جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بین الملل: در پی سخنان رئیس جمهوری آمریکا که راهبرد تازه آمریکا را در عراق به اطلاع مردم آمریکا رساند، روزنامه‌های معتبر جهان ضمن تاکید بر این موضوع که این راهبرد نمی تواند مشکلات آمریکا را در عراق به‌گونه ای اساسی حل کند به این نکته اشاره دارند که مخالفت با سیاست بوش در عراق افکار عمومی آمریکا را علیه وی بسیج کرده است.

لس آنجلس تایمز در مقاله‌ای نوشت،سخنان اخیر بوش درباره اعزام نیروی بیشتر به عراق در واقع پیامی از سوی وی به میلیون‌ها نفر ازمردم کشورهای عربی است که در دام خشونت ها اسیر شده اند، اما برای بیشتر آنها سخنان وی نشانه ای از ناهمگونی زیاد در گفته و عمل آمریکاست.

فرانس پرس نیز در گزارشی نوشت که بوش از طرح بیکر- هامیلتون آن‌گونه که باید استقبال نکرده است و راهبرد بوش در حقیقت بی اعتنایی وی را به این گزارش نشان می‌دهد.

همچنین فرانس پرس در ادامه می‌نویسد که بی توجهی بوش به گزارش بیکر-هامیلتون، رئیس جمهور آمریکا را در کشورش زیادتر تحت فشار قرار خواهد داد و علاوه بر اعضای حزب دموکرات تنی چند از سناتورهای جمهوریخواه هم مخالفت خود را با راهبرد تازه آمریکا اعلام کرده اند.

در اروپا نیز راهبرد تازه آمریکا در مورد عراق که در آن بوش اعلام کرده است نیروهای تازه نفسی بالغ بر 20 هزار نظامی دیگر آمریکا را به عراق اعزام می‌کند،با واکنش منفی روبرو شده است.

حزب سبزها در آلمان در بیانیه ای، راهبرد تازه آمریکا در عراق را نشان از به بن بست رسیدن سیاست آمریکا در عراق دانست و یورگن ترتین یکی از مقام‌های ارشد این حزب در همین رابطه گفت که راهبرد تازه بوش نه فقط طرح تازه‌ای نیست بلکه بگونه ای سنجیده نیز ارائه نشده است.

در میان کشورهای عربی نیز سخنان بوش با واکنش‌های نه‌چندان مثبت روبرو شد و روزنامه لس آنجلس تایمز در همین رابطه نوشت که بسیاری از اعراب معتقدند،آمریکا باید نیروهای خود را از عراق بیرون ببرد زیرا که حضور آنها همه روزه باعث زیادترشدن وحشت و ترس است و عمق نفرت اعراب را از آمریکا بیشتر می‌کند.

از سوی دیگر حتی در صورت مخالفت کنگره آمریکا با اعزام نیروی بیشتر به عراق ،رئیس جمهور آمریکا می‌تواند دست به چنین عملی بزند و کنگره فقط در مورد بودجه آن می‌تواند در مقابل رئیس جمهور آمریکا جبهه گیری کند.

کد خبر 13138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز