همشهری آنلاین: مستند "دوبی 1975" کامران شیردل در مراسم افتتاح بینال شارجه به نمایش درمی‌آید.

کامران شیردل

 به گزارش ایسنا،بی ینال (دوسالانه) هنر شارجه در امارات متحده‌ عربی از 13 مارس تا 13 ماه مه 2011 (22 اسفند تا 22 اردیبهشت‌ماه 1390) با حضور بیش از 187 هنرمند در زمینه‌های تجسمی، موسیقی، تئاتر و سینما در موزه جدید امارت شارجه برگزار می‌شود که در این رویداد هنری هنرمندانی از ایران نیز شرکت دارندو از اهالی سینما می‌توان از کامران شیردل و بهمن کیارستمی نام برد.

طبق اعلام برگزارکنندگان،فیلم مستند "دوبی 1975" که در سال 1354 توسط کامران شیردل ساخته شده در مراسم افتتاح بی ینال شارجه به نمایش درخواهد آمد و سپس به مدت 2 ماه در یک سالن مخصوص که برای نمایش این فیلم در نظر گرفته شده همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 9 شب به‌صورت دائم و یکسره برای بازدید‌کنندگان محلی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود.

نسخه 35 میلی‌متری و رنگی مستند "دوبی 1975" که در سال 1355 به شخص شیخ راشد حاکم وقت دوبی اهدا شده و سپس به مدت بیش از سی و چند سال مفقود شده بود،اخیرا پس از پیدا‌شدن در فرانسه ترمیم و بازسازی شده و اکنون به‌شکل اولیه و اصلی همراه با زیرنویس عربی انگلیسی ـ که زیر نظر شیردل انجام گرفته ـ به نمایش گذاشته می‌شود.

گفته می‌شود که دولت دوبی از این فیلم به عنوان اولین سند سینمایی مدون و کاملی که آکنده از مقولاتی مستند در باب جغرافیا، تاریخ، شکل حکومت، سنت‌های عشیره‌ای، آداب و رسوم، زندگی مردم، اقتصاد و فناوری مدرن با اشاراتی به آغاز حرکت نوین اجتماعی و اقتصادی و رشد ناگهانی و چشمگیر دوبی می‌باشد، یاد کرده است.

کامران شیردل در سال 1354 فیلم مستندی نیز از کشور کویت و سپس مستند دیگری از امارت فجیره را تهیه کرد که پس از انقلاب از نگاتیو و متعلقات تصویری و صوتی آن در لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اثری به‌دست نیامده است و جست‌وجو برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.

 

کد خبر 129842

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز