یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: چندی است که مسئولان آموزش و پرورش از راه‌اندازی مدارس هوشمند سخن می‌گویند و هرازگاهی نیز مدرسه‌ای با این نام افتتاح می‌کنند اما در کشور ما هنوز تعریف مشخصی از مدارس هوشمند وجود ندارد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که تعریف آموزش و پرورش از مدارس هوشمند چیست؟ گفت: هم‌اکنون تعریف واحدی از مدارس هوشمند در ایران وجود ندارد و برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود. حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در باره اینکه آیا دارسی که تحت عنوان مدارس هوشمند راه‌اندازی می‌شود، واقعا مدارس هوشمند است؟ اظهار کرد: هیچ‌یک از این مدارس ویژگی‌های یک مدرسه هوشمند را ندارد، البته اخیرا تعریف واحد و جامعی از مدارس هوشمند ارائه داده‌ایم و در اختیار وزیر آموزش و پرورش است تا پس از تأیید به مناطق آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شود.

وزارت آموزش و پرورش که اشتیاق دارد تعداد مدارس هوشمند را افزایش دهد، هر مدرسه‌ای را که مجهز به چند دستگاه رایانه است، هوشمند قلمداد می‌کند، البته مدارس هوشمندی نیز به معنای واقعی راه‌اندازی شده‌اند که بیشتر از انگشتان یک دست نیست. معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که توسعه مدارس هوشمند براساس استانداردها باشد.

روش غلط هدایت تحصیلی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه هدایت تحصیلی به‌طور اصولی در مدارس انجام نمی‌شود، گفت: باید اعتراف کنم که دانش‌آموزان ما در دوره دبیرستان براساس علاقه و استعداد انتخاب رشته نمی‌کنند و مشاوران دانش‌آموزانی را که براساس نمره امکان ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی، تجربی و فنی و حرفه‌ای را ندارند با هماهنگی خانواده‌ها به رشته علوم انسانی می‌فرستند.
محمدیان درباره چگونگی جذب دانش‌آموزان مستعد در رشته علوم انسانی، اظهار کرد: قانونگذار در برنامه پنجم توسعه وزارت آموزش و پرورش را موظف به توسعه رشته علوم انسانی و همچنین ارتقای جایگاه رشته فنی و حرفه‌ای کرده و در نتیجه باید این دو برنامه را امسال پیگیری کنیم.

وی در پاسخ به پرسش همشهری که آیا توسعه رشته انسانی با رویکرد آموزش و پرورش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مغایر نیست؟ توضیح داد: البته از سال گذشته توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و جذب دانش‌آموز در این رشته آغاز شده و روند مناسبی نیز داشته اما باید امکان ورود دانش‌آموزان مستعد به رشته انسانی فراهم شود.

کد خبر 131949

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز