علی ابراهیمی: با آغاز سال جدید روند صعودی قیمت برخی اقلام خوراکی که از شب عید آغاز شده‌بود همچنان ادامه دارد در حالی که دست‌اندرکاران تنظیم بازار بر احتمال تداوم ذخیره‌سازی موادغذایی به‌عنوان راهکار تنظیم بازار تأکید دارند؛ با این شرایط اکنون علاوه بر افزایش نسبی قیمت بسیاری از اقلام خوراکی شیوه‌های دیگری مانند کاهش کیفیت و کم‌فروشی برای جبران هزینه تمام‌شده تولید مرسوم شده است.

فروشگاه موادغذایی


بررسی قیمت خرده‌فروشی بسیاری در اقلام خوراکی در فروشگاه‌های سطح شهر بیانگر رشد نسبی قیمت‌ها و افت کمی و کیفی برخی از این محصولات است اما بازهم به‌نظر می‌رسد ذخیره‌سازی اقلام خوراکی نخستین گزینه تنظیم بازار در سال‌جاری خواهد بود. با این‌وجود بررسی قیمت خرده فروشی، کیفیت و کمیت برخی اقلام مصرفی مانند مواد‌غذایی، میوه و مرکبات، مواد پروتئینی و نان بیانگر واقعیت‌های دیگری است.

نوسان قیمت مواد غذایی

با وجود تأکید دستگاه‌های نظارتی بر تشدید کنترل قیمت‌ها و برخورد با گرانفروشی بررسی قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی در بازار بیانگر سیر‌صعودی قیمت اغلب اقلام غذایی مانند حبوبات، چای، برنج، برخی فراورده‌های لبنی، تنقلات، مواد بهداشتی و شوینده‌ها و... در خرده‌فروشی‌های سطح شهر است به‌نحوی که بسیاری از فروشندگان از تغییر مداوم قیمت‌های درج‌شده روی مواد‌غذایی بسته‌بندی گلایه دارند. از سوی دیگر برخی تولید‌کنندگان این محصولات که افزایش قیمت چندان محسوسی نداشته‌اند تلاش کرده‌اند با کم‌فروشی نسبت به جبران افزایش هزینه تمام‌شده تولید با تثبیت قیمت‌ها اقدام کنند. در واقع انتظارات تورمی ناشی از اصلاح نرخ حامل‌های انرژی زمینه تخلف برخی تولید‌کنندگان در سایه ضعف نظارت را فراهم کرده است.

میوه و مرکبات

دست‌اندرکاران تنظیم بازار چندی پیش در حالی از پایان عرضه سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده برای تنظیم بازار شب عید خبر می‌دادند که عرضه این محصولات در ایام نوروز نیز به‌دلیل کیفیت و قیمت نامناسب تأثیر مشهودی در تثبیت قیمت‌های این محصولات در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نداشت. عرضه سیب‌درختی بی‌کیفیت با نرخ دولتی و افزایش چند‌درصدی نسبت به سال گذشته فرصتی را فراهم کرد تا بسیاری از عرضه‌کنندگان سیب در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر از این موضوع به‌عنوان فرصتی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها بهره‌گیرند. گرچه عرضه پرتقال‌ در چارچوب طرح تنظیم بازار با قیمت و کیفیت نسبتا خوب موجب شده تا نرخ این محصول با افزایش چندانی مواجه نشود. با این شرایط اکنون در حالی که عرضه سیب تولید داخل در بازار بسیار اندک است، سیب‌های وارداتی با قیمت‌های بیش از 3‌هزار تومان بازار را به تسخیر خود درآورده‌اند. از سوی دیگر موز در فروشگاه‌های سطح شهر به نرخ بیش از هزارو600‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

یکه تازی مواد پروتئینی

همچنین سیر صعودی قیمت مواد پروتئینی که با افزایش لجام‌گسیخته نرخ تخم‌مرغ آغاز شده بود همچنان تداوم دارد به‌نحوی که اکنون هر شانه تخم‌مرغ معمولی به نرخ بیش از 6 هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. قیمت گوشت مرغ نیز همچنان سیر صعودی دارد به‌نحوی که اکنون نرخ هر کیلو‌گرم گوشت‌مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر از 3‌هزارو‌200 تا 3‌هزار و‌500‌تومان در نوسان است.از سوی دیگر قیمت گوشت قرمز گوسفندی که در ایام نوروز نیز سیر نزولی را تجربه می‌کرد اکنون با افزایش چشمگیری مواجه شده به‌نحوی که هر کیلو‌گرم گوشت با استخوان گوسفندی که تا چندی پیش به نرخ حدود
13‌هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد اکنون به 15‌هزار‌و‌700‌تومان و گوشت ران گوسفندی به مرز 18‌هزار تومان نزدیک شده است.

افت کمی و کیفی نان

با اصلاح قیمت آرد و نان این روزها نابسامانی قیمت و کیفیت این محصول همچنان ادامه دارد به‌نحوی که با وجود وعده‌های مطرح شده برای افزایش کیفیت نان، اکنون کیفیت انواع نان سنتی نه‌تنها افزایش نیافته بلکه آزاد‌سازی‌ نرخ آرد و عرضه آرد‌های بی‌کیفیت که تناسب چندانی با نوع نان تولید شده ندارد موجب شده است تا کیفیت انواع نان سنتی مانند سنگک، تافتون، بربری و لواش در سطح شهر با کاهش چشمگیری مواجه شود. با این شرایط برخی نانوایی‌ها که از آرد بی‌کیفیت استفاده و تلاش کرده‌اند افزایش نرخ آرد را با کاهش وزن چانه خمیر جبران کنند، نان بی‌کیفیتی را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند که اغلب با اعتراض و گلایه مصرف‌کنندگان مواجه است.

به‌کارگیری نیروی کار غیرماهر، آرد نامناسب و کاهش وزن چانه خمیر موجب شده تا با افت شدید کیفیت نان میزان ضایعات این محصول افزایش یابد.

کد خبر 131888

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز