همشهری آنلاین: در ادامه اعتراض ها در عربستان برای آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی و ایجاد تغییراتی ریشه‌ای در این کشور، علمای شهرهای احساء و القطیف در بیانیه‌ای آزادی فوری زندانیان سیاسی و بویژه شیخ توفیق العامر از روحانیون بازداشت‌شده را خواستار شدند.

علمای عربستان نیز به معترضان پیوستند

به گزارش ایسنا، علمای عربستانی در بیانیه‌ای از مقامات ذیربط این کشور خواستند تا به قوانین و منشورهای بین المللی که حق آزادی بیان و احقاق حقوق مشروع را برای همه انسانها تضمین می‌کند، احترام بگذارند.

در این بیانیه که توسط پایگاه خبری راصد منتشر شده آمده است: اظهار نظر، انتقادهای سازنده و تفکرات روشنگرانه، فعالیتهایی مسالمت‌آمیز و متمدنانه محسوب می‌شود که امنیت و ثبات کشور بواسطه آن به خطر نمی‌افتد و حتی ساده‌ترین قوانین بشری دنیا را نقض نمی‌کند.

این علما در بیانیه خود بار دیگر آزادی زندانیانی را که سالهای طولانی در زندان به سر می‌برند و دوران محکومیت برخی از آنها به پایان رسیده است، خواستار شدند.

نیروهای امنیتی سعودی یکشنبه گذشته شیخ توفیق العامر، از روحانیون برجسته این کشور را به دلیل درخواست برای از بین رفتن تبعیض طایفه‌ای و تغییر نظام به مشروطه سلطنتی بازداشت کردند.

از سوی دیگر، یک فعال عربستانی رفتارهای دولت با مردم این کشور را ظالمانه توصیف کرد و ادامه بی‌توجهی به مطالبات مردم را موجب گرفتار شدن خاندان حاکم به سرنوشتی مشابه با زین العابدین بن علی و حسنی مبارک و قذافی دانست.

علی الیامی روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: شرایط کنونی منطقه فرصت گرانبهایی برای دولت عربستان است تا رفتارهای خود را با مردم تغییر دهد.

الیامی به خاندان حاکم در عربستان هشدار داد اگر به خواسته‌های قانونی مردم عمل نکند دچار سرنوشت زین العابدین بن علی ، حسنی مبارک و معمر قذافی خواهد شد.

الیامی با بیان اینکه رفتار دولت عربستان با مردم در همه مناطق این کشور ظالمانه است، از دولت عربستان خواست قانون اساسی جدیدی تدوین کند، که اجازه برگزاری انتخابات را بدهد و به خواست و اراده مردم و حق آنها در تعیین سرنوشتشان احترام بگذارد.

وی با انتقاد از خاندان حاکم در عربستان به علت نادیده گرفتن خواسته‌های مردم با وجود تحولات کنونی در منطقه و جهان گفت: این تحولات که دربرگیرنده همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، باعث شده است ملتهای منطقه از جمله ملت عربستان به فکر تغییر اوضاع نابسامان این کشور بیفتند.

اعزام 10 هزار نیروی امنیتی به مناطق شیعه نشین

در همین حال ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی 'تلگراف' اعلام کرد: عربستان سعودی در آستانه برگزاری تظاهرات اعتراضی در هفته آینده، 10 هزار نیروی امنیتی را به استان های شیعه نشین شرق کشور اعزام کرده است.

این روزنامه با اشاره به برگزاری تظاهرات اعتراضی در عربستان سعودی نوشت؛ خاندان سعود ناامید از متوقف ساختن قیام های گسترده مردمی در اقصی نقاط کشور، هزاران تن از نیروهای امنیتی را در کشور بسیج کرده اند. افزون بر این، گفته می شود 'ملک عبدالله'، به همسایگانش پیام داده در صورتی که آنها نتوانند قیام های مردمی شیعیان را سرکوب و متوقف سازند نیروهای امنیتی عربستان سعودی برای کمک آماده اند.

به نوشته این روزنامه، قرار است در پاسخ به بسیج همگانی نیروهای مردمی برای قیام، معترضان زن در صف جلوی اعترا ضات قرار بگیرند تا به این طریق از شلیک توسط نیروهای سعودی به تظاهرکنندگان خودداری شود.

کد خبر 129777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز