جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد با ارائه درخواست 10 شرکت مهم، مقدمات پذیرش عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس فراهم شده است.

بورس

همزمان، بورس تهران با ارائه توضیحی نحوه پذیرش سهام شرکت‌های جدید را در بورس در مقایسه با فرابورس اعلام کرد.
به گزارش همشهری، افزایش سرعت رشد شاخص، مسئولان بورس تهران را به تکاپوانداخته تا برای سال 90 برنامه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید را در بورس سرعت بدهند، بر همین اساس مدیرعامل بورس تهران به تازگی اعلام کرده، در سال‌90 حداقل سهام 15 شرکت جدید در بورس عرضه می‌شود، ضمن اینکه در شهریور ماه امسال همایش بزرگی برای معرفی بورس به فعالان اقتصادی و شرکت‌های مختلف برگزار می‌شود که طی آن ویژگی‌های حضور در بورس به مدیران عامل شرکت‌ها توضیح داده خواهد شد.

اما تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت پذیرش شرکت‌های جدید در بورس نشان می‌دهد که در حال حاضر پرونده 10شرکت مهم با نام‌های مؤسسه اعتباری توسعه (بانک توسعه فردا)، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری کشتیرانی، حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی، سیمرغ، پالایش قطران زغال سنگ، دخانیات ایران، تجارت الکترونیک پارسیان، بهمن دیزل و سرمایه‌گذاری توسعه الوند غدیر در دست بررسی است که با بررسی پرونده آنها ظرف ماه‌های آینده زمینه عرضه سهامشان در سال 90 فراهم خواهد شد.سال گذشته سهام شرکت‌های پالایش نفت تبریز، بیمه دانا، پست بانک، فولاد آلیاژی ایران، و بیمه پارسیان در بورس عرضه شد.

تفاوت بورس و فرابورس

بورس تهران همچنین با ارائه توضیحی در مورد نحوه پذیرش سهام شرکت‌های جدید در بورس در مقایسه با فرا بورس که از سرعت بیشتری برخوردار است اعلام کرد: شرایط پذیرش اوراق بهادار در فرابورس به‌مراتب ساده‌تر از بورس است، به‌نحوی که همه شرکت‌ها در مرحله قبل از بهره‌برداری، دارای زیان انباشته، با سرمایه اندک و... نیز امکان پذیرش در فرا بورس را دارند. تهیه برنامه کسب و کار مصوب هیأت‌مدیره شرکت متقاضی پذیرش در بورس و پیش‌بینی عمکرد حسابرسی شده، بخش قابل توجهی از فرایند پذیرش در بورس را به‌خود اختصاص می‌دهد.

این اسناد، چشم‌انداز سودآوری شرکت را به هیات پذیرش اوراق بهادار نشان می‌دهد. در دستورالعمل پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، متقاضی پذیرش باید دارای حداقل 3سال سابقه فعالیت در صنعت مربوطه باشد. این در حالی است که شرکت‌های در حال تاسیس امکان پذیره‌نویسی سهام خود را در بازار فرا بورس دارند.

مقایسه سایر مفاد دستورالعمل پذیرش در بورس و فرابورس، جنبه‌های بیشتری از تفاوت‌های ماهوی پذیرش اوراق بهادار در بورس و فرا بورس را نشان می‌دهد. بررسی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار‌های فرابورس، گویای این واقعیت است که اکثر شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بورس را نداشته و یا با تقاضای پذیرش آنها در بورس موافقت نشده است، در فرابورس پذیرفته شده‌اند.

کد خبر 131729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز