مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان انگلیسی موفق شدند قوی‌ترین میکروسکوپ نوری دنیا را بسازند و در تلاش‌اند تا با استفاده از این دستگاه، ساختار درونی ویروس را در مقیاس نانوسکوپی مشاهده کنند

میکروسکوپ

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان دانشگاه منچستر دستگاهی را توسعه داده‌اند که رکورد مشاهده اجسام با استفاده از میکروسکوپ‌های نوری معمولی را می‌شکند.

این میکروسکوپ که در واقع نوعی "نانوسکوپ ریز- کره‌ای" است که می‌تواند اجسام به کوچکی 50 نانومتر را در نور سفید مشاهده کند، که این میزان 8 برابر کوچک‌تر از آن چیزی است که پرقدرت‌ترین میکروسکوپ‌های نوری رایج می‌توانند ببینند. برای درک قدرت این میکروسکوپ کافی است تصور کنید که 10 میلیون نانومتر برابر با یک سانتیمتر است.

از نظر تئوری، این میکروسکوپ نه تنها می‌تواند جزئیات بسیار ریز داخل سلول‌ها را نشان دهد بلکه می‌تواند ساختار درونی ویروس‌ها را حتی در حالت زنده بررسی کند.

این میکروسکوپ از "فوق لنزهایی" که به شکل یک سری "ریز- کره" (ذرات کروی شکل کوچک) و تکنیک میکروسکوپ‌های نوری تشکیل شده است.

محدودیت وضوح تصویر میکروسکوپ‌ها به شکست نور یا زاویه انحنا و تفرق پرتوهای نور زمانی که از میان یک جسم شیشه‌ای عبور می‌کنند بستگی دارد.

همچنین سلول‌های شبکیه چشم انسان نیز برای میکروسکوپ‌ها یک محدودیت به شمار می‌رود به طوری که این سلول‌ها تنها می‌توانند نور با طول موج‌های بین 390 تا 750 نانومتر (بین رنگ‌های بنفش تا قرمز) را تشخیص دهند.

این محدودیت‌ها موجب می‌شود که ما با یک میکروسکوپ نوری اجسام کوچک‌تر از 200 نانومتر یعنی اجسام بزرگ‌تر از یک ویروس هاری (میکوپلاسما) را ببینیم.

به همین علت دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی، لیزرهای فلورسانت و متا مواد نانویی از مانع 200 نانومتر عبور می‌کنند اما این متدها بسیار پر هزینه هستند و از سویی دیگر نمونه‌های زنده را می‌کشند.

این درحالی است که اکنون با استفاده از این میکروسکوپ جدید می‌توان از هر دو مانع عبور کرد و اجسام با بزرگی 50 نانومتر را هم مشاهده کرد.

کد خبر 129609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز