دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

کتاب‌ها با درخت‌ها فامیل‌اند. رابطه نَسَبی آنها را نمی توانم دقیق پیدا کنم یا بگویم کتاب‌ها نتیجه یک جهش ژنتیکی‌اند یا جهش علمی. درهر حال می‌توانیم مثلاً درخت‌ را ققنوس بدانیم که می‌میرد تا فرزندش دنیا بیاید.

برای همین وقتی کتاب« درخت بخشنده» شل سیلور استاین را می خوانیم گریه‌مان می‌گیرد. این کتاب درباره درختی است که با میوه شاخه و حتی کنده‌اش باعث شادی پسر کوچکی می‌شود.

یا کتاب «بارون درخت نشین » ایتالو کالوینو را که می‌خوانیم خوشمان می‌آید، چون بارون که بر اثر اتفاقی بالای درخت رفته،  دیگر تا پایان عمر پایش را روی زمین نمی‌گذارد.

افسانه «درخت خرما و بزی»  هم هست که محمدهادی محمدی باز آفرینی کرده و نشر چیستا منتشر کرده است و در واقع باز آفرینی کهن‌ترین افسانه‌ی منظوم ایرانی، «درخت آسوریک» است که پیشینه‌ی آن به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد. می‌گویند که اصل افسانه‌ به زبان پهلوی اشکانی بوده و سپس در دوره‌ ساسانی به زبان پهلوی ساسانی به نظم درآمده است. «افسانه‌ی درخت خرما و بزی» داستان فخرفروشی درخت خرما (گیاه) و بزی (جانور) است که کَل می‌اندازند‌ و هریک در نوبت خود، سودمندی‌هایشان را برای انسان می‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. سرانجام بز، درخت خرما را به دلیل این‌که ایستاده مسخره می‌کند و خود را چون حرکت دارد و ورجه وورجه می‌کند، برتر از آن می‌داند.

کتاب زیبایی هم هست به نام «درخت زیبای من»  که ژوزه مائوره واسکنسیلوس نوشته و گفته‌اند یکی از زیباترین آثاری است که درباره کودکی و دنیای آن نوشته شده است داستان این کتاب درباره  پسربچه  کوچک و سرگرم کننده‌ای است که در برزیل و در خانواده ای  فقیر  و پرجمعیت  زندگی می‌کند.رؤیایی و خیال پرداز است و بسیار  بازیگوش. او بدترین بازی‌ها را سر  برادران  وخواهرانش  و مردم محله در می آورد. او بارها در سراسر داستان   تنبیه می شود و شما را با  اندوه کودکانه اش سهیم می‌کند.

 و یا کتاب شعر «نوجوانی درخت کاج» که غلامرضا بکتاش، شاعر کودک و نوجوان آن را سروده و سروش منتشر کرده است و کتاب «درخت مثل دختر» که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ می‌شود.

حتماً کتاب‌های دیگری هم هستند که در حافظه ما نیستند و یا آنها را نخوانده‌ایم، اما شما نام این کتاب‌های درختی را می‌دانید و البته می‌توانید آنها را به ما و بقیه دوچرخه‌ای‌ها معرفی کنید و همه را  در لذت خواندنشان شریک کنید.

کد خبر 130260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز