گروه بورس: شاخص بورس تهران دیروز پس از 2 هفته رشد مداوم و 3 هزار واحد افزایش 220 واحد کاهش یافت، این موضوع زمینه نگرانی سرمایه‌گذاران را به‌وجود آورد اما کارشناسان معتقدند حرکت نزولی بازار در مبادلات روز یکشنبه طبیعی بوده است.

بورس

به گزارش همشهری، روند شتابان شاخص از ابتدای سال تاکنون این گمان را به‌وجود آورده بود که حرکت صعودی شاخص به این زودی متوقف نخواهد شد اما شاخص بورس تهران دیروز با افت زیادی مواجه شد و ارزش سهام برخی از شرکت‌ها کاهش یافت.هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در این‌باره به همشهری گفت: حرکت نزولی شاخص در مبادلات روز گذشته یک اتفاق طبیعی بود اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است، درواقع قیمت سهام برخی از شرکت‌هایی که در طول روز‌های گذشته افزایش زیادی داشت با اصلاح قیمت مواجه شد. وی افزود: شاخص بورس هیچگاه روند یکنواختی ندارد و پیوسته با کاهش و افزایش مواجه می‌شود و این کاملا طبیعی است و نمی‌توان انتظار داشت که شاخص بورس همواره صعودی باشد.

سال بورس

در همین رابطه هاشم بوذرجمهر، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات هم به همشهری گفت: بازار به یک تنفس پس از صعود مداوم قیمت‌ها نیاز داشت، بر همین اساس شاخص بورس تهران در مبادلات دیروز اندکی کاهش یافت. وی افزود: مشکل خاصی در بازار وجود ندارد و اتفاق خاصی که منجر به نزول شاخص شده باشد نیز رخ نداده و فقط شاخص حرکت طبیعی خود را طی کرده است.
وی با بیان اینکه بورس تهران در سال 90 شرایط بسیار مساعدی خواهد داشت تاکید کرد: ما سال 90 را سال صعود بورس می‌دانیم چرا که همه شرایط برای حرکت صعودی بورس فراهم است، ضمن اینکه زمینه سرمایه‌گذاری جایگزین در کشور وجود ندارد و نقدینگی زیادی به سمت بورس سرازیر شده است.

بازار حبابی است

شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: با در نظر گرفتن رشد نسبت قیمت به درآمد بازار به 8 مرتبه و همچنین سوابق موجود بازار سهام، بورس در شرایط کنونی با وضعیت حباب روبه‌رو شده است. شایان آرانی اظهار داشت: وقتی به روند چندین ساله نسبت قیمت به درآمد بازار (نسبت قیمت به درآمد هر سهم شرکت‌ها) نگاه شود، مشخص می‌شود، بهترین اعداد این متغیر با اهمیت بین 4 تا 6 مرتبه بوده و هر گاه این نسبت به بیش از 7 تا 10 مرتبه رسیده، ‌بازار با وضعیت حبابی روبه‌رو شده است.

عباس هشی کارشناس دیگر بازار درباره حبابی بودن یا نبودن رشد شاخص در این دوره، گفت: همیشه وقتی شاخص رشد می‌کند یک عده آن را حبابی می‌دانند. همچنین، تجربه نشان داده بعد از دوره رشد دلایل آن مشخص و حبابی بودن آن تأیید می‌شود مانند سال‌های 80، 81 و 82. هشی با بیان اینکه اکثر بازارسازان افرادی هستند که سهام خرید و فروش می‌کنند، اعلام کرد: با توجه به این مسئله بازارسازان به‌راحتی می‌توانند قیمت‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهند.

کد خبر 131961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز