گروه اقتصادی: قیمت میوه و مرکبات در فاصله چند روز مانده به پایان سال در حالی افزایش یافته که طرح تنظیم بازار شب عید با عرضه ذخایر سیب و پرتقال از 24اسفند ماه به نرخ مصوب آغاز شده است.

این شرایط موجب شده تا برخی اتحادیه‌های صنفی با گلایه از وضعیت نابسامان بازار میوه این امر را ناشی از عدم‌هماهنگی دستگاه‌های متولی تنظیم بازار میوه و مرکبات شب عید قلمداد کنند.با وجود این روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی واردات میوه را برای تنظیم بازار و نه جبران کمبود داخلی این محصولات قلمداد و از سیاست‌های وزارت بازرگانی در تنظیم بازار میوه و مرکبات شب عید انتقاد کرده است.

مجید خلیلی خشنود به فارس گفت: با بیان اینکه میوه به‎ویژه سیب و پرتقال به‎اندازه کافی و حتی بیش از نیاز در کشور تولید می‌شود اما وزارت بازرگانی از واردات به‎عنوان روشی برای تنظیم بازار استفاده می‌کند.با قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور در زمینه علت افزایش قیمت میوه و مرکبات در روزهای پایانی سال گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش اخیر قیمت میوه و مرکبات ناشی از چه مسائلی بوده است؟

برخی مباحث مطرح در زمینه کمبود تولید داخل میوه و مرکبات موجب شده تا از چند روز پیش برخی عرضه‌کنندگان میوه نسبت به افزایش نسبی قیمت‌ها اقدام کنند که با این روند قیمت برخی انواع میوه مانند سیب و پرتقال به شکل غیرقانونی افزایش یافته بود. با وجود این از روز گذشته قیمت میوه و مرکبات با تدابیری که برای تشدید نظارت بر مراکز عمده عرضه و میوه ‌فروشی‌های سطح شهر اتخاذ شده سیرنزولی به‌خود گرفته است.

  • عرضه محدود سیب و پرتقال با نرخ مصوب در شرایطی که نرخ میوه از میدان مرکزی تا میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا چندین برابر افزایش می‌یابد، تا چه حد قادر به کنترل قیمت‌ها خواهد بود؟

عرضه میوه به نرخ‌های متفاوت در میوه فروشی‌های سطح شهر تخلف است چراکه میوه‌فروشی‌ها ملزم به تامین میوه از میدان مرکزی میوه و تره‌بار با نرخ مصوب و براساس فاکتور خرید بوده و تنها مجاز هستند تا سود مجاز خرده‌فروشی خود را حداکثر به میزان 30درصد قیمت خرید میوه و مرکبات براساس فاکتور مذکور افزایش دهند. همچنین عرضه سیب و پرتقال به نرخ مصوب موجب شده است تا انتظارات تورمی برای افزایش بیشتر قیمت‌ میوه در روزهای پایانی سال کاهش یافته و با افزایش عرضه، قیمت‌ها تثبیت خواهد شد.

  • شورای اصناف چه اقدامی برای جلوگیری از عرضه چند نرخی میوه در سطح شهر و ثبات قیمت‌ها انجام داده است؟

با افزایش خودسرانه نرخ میوه در میوه‌ فروشی‌های سطح شهر شورای اصناف طرح تشدید نظارت بر میوه فروشی‌های سطح شهر و مراکز عمده عرضه میوه را آغاز کرده و این طرح تا آخر فروردین ماه سال 90 ادامه خواهد یافت. براساس این طرح همه میوه‌فروشی‌های سطح شهر ملزم به عرضه میوه و مرکبات براساس فاکتور خرید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار با نرخ سود مصوب حداکثر 30 درصدی بوده و هر عرضه میوه به نرخ‌های بیشتر از این تخلف محسوب می‌شود. در این طرح بازرسان شورای اصناف و اتحادیه‌ فروشندگان میوه و تره‌بار تهران به همراه سایر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی بر قیمت عرضه میوه‌ در همه میوه‌ فروشی‌های سطح شهر و مراکز عمده عرضه نظارت کرده و درصورت گرانفروشی با واحدهای صنفی متخلف به‌شدت برخورد می‌کنند.

  • علاوه بر سیب و پرتقال، قیمت موز نیز با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

با توجه به انحصار واردات موز توسط 4 وارد کننده، نوسان قیمت این محصول را می‌توان ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه در روزهای اخیر قلمداد کرد. با وجود این با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده تا نرخ مصوب موز تعیین و اعلام شود چرا که به گفته وارد‌کنندگان موز به اندازه کافی به کشور وارد شده و از 26 اسفند ماه (فردا) تا 20فروردین سال آینده با نرخ یکسان در کل کشور توزیع خواهد شد که با این شرایط حتما نرخ‌های کنونی موز کاهش یافته و تعدیل می‌شود.

کد خبر 130659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز