گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در گمرک 4 قطار آماده و 6قطار به‌صورت CKD داریم که مشکل توقف این واگن‌ها نقدینگی است.

سید مهدی تشکری هاشمی در مراسم بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از خطوط یک و3 در حال ساخت متروی تهران گفت: ان‌شاءالله با قول‌هایی که به ما داده شده بتوانیم هرچه سریع‌تر واگن‌ها را از گمرک خارج کنیم و ایستگاه‌های جدید را به بهره‌برداری کامل برسانیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی مسئولان مدعی‌اند مشکل مترو کمبود اعتبارات نیست و توسعه خطوط با خرید واگن‌ها همخوانی ندارد، افزود: اینگونه صحبت‌ها غیرکارشناسی است و توسط افرادی گفته می‌شود که تخصصی ندارند. کسانی که پروژه مترو را به این عظمت احداث می‌کنند، کارهایشان محاسبه شده و دقیق است. واگن هم به موقع سفارش داده شده و از سال 86 قطعات مورد نیاز به‌تدریج به‌صورت CKD وارد کشور می‌شود و همه چیز سر جای خودش است اما آنچه مشکل‌آفرین شده، کمبود منابع مالی است.

وی ادامه داد: امیدواریم شاهد کمک‌های بیشتری از سوی دولت به مترو باشیم و چنانچه اعتبارات مصوب و قانونی مترو و آنچه مجلس پیش‌بینی کرده محقق شود، کار را پیش می‌بریم. معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم با بازدید معاون وزیر کشور از خطوط مترو و مشاهده نزدیک روند کارها و مشکلات، واگن‌هایی که 3 ماه است در گمرک متوقف مانده، هرچه سریع‌تر ترخیص شوند. تشکری هاشمی تصریح کرد: منابعی که برای مترو در سال‌جاری پیش‌بینی شده بود، بخشی تخصیص یافته که امیدواریم باقی آن نیز پرداخت شود.

وی افزود: مجلس مجموعا 60 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو پیش‌بینی کرده بود که 16 میلیارد تومان در نخستین قسط به متروی تهران اختصاص یافت و مقرر شده بخشی از این اعتبارات نیز به‌زودی و پیش از پایان سال پرداخت شود.همچنین معاون عمرانی وزیر کشور نیز در حاشیه بازدید از خطوط در حال ساخت متروی تهران گفت: امیدواریم براساس مصوبه مجلس در سال آینده اعتبارات مصوب مترو از صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود و به تکلیفی که بر عهده دولت گذاشته شده، عمل شود.

حمیدرضا ارشادمنش، معاون عمرانی وزیر کشور در حاشیه این بازدید با بیان این مطلب اظهار کرد: بخشی از ردیف اعتبارات عمرانی دولت به رفع مشکلات شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد اما تمام کمک‌های دولت به حوزه عمرانی محدود نمی‌شود و تلاش‌های لازم در حال انجام است تا شهرداری کلانشهرها در سال آینده برای خرید واگن مترو بتوانند از فاینانس‌های خارجی بهره‌مند شوند. معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که آیا در سال آتی اعتبارات قانونی مترو از صندوق ذخیره ارزی پرداخت می‌شود یا خیر؟ گفت: امیدواریم براساس مصوبه مجلس در سال آینده اعتبارات مصوب مترو از صندوق ذخیره ارزی پرداخت و به تکلیفی که بر عهده دولت گذاشته شده، عمل شود.

مجلس شورای اسلامی اسفند سال گذشته طرحی را تصویب کرد که براساس آن دولت موظف است مبلغ 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی یا منابع دیگر برای متروی تهران و کلانشهرها اختصاص دهد اما با وجود گذشت یکسال، هنوز این قانون از سوی دولت اجرایی نشده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اوایل اسفند ماه جاری این قانون را برای یکسال دیگر تمدید کردند.

کد خبر 130554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز