دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

سروش خسروی: مشهور است که در بازار سرمایه بیش از هر تحلیلی، آمارها سخن می‌گویند. بررسی آمار عملکرد بازار سهام نشان می‌دهد:

شاخص اصلی بورس تهران ظرف 7روز کاری سپری شده، در 2هفته نخست سال جدید، 2هزار واحد افزایش یافته و از مرز 25هزار واحد هم عبور کرده است. این صعود کم نظیر در شرایطی اتفاق افتاده که بازار سهام از عمق مناسبی برخوردار بوده؛ به‌عنوان مثال در جریان مبادلات دیروز، دوسوم شرکت‌های حاضر در تابلوی مبادلات، یعنی سهام 250شرکت، در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار، مبادله شده و تعداد دفعات مبادله به 24هزار بار نزدیک شده است.

آمارها نشان می‌دهد؛ میانگین ارزش مبادلات روزانه بورس در این مدت از 100میلیارد تومان فراتر رفته که در مقایسه با میانگین 20میلیاردتومانی معمول در سال‌های اخیر بورس، رقم جالب توجهی است. طبق همین آمار، ارزش بازار سهام، ظرف همین مدت کوتاه، یعنی از ششم فروردین ماه تاکنون، 15میلیارد دلار افزایش یافته و به 120میلیارد دلار نزدیک شده است. توجه داشته باشیم ارزش بورس تهران تا 4سال پیش در محدوده 30 تا 40 میلیارد دلار نوسان می‌کرد که ارزش فعلی آن گویای یک رشد 3 تا 4برابری است.

از سوی دیگر ریز آمار عملکرد بورس هم نشان می‌دهدکه در هفته‌های اخیر شرکت‌های بزرگ بورس، بازار را به حرکت واداشته‌اند و همین موضوع نگرانی از ایجاد حباب قیمتی را تا حدی برطرف می‌کند. به‌عنوان مثال، دیروز سهام شرکت‌های بزرگی چون مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، مپنا و گل‌گهر بیشترین تاثیر را بر صعود شاخص‌های بورس داشتند. این شرکت‌ها خود به تنهایی یک پنجم ارزش بازار سهام تهران را در اختیار دارند.

از سوی دیگر بررسی روند حرکت سهام بانک‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار در این دوره از رشد بورس، با تحلیل به نسبت مناسبی وارد گود سرمایه‌گذاری شده‌اند؛ به‌طوری که در پی کاهش سود بانکی، بازار سهام بانک‌ها از حرکت ایستاد. در همین مورد، نگاهی به روند بازار سهام در روز دوشنبه راهگشاست.

دیروز سهام بانک‌هایی نظیر کارآفرین، اقتصاد نوین و ملت، بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص داشتند. این موضوع گویای تیزبینی بازار سهام نسبت به شرایط بازار‌های رقیب است،اما هر چند هشیاری و آگاهی بازار سرمایه و فعالان آن و همچنین رفتار حرفه‌ای‌تر سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سال‌های گذشته، درخور تقدیر است اما مسئولان بازار سرمایه هم لازم است گام‌هایی را در زمینه حمایت از روند پایدار بازار سهام اتخاذ کنند تا آرامش بورس در کنار روند صعودی آن حفظ و اوضاع تثبیت شود.

بر این اساس پذیرش هرچه بیشتر شرکت‌های سهامی عام مرتبط با بخش خصوصی، در کنار عرضه‌های دولتی، انتشار اوراق مشارکت توسط شرکت‌ها و تمرکز بر افزایش سرمایه شرکت‌های بورس 3 راهکار منطقی برای حمایت از بازار است. اتفاقا کلید هر 3‌مورد در دست بخش‌های نظارتی در سازمان بورس و اوراق بهادار است که تا پیش از این در صدور مجوزهای لازم بسیار سختگیرانه عمل می‌کرده‌اند.

درحالی‌که به باور کارشناسان در شرایط فعلی سختگیری‌های غیرضروری در صدور مجوز‌های افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت برای شرکت‌های کاملا شفاف فعال در بورس چندان معقول و منطقی نیست.

کد خبر 131396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز