گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: کمتر از 3 روز پس از برگزاری نشست 6 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و ایراد اتهاماتی علیه ایران در بیانیه پایانی این نشست، حالا مجلس ایران پیگیر برگزاری 2 نشست فوق‌العاده در قالب مجمع مجالس آسیایی و مجمع مجالس اسلامی است تا موضوع سرکوب آزادیخواهی ملت‌های منطقه توسط حکومت‌های دیکتاتورشان را بررسی کند.

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که 6 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان، بحرین، کویت، امارات، قطر، عمان) در نشستی که روز یکشنبه داشتند بدون اشاره به دخالت نظامی عربستان و امارات متحده عربی در امور بحرین برای سرکوب ملت این کشور، به بیانیه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعتراض کردند که در ایام نوروز صادر شده و به مقامات ریاض توصیه کرده بود تا نیروهای نظامی خود را از خاک بحرین خارج کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام ارسال نامه رئیس مجلس به دبیرخانه مجمع مجالس اسلامی و دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی برای برگزاری نشست فوق‌العاده درباره تحولات منطقه، از پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌صورت جدی برگزاری این نشست‌های فوق‌العاده را پیگیری می‌کند.
علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: مسئولیت پیگیری برگزاری این نشست‌ها بر عهده دبیرخانه این دو مجمع است اما مجلس شورای اسلامی به‌طور جدی برگزاری این دو نشست را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگزاری این دو نشست و تماس دبیرخانه با یک یک رؤسای مجالس و جلب نظر موافق آنها کار زمان‌گیری است و به همین علت مکان برگزاری این مجمع در آینده خیلی نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد.
درحالی‌که مجلس ایران پیگیر برگزاری نشست فوق‌العاده مجمع مجالس آسیایی و مجمع مجالس اسلامی برای بررسی امور منطقه است، عربستان سعودی که در سرکوب معترضان بحرین به دولت این کشور کمک نظامی کرده است بر سیاست مداخله خود نه تنها اصرار می‌کند بلکه ادعا می‌کند تهران در مسیر اشتباهی قدم برمی دارد.

سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی در جمع خبرنگاران درخصوص مواضع انسان دوستانه ایران در قبال مردم بحرین و درخواست خروج نیروهای عربستانی از این کشور و جلوگیری از کشتار مردم ادعا کرده است: ایران در مسیر اشتباهی قدم بر می‌دارد.

تکرار ادعاها

این تنها واکنش به مواضع ایران در روزهای اخیر از سوی کشورهای بحرین و عربستان نبوده است. پارلمان‌های بحرین و عربستان نیز به‌صورت جداگانه از موضع حمایتی ایران از جنبش‌های منطقه انتقاد و اتهاماتی را علیه کشورمان وارد کرده‌اند.

این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سیاست مجلس ایران از انتشار بیانیه علیه اشغال نظامی بحرین را سیاستی پایدار در سال‌های پس از انقلاب دانسته و گفته بود: جمهوری اسلامی ایران اشغال کشورها اعم از خاک خود یا همسایگان را محکوم می‌کند و به همین خاطر بود که از کویت در برابر صدام حمایت کرد؛ امروز هم همین سیاست از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود. روز گذشته و در پایان جلسه علنی برخی نمایندگان مجلس در قالب تذکر از دولت خواستند از قیام مردم بحرین حمایت همه‌جانبه به عمل آورد.

مستقلان و وابستگان

حمایت ایران از جنبش‌های آزادیخواهانه ملت‌ها در برابر حکومت‌های استبدادی و دست‌نشانده، تعریف جدیدی از روابط کشورمان با برخی کشورهای عربی را به دست می‌دهد. از یک سو کشوری مثل مصر 32 سال پس از روابط برزخش با ایران، خواهان گسترش روابط تا سطح سفیر است و از سوی دیگر کشوری مثل کویت با ایراد اتهامات واهی علیه ایران و اخراج دیپلمات‌های ایران، روابط خود را با کشورمان به سمت تیرگی سوق می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دستگیری چند شهروند ایرانی به اتهام جاسوسی در کویت را عاملی برای مخدوش شدن روابط ایران و کویت و نشان‌دهنده رویکرد نادرست سیاسی این کشور در قبال ایران دانست.
کاظم جلالی، افزود: امروز شاهد بروز تحولات جدی در منطقه هستیم، تحولاتی که زمینه را برای ایجاد خاورمیانه جدید فراهم خواهند کرد، در این شرایط، برخی از مقامات کشورهای عربی به‌دنبال فرافکنی هستند و انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه می‌روند.

وی ضمن انتقاد از نگاه غلط سیاسی دولتمردان کویت، گفت: مسئولان کویتی باید نسبت به رفتار دیپلماتیک خود تجدید نظر کرده و اجازه ندهند که روابط 2 کشور دستمایه برخی از موضوعات بی‌ارزش قرار گیرد.این یک روی سکه است. روی دیگر سکه تمایل کشورهایی برای بهبود روابط با ایران است.

مصراز جمله این کشورهاست که 32 سال پس از روابط برزخ- نه خصمانه و نه دوستانه- اظهار تمایل برای بهبود روابط کرده است.
درکنار اظهار تمایل وزیران خارجه ایران و مصر برای بهبود روابط 2 کشور؛ گروه دوستی-پارلمانی ایران و مصر هم در مجالس 2 کشور در حال شکل‌گیری است.

دیروز فاطمه آلیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از داوطلب شدن ۱۴ نماینده برای عضویت در گروه دوستی - پارلمانی ایران و مصر خبرداد و درباره زمان تشکیل گروه دوستی - پارلمانی ایران و مصر، گفت: از آنجا که هم‌اکنون مجلس مصر منحل و زمان انتخابات آن سپتامبر ۲۰۱۱ تعیین شده است امکان برقراری رابطه دیپلماتیک بین 2 پارلمان وجود ندارد اما مقدمات تشکیل گروه دوستی - پارلمانی بین 2 پارلمان فراهم شده است و هم‌اکنون ۱۴ نفر از نمایندگان، داوطلب عضویت در گروه
دوستی‌-پارلمانی ایران و مصر شده‌اند.

نبیل العربی وزیر امور خارجه جدید مصر، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در قاهره نسبت به افزایش سطح روابط دیپلماتیک کشورش با ایران، ابراز امیدواری کرد و خواهان ارتقای روابط مصر و ایران از دفتر حفاظت از منافع ایران و مصر در قاهره و تهران به سطح سفارتخانه‌ شد.

پس از این اظهارنظر، مارگارت اسکوبی سفیر آمریکا در قاهره خواستار دیدار فوری با وزیر امور خارجه مصر شد تا توضیحات وی را درباره اظهارات اخیرش درخصوص رابطه با ایران بشنود.

اردن و باز هم انتقادات

درحالی‌که پیش از تعطیلات نوروزی، موجی از گلایه علیه دعوت دولت از حاکم اردن برای حضور در جشن‌های نوروزی از سوی مجلس و برخی علما و روحانیون برانگیخته شده بود و تیغ این انتقاد متوجه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بود؛ محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری عصر سه‌شنبه‌خود اعلام کرد که خود؛ از پادشاه اردن برای سفر به ایران دعوت کرده است تا به این ترتیب سپر انتقادات در برابر رئیس دفترش شود.

دیروز علی اکبرصالحی وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و انتقادهای اعضای این کمیسیون را نسبت به دعوت حاکم اردن شنید و توضیحاتی در این باره داد. علاءالدین بروجردی نیز در گفت وگویی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص پایه‎های سیاست خارجی (عزت، حکمت و مصلحت) اظهارداشت:

دعوت از روسای سایر کشورها، جزء حقوق رئیس‌جمهور است اما رئیس‌جمهور باید براساس مصلحت، حکمت و عزت کشور در این حوزه‌ها تصمیم بگیرد. محسن کوهکن سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز با تاکید بر اینکه دعوت از پادشاه اردن به صلاح کشور نیست، افزود: افرادی همچون پادشاه اردن صلاحیت حضور در ایران، مرکز تفکرات ناب اسلامی را ندارند.

کد خبر 131546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز