یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

بنیاد فردوسی به پاس کوشش‌های «شهرام ناظری» و در راستای گسترش فرهنگ شاهنامه‌خوانی از شوالیه آواز ایران تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین‌طوسی‌وند، رئیس بنیاد فردوسی شامگاه شنبه در آخرین شب از اجرای کنسرت شاهنامه‌خوانی شوالیه آواز ایران با ارائه لوح سپاسی از این هنرمند تقدیر و ابراز امیدواری کرد که پس از برگریزان پاییزی، باز بهار نمو فرهنگ و ادب ایران‌زمین شکل گیرد. ناظری پس از پایان بخش اول کنسرت و دریافت لوح سپاس ویژه از سوی رئیس بنیاد فردوسی در سخنانی گفت: متأسفانه در این سال‌ها به‌دلیل مشکلات تاریخی، شاهنامه فردوسی، اسطوره‌ها و فضاهای حماسی از کالبد موسیقی سنتی رخت بربسته و بررسی آثار بجا مانده یکصد سال اخیر نشان می‌دهد که کمتر خواننده‌ مطرحی به اجرای شاهنامه رغبت نشان داده باشد و اصولا نگاه موسیقی سنتی صرفا نوعی نگاه تغزلی بوده است.

شوالیه آواز ایران در ادامه با اظهار خرسندی از فراهم شدن چنین شرایطی برای اجرای شاهنامه ادامه داد: شاهنامه مربوط به ایران است و تاریخ ادبیات حماسی این کشور را شکل می‌دهد و فلسفه کلی آن ایرانی است، لذا جای خوشحالی دارد که آرام آرام راه برای اجرای شاهنامه باز شد. البته بنده این تجربه را از 4 سال پیش با اجراهای بین‌المللی آغاز کردم و بالاخره به ایران هم رسیدم و این نخستین اجرای شاهنامه در ایران محسوب می‌شود.

او گفت: پیش از این شاهنامه را به اشکال مختلفی همچون اجرا با ارکستر بزرگ کار کرده بودم اما اجرای امشب یک اجرای کاملا مقامی است که در آن از موسیقی اقوام ایران مدد گرفته‌ایم، چه بسا که اگر می‌خواستیم صد در صد با فضای سنتی کار کنیم، اجرای اثر با روح شاهنامه همخوانی پیدا نمی‌کرد زیرا شاهنامه فردوسی یک نگاه دیگر را می‌طلبد. شهرام ناظری در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:اگر طی این یکصد سال اخیر شاهنامه در موسیقی سنتی ایران جایگاهی نداشته اما شکل پررنگی از آن در موسیقی مقامی ایران دیده می‌شود. من نیز در این کنسرت با استفاده از آواهای باستانی و اسطوره‌ای و همچنین تجربه‌های شخصی که طی این ‌20 -30 سال اخیر دنبال آن بوده‌ام، اجرا را پیش ‌بردم.

کد خبر 130377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز