مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام حمایت قاطع خود از متروی تهران در بودجه سال 90 اظهار کردند:

توسعه حمل‌ونقل عمومی با گسترش مترو عملی است و مدیریت شهری تهران نیز توان بالایی برای توسعه مترو دارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری پایتخت برای توسعه مترو گفت: مدیریت شهری تهران طی سال‌های اخیر زحمات زیادی برای توسعه مترو کشید که نتیجه آن افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی به تناسب افزایش جمعیت شهر تهران است. این در حالی است که توسعه مترو نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است که از توان شهرداری خارج است.

علی‌اکبر آقایی به سما گفت: در تمام مدل‌های توسعه، دولت‌ها مسئولیت تامین منابع مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌ها را بر عهده دارند اما در کشور ما از آنجایی که شهرداری تهران منابع و درآمد زیادی برای توسعه مترو ندارد، مجلس برای کمک به شرکت مترو تهران و دیگر شهرهای کشور مصوبه تخصیص تسهیلات ارزی به مترو را تصویب کرد که به‌دلیل عدم‌تحقق قانون برای سال 90 نیز تمدید شد. وی درخصوص اجرای این قانون در دومین سال تصویب پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه در پروژه‌های عمرانی سال90 نیز برداشت از صندوق ذخیره ارزی دیده شده، دولت باید این منبع را تامین کند.

تلاش برای مترو در بودجه 90

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی شهرداری تهران در ساخت و توسعه قطار شهری گفت: این موضوع از جانب مجلس قابل تقدیر است.اسدالله بادامچیان افزود: سرعت احداث و بهره‌برداری از خطوط مترو در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده که البته در آخرین نشست ما با شهرداری، اعلام کردند که امکان ساخت 33کیلومتر در سال را خواهند داشت. به همین خاطر ما در تلاش هستیم که بودجه بیشتری در اختیار مترو قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس هشتم اذعان داشت: مجلس منابعی را برای کمک به ساخت مترو در قالب قانون تعیین کرده که من شخصا امسال در بودجه دخالت کرده و موضوع تسهیلات ارزی مترو را پیگیری کردم.

2 میلیارد دلار مترو در بودجه

از سوی دیگر محمدتقی بختیاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیزگفت: قرار گرفتن قانون تسهیلات 2میلیاردی متروی کلانشهرها در بودجه عمومی، فصل‌الخطابی به دولت است. وی گفت: تامین منابع مورد نیاز شهرداری‌ها برای توسعه حمل‌ونقل عمومی چالش اصلی نمایندگان مجلس بوده و در این راستا به‌دنبال یافتن راهکارهای قانونی برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز این نهادهای مردمی هستیم.

وی ادامه داد: تخصیص کمک دولت به بخشی از خدمات شهری همچون حمل‌ونقل عمومی و واگذاری خدمات زیربنایی همچون آب و برق به شهرداری‌ها از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند باعث ایجاد درآمدزایی برای شهرداری‌ها باشد.

مسببان عدم‌توسعه مترو بخشیده نمی‌شوند

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز درمورد عدم‌اجرای قوانین اعتباری برای حمایت از حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: مردمی که باید ساعت‌ها در ترافیک وقت تلف کنند و دیر به مقصد برسند، هیچگاه مسببان عدم‌توسعه بیشتر حمل‌ونقل عمومی را نمی‌بخشند.

محمدحسین مقیمی افزود: با درنظر گرفتن اینکه شعار دولت، حمایت از اقشار ضعیف است بنابراین موظف است بالاترین امکانات را به توسعه مترو ارائه دهد. عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم با اشاره به عدم‌اجرای قانون تخصیص تسهیلات ارزی به متروی کشور اذعان داشت: قانونی که مجلس تصویب می‌کند باید توسط دولت اجرا شود، علاوه بر آن قانون تجمیع عوارض و ارزش افزوده هم هست که دولت باید مطابق با نرخ روز اقدام به اجرای آن نماید.

افزایش درآمد شهرداری‌ها

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر مدیریت شرکت مترو گفت: اساس نظام بر این است که خدمت به مردم نباید با مسائل سیاسی آغشته شود. مصباحی مقدم درباره وضعیت بودجه‌ای شهرداری تهران در سال آینده توضیح داد، درصورتی که قانون 10درصد عوارض بنزین حذف نشود، سال آینده انتظار می‌رود برای شهرداری‌ها سال خوبی باشد.

تعامل بیشتر دولت با مدیریت شهری

حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است، سلیقه‌های سیاسی در پست‌های اجرایی نباید مورد توجه قرار بگیرد زیرا آنچه مهم است توانمندی‌های افراد در مسئولیت‌هاست.وی تاکید کرد: در مورد مدیریت شهری تهران نیز مسائل سیاسی و جناحی نباید مورد توجه قرار گیرد و باعث عدم‌همراهی دولت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در پایان اظهار داشت: روش دولت برای کاهش بودجه شهرداری‌ها و ایجاد محدودیت‌های اعتباری نتیجه نمی‌دهد و باید بدانیم که حل مشکل مردم با اجرای راهکارهای اساسی در شهر تهران محقق خواهد شد.

کد خبر 130653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز