جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: برای تهیه قانون جامع وکالت، 3 مرجع متفاوت پیش‌نویس‌هایی تهیه کرده‌اند. یکی از آنها پیش‌نویسی است که توسط 152 نماینده مجلس امضا شده و برای بررسی در صحن مجلس ارائه شده است.

دیگری متنی است که در اتحادیه سراسری وکلا تدوین و تنظیم شده و به‌زودی در اختیار قوه قضاییه و کمیسیون قضایی مجلس قرار می‌گیرد و سومی متنی است که قوه قضاییه تهیه کرده و احتمالا بایستی همین روزها به مجلس ارائه شود.

از این میان 2 پیش‌نویس اول و دوم به مرحله نهایی رسیده‌اند. بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران در مورد پیش‌نویس قانون جامع وکالت گفت: در اواسط سال 1389 شنیده شد که بررسی‌هایی در مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص تهیه قانون جامع وکالت در حال انجام است سپس نزدیک به چند ماه پیش، متنی با امضای نمایندگان با عنوان طرح قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

هم‌اکنون این طرح در مسیر قانونگذاری است و گفته شده که این همان طرحی است که در مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است. با بررسی طرح مذکور ملاحظه می‌شود که از نظر تکنیکی و توجه به مسائل خاص وکالت و در عین حال برقراری نظارت مؤثر و کامل قوه قضاییه بر امر وکالت و همچنین جمع این نظارت با استقلال کانون‌های وکلا، طرح قابل‌قبولی است. با مختصر اصلاح در پاره‌ای از مواد، نظر کانون‌های وکلا و قوه قضاییه و سایر نهاد‌ها و مراجعی که با وکالت سر و کار دارند تامین خواهد شد. فعلا این طرح در مجلس شورا در انتظار مطرح شدن در صحن علنی است.

وی در مورد طرحی که توسط اتحادیه کانون‌های وکلا در مورد قانون وکالت تهیه شده است گفت: پس از اعلام وصول طرح نمایندگان مجلس، اتحادیه به این نتیجه رسید که باید متن پیش‌نویسی را که در بردارنده مواضع و دیدگاه‌های وکلا باشد تهیه و به مراجعی که در این زمینه کار می‌کنند و همچنین افکار عمومی عرضه کند. از این‌رو چند تن از افراد اتحادیه متن تهیه شده در سال 85 را مبنا قرار دادند و با توجه به نیاز زمان و تحولات اجتماعی و قضایی، تغییراتی در آن دادند که به هدف نهایی یعنی تامین استقلال کانون‌های وکلای دادگستری در عین حال تامین نظارت عالیه قوه قضاییه بر کانون‌ها (بدون دخالت این قوه در کار کانون‌های وکلا) نزدیک شود. مراحل تدوین این پیش‌نویس به پایان رسیده و هیات منتخب آخرین اصلاحات را انجام می‌دهند تا جهت بررسی و اظهارنظر در همایش عمومی اتحادیه کانون‌های وکلا - اسکودا - که در اردیبهشت سال 90 در شهر قم برگزار می‌شود، عرضه شود.

کد خبر 130736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز