یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب سوسیال دمکرات آلمان به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین احزاب جهان با کاهش فزاینده اعضای خود مواجه است.

نشان حزب سوسیال دمکرات آلمان

به گزارش دویچه وله،زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دمکرات، در واکنش به این موضوع گفت: «از سال ۱۹۰۶ میلادی تاکنون این نخستین باری است که تعداد اعضای حزب به زیر نیم میلیون نفر کاهش یافته است.»

گابریل در دفاع از برنامه جدید حزب و اصلاحات ضروری در جامعه گفت: «زمانی که یک حزب با بیش از ۲، ۱ میلیون عضو به کمتر از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد، باید که اتفاقی افتاده باشد.» وی تاکید کرد که علت کاهش اعضای حزب، خروج یا انشعاب از حزب نبوده است. به گفته گابریل، میزان مرگ اعضای سالخورده حزب بیش از میزان جذب اعضای جدید بوده است.

گابریل تصریح کرد که برنامه اصلاحی حزب سوسیال دمکراسی، معروف به "برنامه ۲۰۱۰"، دلیل سرخوردگی اعضای حزب نیست. به گفته گابریل، کاهش اعضای حزب از سال ۱۹۷۶ آغاز شده و این روند تاکنون ادامه داشته است. حزب سوسیال دمکرات آلمان در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۵۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

سهمیه برای مهاجران در حزب

رهبر حزب سوسیال دمکرات پیشنهاد کرد که در انتخابات داخلی حزب برای تصدی پست‌های دولتی به افراد غیرعضو نیز حق رای داده شود. به گفته گابریل تمامی شهروندان می‌توانند در انتخاب نامزدهای حزب سوسیال دمکرات برای تصدی مقام‌هایی چون صدراعظمی یا نمایندگی در پارلمان‌های فدرال یا محلی شرکت جویند.

همزمان گابریل از تعیین سهمیه برای عضویت شهروندان مهاجر در حزب سوسیال دمکرات پشتیبانی کرد. به گفته وی، نیروهای اصلاح‌طلب در درون "حزب چپ" آلمان نیز می‌توانند به حزب سوسیال دمکرات بپیوندند.

پیشتر بخشی از معترضان حزب سوسیال دمکرات تحت تشکلی جدید (WASG) به رهبری اسکار لافونتن پس از ائتلاف با "حزب سوسیالیسم دمکراتیک" (PDS) در سال ۲۰۰۷ رسماَ "حزب چپ" آلمان را بوجود آوردند. اعضای این حزب حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

گابریل گفت، حزب سوسیال دمکرات نباید دچار این خطا شود و از مشارکت شهروندان مهاجر در نهادهای رهبری غافل گردد.

وی با لحنی انتقادی افزود: « حزب سوسیال دمکرات مدت زمانی طولانی نسبت به مهاجران رابطه‌ای پدرسالارانه داشته است.»

میانگین سنی حزب سوسیال دمکرات

برخی از مسئولان حزبی از سیر نزولی کنونی در حزب سوسیال دمکرات انتقاد کرده و مسئولیت این روند نامطلوب را برعهده زیگمار گابریل، رهبر، و آندرا ناهلز، منشی اول حزب، می‌گذارند.

دفتر مرکزی حزب سوسیال دمکرات در برلین دفتر مرکزی حزب سوسیال دمکرات در برلین گابریل در توضیح این وضعیت گفت که میانگین سنی اعضای حزب در حال حاضر حدود ۶۰ سال است و این واقعیت جمعیت‌شناختی بیانگر آن است که حزب از مردم فاصله گرفته است.

رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان افزود: «ما نسبت به گذشته شناخت کمتری از موضوعات داریم.»

گابریل گفت که ۴۰ درصد تشکل‌های محلی حزب با کمتر از ۲۰ فعال سیاسی مشغول به کار هستند؛ نیمی از تشکل‌های محلی نمی‌توانند حتی سه نشست در سال برگزار کنند.

گابریل ضمن اشاره به مشکلات ساختاری در حزب سوسیال دمکرات اعتراف کرد که با توجه به این وضعیت به سختی می‌توان اعضای حزب را برای شرکت در فعالیت سیاسی ترغیب کرد، گرچه بسیاری از آنان حاضر به مشارکت هستند.

۸۰ درصد اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان موافق آنند که افراد غیرعضو نیز در مسایل درونی حزب مشارکت داشته باشند. حتی یک سوم اعضا با انتخاب نامزدها از سوی افراد غیرعضو نیز موافق هستند. گابریل تصریح کرد که گرچه «تعداد اعضای حزب در مقایسه با سال ۱۹۷۶ تقریباَ نصف شده، اما تعداد اعضا در نهادهای رهبری افزایش داشته است».

کد خبر 136378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز