همشهری آنلاین: بیش از 200 هزار آلمانی شنبه 26 مارس در سراسر آلمان بر ضد انرژی هسته‌ای به راهپیمایی اعتراضی پرداختند و به این ترتیب فشار بر صدراعظم آنگلا مرکل را در آستانه انتخابات در یک ایالت حساس افزایش دادند.

nuclear

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی جنبش ضدهسته‌ای آلمان (Ausgestrahlt) گفت 250 هزار نفر در این تظاهرات با پلاکارد "معنای فوکوشیما این است: نه به نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر" در چهار شهر بزرگ آلمان شرکت کردند.

راهپیمایی‌ها در شهرهای هامبورگ، کلن، مونیخ و پایتخت برلین در آستانه رای‌گیری در ایالت ثروتمند بادن- وورتمبرگ در روز یکشنبه انجام شد، که مسئله انرژی هسته‌ای به یک موضوع کلیدی در آن بدل شده است.

به گفته سازمان‌دهندگان،‌ این تظاهرات بزرگترین راهپیمایی اعتراضی بر ضد انرژی هسته‌ای در آلمان بوده است و پاسخ دولت به این اعتراضات باید خاموش کردن رآکتورها باشد.

کارل کنوفر، دانشجوی 24 ساله برلینی گفت در حالی که اکثریت مردم با انرژی هسته‌ای مخالف بودند، حادثه فوکوشیما به فراخوانی برای بیدارباش بدل شده است.

روی یک پلاکارد در تظاهرات برلین نوشته شده بود: "باید از حادثه ژاپن این درس را بگیریم: هیچ چیز غیرممکن نیست."

یوخن استای، سخنگوی Ausgestrahlt گفت: "تظاهرات امروز تنها پیش‌درآمدی بر یک جنبش نیرومند ضدهسته‌ای است. ما تا زمانی نیروگاه‌های هسته‌ای در نهایت از مدار خارج نشوند، مبارزه‌مان را پایان نخواهیم داد."

مرکل در 14 مارس در واکنش به بحران هسته‌ای در ژاپن، تصمیم گرفت یک مهلت قانونی سه ماهه برای تصمیم‌گیری درباره افزایش دوره کاری 17 رآکتور آلمان تعیین کند و هفت تا از قدیمی‌ترین رآکتورها را برای بازرسی ایمنی، به طور موقت تعطیل کند.

در مقابل معترضان معتقدند این اقدامات مرکل صرفا برای پیروزی در انتخابات روز یکشنبه انجام می‌شود.

حزب محافظه‌کار CDU مرکل در ایالت جنوب‌غربی وورتمبرگ که برای 58 سال گذشته در آن مسلط بوده است، با رقابت شدیدی مواجه است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب سبز، که احساسات ضدهسته‌ای در کشور باعث افزایش طرفداران آن شده است، ممکن است تاریخ‌ساز شود و شمار کافی آرا به دست آورد تا با ائتلاف با حزب مخالف سوسیال دموکرات (SPD) برای اولین بار در آلمان یک دولت ایالتی سبز تشکیل دهد.

کد خبر 131021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز