همشهری آنلاین: شماری از جوانان کویتی برپایی تظاهراتی را برای روز سه شنبه 17 اسفند در این امیر نشین ثروتمند که تاکنون از موج اعتراضات در جهان عرب به دور بود درخواست کردند.

برنامه کویتی ها برای تظاهرات علیه نخست این کشور

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، هدف آنان از برگزاری این تظاهرات درخواست استعفای شیخ ناصر محمد الاحمد الصباح نخست وزیر این کشور است که به بی‌لیاقتی متهم شده است.

ده گروه شامل اسلامگرایان، لیبرال‌ها و ملی گرایان عرب در این امیر نشین نفتی، این درخواست را مطرح کرده‌اند.

کویت حدود سه میلیون و پانصد نفر جمعیت دارد که فقط یک سوم آن را بومی ها تشکیل می‌دهند. این کشور چهارمین تولید کننده اوپک محسوب می شود.

گروه اقدام مردمی کویت هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد:" نخستین مرحله به سوی اصلاحات باید تشکیل دولت جدید با نخست وزیر جدید باشد که بتواند کشور را هدایت کند و با بی عدالتی ها به مبارزه برخیزد."

یکی از مهم ترین سازمان‌دهندگان تظاهرات یعنی جمعیت جوانان " دیوار پنجم" از شبکه اینترنت برای بسیج شرکت کنندگان برای این روز استفاده می کند. این روز با نخستین نشست پارلمان پس از شش هفته تعطیلات مصادف است.

درحالی که این امیر نشین ذخایر مالی بالغ بر سیصد میلیارد دلار در اختیار دارد، یکی از پیامهای توییتر اعلام می کند:" بهترین راه حل کناره گیری نخست وزیر است. کویت شایسته نخست وزیر بهتری است."

گروه دیگری که به تازگی تشکیل شده است و " کافی " نام دارد خواستار برپایی تحصنی دائم در میدان اصلی شهر کویت" تا زمان براورده شدن مطالبات مردم" شده است.

شیخ ناصر از زمان انتصاب به عنوان نخست وزیر در سال دوهزار وشش مجبور شد با مخالفت پارلمانی بی وقفه ای مقابله کند . این مخالفت پارلمانی او را مجبور کرد که پنج کابینه از شش کابینه ای که ریاستش را برعهده گرفت منحل کند. پارلمان نیز سه بار منحل شد.

گروههای مخالف در کویت که با درخواست ها برای دموکراسی بیشتر در جهان عرب از تونس گرفته تا یمن تشویق شده اند تصمیم گرفته اند اصلاحات جدیدی را در این امیر نشین خلیج فارس درخواست کنند.

این کشور خلیج فارس که استقلال خود را از انگلیس در سال هزار ونهصد وشصت ویک به دست آورد سال گذشته صاحب قانون اساسی شد.

کویت پارلمانی مرکب از پنجاه عضو دارد که برخی از آنان هنگامی که به عنوان عضو دولت تعیین شدند به صورت خودکار در پارلمان عضویت می یابند.

پانزده وزیر از شانزده وزیر کابینه فعلی در پارلمان عضو هستند و از حقی مشابه با نمایندگان منتخب به جز در صورت استیضاح یک وزیر در اختیار دارند .

علاوه بر این، مجلس اختیار آن را ندارد که دولت را برکنار کند.

مجمع دموکراتیک که یک نماینده دارد و حزب اسلامگرای امت به صراحت خواستار آن شده‌اند که نخست وزیر خارج از خانواده الصباح تعیین شود.

این مجمع یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد:" این مسئله امکان خواهد داد تا مشاجرات در داخل خانواده پادشاهی بر شیوه مدیریت کشور تاثیری نداشته باشد."

منتقدان تنش ها را در داخل سلسله خاندان الصباح که از دویست وپنجاه سال پیش بر کویت حکومت می‌کند مسئول نظام سیاسی فلج کنونی این امیر نشین می دانند.

حزب امت همچنین خواستار قانونی شدن احزاب سیاسی، تایید تکثرگرایی سیاسی و دوره انتقالی مسالمت جویانه حکومت و اصل دولت منتخب شد.

گروه اسلامگرای توسعه و اصلاح که چهار نماینده در پارلمان دارد نیز خواستار آن شد که وزیران دیگر حق نداشته باشند به عنوان نماینده انتخاب شوند.

فعلا ، شیخ احمد الصباح امیر کویت که در چارچوب دیداری خصوصی در خارج از کشور به سر می برد به درخواست‌های مخالفان برای اصلاحات بی‌توجهی کرده است؛ درخواست هایی که مستلزم بازنگری در قانون اساسی است.

کد خبر 129962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز