یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

در پی فراگیر شدن روزهای خشم در کشورهای عربی، نمایندگان مخالف دولت در پارلمان کویت، هواداران خود را به شرکت در تظاهرات سه‌شنبه خشم علیه دولت در مقابل ساختمان این پارلمان فراخواندند.

Jaber Khaled

به نوشته یک روزنامه اماراتی، نمایندگان اپوزیسیون، این اقدام را به‌منظور منحل کردن دولت شیخ ناصر المحمد نخست‌وزیر این کشور و در اعتراض به تاخیر در برگزاری جلسات پارلمان صورت می‌دهند.در همین حال، منابع آگاه اعلام کردند که طرف‌های مسئول برگزاری این تظاهرات روز سه‌شنبه را از آن رو برای تظاهرات انتخاب کرده‌اند که قرار است دراین روز درخواست استیضاح شیخ جابر الخالد وزیرکشور کویت به شور گذاشته شود.

این درحالی است که دولت کویت به‌منظور رایزنی درباره نحوه تعامل با این تظاهرات و پیامدهای احتمالی آن تشکیل جلسه داد. اما در عربستان سعودی، کشور همسایه کویت، فعالان سیاسی از تجمع ده‌ها زن سعودی در ریاض پایتخت این کشور به‌منظور آزاد کردن وابستگان بازداشت شده شان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود 40زن سعودی روز شنبه گذشته در تظاهراتی بی‌سابقه در مقابل ساختمان وزارت کشور در ریاض خواستار آزادی وابستگان خود شدند. این درحالی است که ده‌ها نفر از نیروهای پلیس این کشور در اطراف زنان تجمع‌کننده مستقر شده بودند. این تظاهرات درحالی برگزار می‌شود که سازمان عفو بین‌الملل و فعالان حقوق بشر عربستان، مقام‌های این کشور را به بازداشت هزاران نفر از فعالان خواستار اصلاحات متهم کرده‌اند.

در یمن هم، سفارت ایالات متحده در اقدامی دخالت‌آمیز، از گروه‌های مخالف دولت خواست تا از آنچه آن را فعالیت‌های تحریک‌آمیز توصیف کرد، خودداری کنند. به نوشته روزنامه قطری الشرق، سفارت واشنگتن در صنعا با انتشار بیانیه‌ای از مخالفان دولت خواست تا به طرح علی‌عبدالله صالح رئیس‌جمهور این کشور به‌منظور پایان دهی به اختلافات از طریق مذاکره پاسخ دهند.

کد خبر 127542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز