سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با تداوم درگیری‌ها در ساحل عاج، منابع خبری از تصرف مقر ریاست جمهوری این کشور به دست نیروهای طرفدار الحسن واتارا خبر دادند.

ساحل عاج

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک دیپلمات بلندپایه اعلام کرد که نیروهای مخالف دولت لوران گباگبو در حال تلاش برای خارج کردن وی از پناهگاهش هستند.

 این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، همچنین اظهار کرد که نزدیک‌ترین مشاور و دوست قدیمی گباگبو وی را ترک کرده و به محل اقامت سفیر فرانسه پناهنده شده است.

 نیروهای طرفدار الحسن واتارا، کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج که از بیش از چهار ماه پیش در تلاش برای سرنگون کردن حکومت گباگبو بوده‌اند، تقریبا اکثر شهرهای این کشور را تحت کنترل خود درآورند.

 اما از زمانی که وارد آبیجان، بزرگترین شهر این کشور شدند که کاخ ریاست‌جمهوری و محل اقامت رئیس‌جمهور در آن قرار دارد، پیشرفت چشمگیری نداشتند.

 هم‌چنین براساس گزارش شبکه العالم، در این درگیری‌ها که نظامیان فرانسوی نیز به نفع نیروهای واتارا وارد عمل شدند، طرفداران گباگبو عقب‌نشینی کرده و مجبور به تخلیه کاخ ریاست جمهوری شدند.

 گیوم سورو، نخست وزیر الحسن واتارا که از سوی سازمان‌ ملل رئیس قانونی جمهوری ساحل عاج به شمار می‌رود، اعلام کرد که نیروهای واتارا به مواضع نیروهای طرفدار لوران گباگو در آبیجان حمله کرده و نبردها به طور پراکنده ادامه دارد.

 از سوی دیگر، پایگاه اطلاع رسانی نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور نیز گزارش داد که صدای تیراندازی و شلیک سلاح‌های سنگین در مناطق مرکزی شهر آبیجان به گوش می‌رسد و نوعی آرامش نسبی مشاهده می‌شود.

 گیوم سورو در عین حال اعلام کرد که شرایط برای حمله نهایی و شکست دادن نیروهای لوران گباگبو فراهم است؛ هر چند شهر توسط نیروهای گباگبو محاصره شده بود ولی نیروهای هوادار واتارا به داخل نفود کرده تا هواداران گباگبو و مزدوران خارجی را به تسلیم ترغیب کنند.

کد خبر 131508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز