همشهری آنلاین: خانم 'عاطیفه یاهیاگا' که تاکنون در پست قائم مقام رییس پلیس کوزوو انجام وظیفه می‌کرد، با رای موافق 80 نماینده مجلس به عنوان اولین رییس جمهور زن کوزوو انتخاب شد.

مجلس کوزوو قائم مقام پلیس را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرد

به گزارش ایرنا از منابع خبری،خانم 'عاطیفه یاهیاگا'(Atifete Jahjaga) رییس جمهور جدید کوزوو در مجلس خطاب به نمایندگان با تاکید بر اینکه از منافع تمامی شهروندان کوزوو دفاع می کند، گفت که آرمان وی مانند تمامی شهروندان کوزوو، عضویت در اتحادیه اروپا و دوستی با آمریکا است.

نمایندگان سه حزب 'دمکراتیک' ، 'جامعه دمکراتیک' و 'پیمان برای کوزووی نوین' برای خروج از بحران سیاسی در روز گذشته توافق کردند که 'عاطیفه یاهیاگا' را به عنوان نامزد برای رییس جمهور جدید کوزوو به پارلمان پیشنهاد کنند.

همچنین 'سوزانا نوووبردالیا' از سوی حزب 'پیمان برای کوزووی نوین' نیز برای نامزد مقام ریاست جمهوری کوزوو به پارلمان معرفی شد تا اینکه بر اساس مصوبات قانون اساسی در خصوص انتخاب رییس جمهور در مجلس که می بایستی دو نفر نامزد شوند، احترام گذاشته شود.

بحران سیاسی در کوزوو زمانی آغاز شد که دادگاه قانون اساسی کوزوو با انتشار بیانیه ای در دو هفته پیش، تصمیم مجلس کوزوو برای انتخاب 'بجت پاتسولی' به عنوان رییس جمهور را مغایر با قانون اساسی کوزوو اعلام کرد.

'هاشم تاچی' نخست وزیر و رهبر حزب دمکراتیک همچنین چهارشنبه شب به خبرنگاران گفته بود که در خصوص پیشنهاد و انتخاب خانم 'عاطیفه یاهیاگا' به عنوان رییس جمهور جدید و همچنین ایجاد اصلاحات در قانون اساسی با 'عیسی مصطفی' رهبر حزب 'جامعه دمکراتیک'، 'بجت پاتسولی' رییس جمهور سابق کوزوو توافق کرده است.

به گفته تاچی، با چنین توافقی، بحران سیاسی در کوزوو ناشی از انتخاب رییس جمهور در نشست 22 فوریه سال جاری میلادی در مجلس کوزوو که خارج از مصوبات قانون اساسی انجام گرفت، پایان داده شد.

وی گفت که احزاب سیاسی برای اینکه کوزوو از بحران سیاسی خارج شود، منافع کوزوو را بر منافع حزبی خود ترجیح دادند.

رهبران سه حزب دمکراتیک، جامعه دمکراتیک و پیمان برای کوزووی جدید همچنین توافق کردند که کمیسیونی با قید فوریت برای اصلاحات بندهای مربوط به انتخاب رییس جمهور در قانون اساسی تشکیل شود که بر مبنای آن رییس جمهور مستقیما در انتخابات از سوی مردم انتخاب شود.

همچنین این احزاب توافق کردند که کمیسیون می بایستی این تغییرات را در طی 6 تا 9 ماه آینده در قانون اساسی ایجاد کند.

بر پایه توافق حاصله بین سه حزب در کوزوو، خانم 'عاطیفه یاهیاگا' اولین رییس جمهور زن در کوزوو و آخرین رییس جمهور کوزوو است که از سوی مجلس انتخاب شد.

بنا بر چنین توافقی، دوره رییس جمهور جدید کوزوو، 6 تا 9 ماه خواهد بود که بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قوانین جدید بعد از اصلاحات در قانون اساسی برگزار خواهد شد.

همچنین احزاب یاد شده توافق کردند که انتخابات پارلمانی جدید و انتخابات محلی در سال 2013 میلادی برگزار شود.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 میلای بطور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و تاکنون 75 کشور استقلال آن را به رسمیت شناختند.

کد خبر 131714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز