مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره ناسا موفق به ثبت لحظه‌ای شگفت انگیز شده است که در آن سایه زمین بخشی از چهره خشمگین ستاره خورشید را پوشانده و کسوف ناقصی را خلق کرده است

خورشید گرفتگی ناقص

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید این تصویر جدید ناسا بیشتر به برشی از یک فیلم علمی تخیلی شباهت داشته باشد اما بهتر است بدانید این عکسی از خورشید حقیقی است که بخشی از آن توسط سایه زمین پوشانده شده است. این تصویر از ستاره طغیانگر خورشید توسط یکی از ماهواره‌های ناسا و زمانی که زمین خورشید را به واسطه کسوف ناقص پوشش داده به ثبت رسیده است.

انتهای خورشید در این تصویر سیاهرنگ دیده می‌شود و با توجه به چگالی متغیر اتمسفر زمین ظاهری غیر عادی و عجیب به خود گرفته است. اما بقیه سطح ستاره با قدرت و شدت در حال درخشیدن است به طوری که قدرت خورشید را بیشتر از همیشه نمایش می‌دهد.

این تصویر توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی یا SDO ناسا به ثبت رسیده است که در مدار 36 هزار کیلومتری از زمین به منظور مطالعه بر روی خورشید در حرکت است. این ماهواره هر سال دو بار وارد فصل خورشید گرفتگی می‌شود که طی آن خورشید هر روز برای 72 دقیقه به صورت ناقص از زمین چهره می‌پوشاند.

تصویر جدید از خورشید درست در لحظه‌ای به ثبت رسیده است که زمین در حال غوطه ور شدن در پس سایه زمین است تا به این شکل نیمی از آن به صورت تاریک دیده شود.

ناسا در توصیف این تصویر می‌گوید سایه زمین به واسطه تاثیرات اتمسفرش از حاشیه متغییری برخوردار است که متناسب با جرم و چگالی که دارد نور خورشید را در درجات متفاوتی مسدود می‌کند.

ماهواره SDO که سال گذشته به مدار پرتاب شد از دوربین‌های متعدد و با کیفیتی برخوردار است که از آنها برای عکاسی کردن و ارسال تصاویر به زمین استفاده می‌کند. تلاش این ماهواره درک عملکرد خورشید و چگونگی تاثیر آن بر شرایط آب و هوایی فضا است.

پدیده‌هایی از قبیل شعله‌های خورشیدی و رمزگشایی از عملکرد میدان مغناطیسی خورشید از جمله تلاش‌های این ماهواره برای درک رازهای خورشید است. انتظار می‌رود این ماموریت 850 میلیون دلاری برای پنج سال دیگر نیز ادامه داشته باشد.

کد خبر 131185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز