یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاطرات مربوط به جنگ جهانی اول (1914 تا 1918) قرار است در اینترنت زنده نگه داشته شود.

ww1

خبرگزاری اتریش از فرانکفورت گزارش داد، کتابخانه ملی آلمان در فرانکفورت به دنبال خاطرات مردم از آن دوران به منظور بازسازی یک آرشیو دیجیتال اروپایی است.

این کتابخانه اعلام کرد به دنبال عکس‌ها، نامه‌ها، کارت پستال‌ها، دفترچه‌های خاطرات، فیلم‌ها، صداهای ضبط شده یا دیگر اقلامی که خاطره‌ای در آنها ذخیره شده باشد و همچنین داستان‌های مربوط به آن دوران است.

در صورتی که این اقلام در اختیار این کتابخانه قرار گیرد، اسکن یا تصویربرداری می‌شود و در بانک داده‌های اینترنتی "100 سالگی جنگ جهانی اول" گنجانده خواهد شد.

این پروژه ابتکار مشترک کتابخانه دیجیتال یوروپیانا، کتابخانه ملی آلمان و دانشگاه آکسفورد است. علاقمندان می‌توانند در صفحه نخست این پروژه آرشیو آنلاین را مشاهده کنند. تا سال 2014 قرار است دستکم 10 کشور اروپایی خاطرات خود از دوران جنگ را گردآوری کنند.

بنا به اعلام کتابخانه ملی آلمان، هدف از این اقدام آن است تا "خاطرات مردم از کشورهای مختلف در خصوص این تراژدی اروپایی حفظ و برای عموم منتشر شود." این کتابخانه همچنین اعلام کرده است پیش از هر چیز قصد دارد "هر انسانی را که به گونه ای ساکت نگه داشته شده است را به حرف بکشاند." به این ترتیب فقط قرار نیست اسناد و اقلام موزه ها و کتابخانه‌ها در معرض دید عموم قرار گیرد، بلکه خاطرات و داستان های اشخاص از سراسر اروپا، تجربه جمعی درباره جنگ را ملموس می سازد و نیروی تازه ای به تحقیقات در این باره می‌بخشد.

کد خبر 131259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز