سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: باتوجه به کاوش‌های صورت گرفته هیچ اثر کشف شده از دوره هزاره اول تا دوره ساسانی در منطقه سد سیمره زیر آب نخواهد ماند.

باستان‌شناسی

به گزارش ایسنا، میراسکندری، مدیر پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که کار اصلی کاوش‌ها در منطقه سد سیمره از سال 1385 آغاز شده است، گفت: همکاران ما زیر نظر پژوهشکده باستان‌شناسی 102 محوطه تاریخی را در حوزه سیمره شناسایی کردند و با قرارداد تکمیلی که در سال 1388 با شرکت آب‌نیرو امضا شد، کار مطالعاتی در سه فاز ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر پس از انجام بخشی از کار مطالعاتی و کاوش‌ها در منطقه، سازمان میراث فراهنگی مجوز آبگیری سد سیمره را تا تراز 650 به آب‌نیرو داده و این درحالی است که مطالعات باستان‌شناسی در تراز 720 ادامه دارد و باتوجه به این‌که آب‌گیری سد زمان می‌برد، مطالعات باستان شناسی در مدت زمان معین ادامه خواهد داشت.

او با تاکید بر این‌که مطالعات باستان‌شناسی تا جایی که امکان داشته کامل بوده و هیچ اثر باستانی زیر آب نخواهد ماند، افزود: 15 گروه کاوش مشغول در منطقه تمام آثار کشف شده را ثبت و ضبط کرده‌اند که این آثار در انباری در محوطه ساخت سیمره نگهداری می‌شود.

میراسکندری در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص این‌که اشیاء پیدا شده در محوطه سد سیمره مربوط به چه زمان تاریخی است و شامل چه می‌شود؟ گفت: آثار کشف شده از هزاره اول تا دوران ساسانی در منطقه موجود بوده است که به نظر می‌رسد برخی از آثار منطقه در دوران اسلامی تغییر کاربری داده شده است.

وی با ابراز اطمینان از این‌که مطالعات کامل از سوی پژوهشکده باعث شده هیچ‌یک از آثار باستانی زیر آب نرود، از پیشنهاد شرکت آ‌ب نیرو برای ساخت و اختصاص فضایی برای موزه و نگهداری آثار یافت شده در منطقه سد در کنار همین سد استقبال کرده و افزود: سازمان میراث فرهنگی درحال پیگیری مراحل اداری برای به ثمر رسیدن این موزه در کنار محدوده سد سیمره است.

کد خبر 132133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز