یکشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به رغم پایان رسمی تظاهرات بزرگ ضد دولتی لندن در عصر روز شنبه، اعتراضات شبانه گروهی از جوانان که عمدتا از تشکل های دانشجویی و ضدسرمایه داری بودند، تا پاسی از شب در خیابان های مرکزی پایتخت انگلیس ادامه یافت

london

به گزارش ایرنا، در جریان تظاهرات بزرگ روز شنبه که به دعوت اتحادیه های کارگری انگلیس برگزارشد، باوجود حضور گسترده ماموران پلیس، صدها نفر از جوانان از مسیر تعیین شده توسط پلیس خارج شدند و با چوب و مواد رنگی به تعدادی از هتل ها، بانک ها، مغازه ها و دفاتر شرکت های بزرگ در خیابان آکسفور و میدان پیکادلی حمله کردند.
ماموران پلیس ضد شورش لندن بلافاصله بعد از این حادثه برای سرکوب این جوانان معترض با تجهیزات کامل وارد عمل شدند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند.
ماموران پلیس و جوانان معترض ساعت ها در خیابان های مرکزی شهر در تعقیب و گریز بودند که در جریان این تعقیب و گریز درگیری هایی نیز میان دو طرف روی داد.
خبرگزاری 'پی ای' انگلیس ساعتی قبل به نقل از پلیس گزارش داد حداقل 35 نفر در جریان این درگیری ها مجروح شده اند که پنج تن از آنان از ماموران پلیس هستند.
بر اساس این گزارش تاکنون 125 نفر از معترضان نیز توسط پلیس دستگیر شده اند.
اما برخی منابع دیگر از جمله روزنامه گاردین آخرین آمار بازداشت شدگان را 157 نفر اعلام کرده اند.
معترضان برای مقابله با پلیس چندین سطل زباله را در مرکز شهر به آتش کشیدند و خودروهای انتظامی را با چوب و سنگ و توپ های حاوی مواد رنگی مورد حمله قرار دادند.
پلیس که در ابتدا مدعی شده بود تعداد تظاهرکنندگانی که دست به اعمال خشونت بار زده اند بیش از 150 نفر نیست، بعدا این رقم را به 500 نفر افزایش داد. با این حال شاهدان عینی به ایرنا گفتند که هزاران نفر از جوانان که اکثرا سر و صورت خود را نیز برای جلوگیری از شناسایی توسط پوشانده بودند در مناطق مرکزی شهر به مقابله با پلیس پرداختند و چند ساختمان تجاری را نیز برای نشان دادن اعتراض خود به سیاست های اقتصادی دولت برای ساعاتی به اشغال خود در آوردند.
با تاریک شدن هوا، ماموران پلیس مجددا به تاکتیک جنجالی و انتقاد برانگیز 'کتلینگ' روی آوردند و معترضان را برای ساعت های طولانی در محل های محدود محاصره کردند. فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر بارها از پلیس انگلیس به خاطر استفاده از تاکتیک کتلینگ و محاصره طولانی مدت معترضان انتقاد کرده و این روش را باعث عصبانیت بیشتر تظاهرکنندگان و افزایش خشونت ها معرفی کرده اند.
مقامات پلیس از ساعات اولیه عصر امروز از مغازه داران و کارکنان مراکز خرید در خیابان های آکسفورد و پیکادلی خواسته بودند هرچه زودتر مغازه ها و دفاتر خود را تعطیل کنند.
در تظاهرات بزرگ روزشنبه در لندن حدود نیم میلیون نفر از اقشار مختلف مردم شرکت کردند و سیاست های ریاضت اقتصادی دولت را محکوم نمودند.
این تظاهرات با اجتماع در هایدپارک و سخنرانی اد میلیبند رهبر حزب کارگر و چند تن از مقامات اتحادیه های کارگری انگلیس رسما پایان یافت ولی تجمع های پراکنده جوانان در مناطق مرکزی شهر تا پاسی از شب ادامه داشت.
گزارش دیگری به نقل از نسخه آن لاین روزنامه گاردین حکایت از این دارد که حدود دو هزار نفر از جوانان معترض هم اکنون در میدان ترافالگار لندن حضور دارند و هنوز پراکنده نشده اند. تعدادی از این جوانان نیز با برپا کردن چند چادر قصد دارند شب را در این میدان تحصن کنند.
برخی تشکل های دانشجویی پیشتر اعلام کرده بودند که با الهام از اجتماعات مردم مصر در میدان تحریر قاهره، در میدان ترافالگار تحصن خواهند کرد.

کد خبر 130992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز