرده است.
گفتنی است که در تماشاخانه ایرانشهر نمایش‌های دایی وانیا و مرغ دریایی به کارگردانی حسن معجونی و درس به کارگردانی داریوش مهرجویی کماکان روی صحنه است.

نمایش‌هایی برای ایام فاطمیه

چند سالی است که اجرای نمایش‌ها در ایام سوگواری متوقف نمی‌شود و نمایش‌های مذهبی به روی صحنه می‌رود. امسال هم هنرمندان برای ایام فاطمیه نمایش‌هایی را اجرا می‌کنند. نمایش شعله در زمهریر به کارگردانی محمدرضا مداحیان به مناسبت این ایام در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا می‌شود. این نمایش که برای چندمین سال متوالی است به روی صحنه می‌رود، این‌بار با بازنویسی جدید از تاریخ 25 فروردین تا 23 اردیبهشت‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری در ساعت 19:30 اجرا می‌شود. همچنین به مناسبت ایام فاطمیه نمایش بهشت روی اقیانوس نوشته میلاد اکبرنژاد و به کارگردانی سید جواد طاهری از 28 فروردین به‌مدت 20 شب در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این نمایش با محوریت نقش زن و در ستایش حضرت فاطمه (س)، به مناسبت ایام فاطمیه با بازی رحیم نوروزی، وحید جلیل وند، جمال فؤادیان، کرامت رودساز، علی فرحناک، حسن سرچاهی، ریحانه سلامت، مجید امیری، الهام جعفرنژاد و زکیه بهبهانی روی صحنه می‌رود.

کد خبر 132189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز