همشهری آنلاین: شهرهای مختلف امریکا و اروپا شاهد تظاهرات در اعتراض به ادامه فعالیت بازداشتگاه غیرقانونی گوانتانامو بود

همزمان با پنجمین سالگرد تاسیس زندان امریکا در گوانتانامو، شهرهای مختلف امریکا و اروپا صحنه تظاهرات مردم دراعتراض به ادامه فعالیت این بازداشتگاه غیرقانونی بود.
در واشنگتن، صدها نفر که لباسهای نارنجی رنگ مخصوص زندانیان گوانتانامو را پوشیده بودند، مقابل دیوان عالی امریکا تجمع کردند و بسته شدن زندان گوانتانامو را خواستار شدند.

صدها تظاهر کننده نیز در لندن با پوشیدن لباسهای یکدست نارنجی رنگ , بسته شدن زندان امریکایی گوانتانامو را خواستار شدند.

همچنین جمعی از مخالفان سیاست های ضد حقوق بشر امریکا در برابر سفارت واشنگتن در بروکسل تظاهرات کردند و با سردادن شعارهایی خواهان تعطیلی زندان گوانتانامو شدند .

پیش بینی شده است تظاهرات دیگری نیز در کشورهای دیگر جهان از جمله امریکا، اسپانیا، ایتالیا و فلسطین اشغالی برگزار شود.

این درحالی است که وکلای مدافع افراد بازداشت شده در زندان امریکا در جنوب کوبا؛ روز پنجشنبه اعلام کردند ماموران زندان همچنان به اعمال خشونت و شکنجه علیه زندانیان ادامه می دهند.

برنت میکام وکیل مدافع دو تن از زندانیان زندان گوانتانامو در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت:برخی از زندانیان در گوانتاناموکه به علت قرار گرفتن در زندان انفرادی برای مدت طولانی و محرومیت از خواب واستراحت و قرار گرفتن در معرض دمای شدید آفتاب به مرز جنون رسیده اند .

در این حال بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در پنجمین سالگرد تاسیس زندان گوانتانامو خواستار بسته شدن آن شد.

رییس جمهور روسیه هم اوضاع در گوانتانامو را نگران کننده دانست و گفت: زندانیان گوانتانامو پس از 5 سال، هنوز محاکمه نشده اند.

همچنین فدراسیون بین المللی حقوق بشر به مناسبت پنجمین سالگرد ورود نخستین زندانیان به اردوگاه امریکایی گوانتانامو در کوبا، خواست روز یازدهم مارس به عنوان روز بین المللی تعطیلی گوانتانامو نامیده شود.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلا‌م کرد بیش از 750 نفر از 45 کشور جهان در گوانتانامو زندانی هستند که در میان آنان نوجوانان 13 ساله هم دیده می شود.

کد خبر 13093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز