سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه سلامت: چه کسی گفته بچه‌ای که شکمش سیر نیست، اسباب بازی می‌خواهد چه کند؟ دانشمندان می‌گویند دادن اسباب بازی به کودکان پیش‌دبستانی، حتی اگر این کودکان دچار سوء‌تغذیه باشند، به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند. حالا بچه فقیر خنگ بهتر است یا فقیر باهوش؟

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، تحقیقات گوناگون انجام شده در مؤسسه بهداشت کودک در دانشگاه کالج لندن نشان داده اجرای برنامه‌های بازی در بنگلادش که کودکانی با سوء‌تغذیه شدید دارد، توانسته بهره هوشی آنها را ۹ امتیاز بالا ببرد.

در تحقیقات دیگر این مؤسسه در جاماییکا، میان روستائیانی که تحصیلات بالایی نداشتند، اسباب بازیهای خانگی را به خانه آنها ‌بردند و نحوه بازی با کودکان را به مادران آموزش دادند.

کودکان این خانواده‌ها تا سن ۱۸سالگی تحت نظر قرار گرفتند و مشخص شد این روش بهره هوشی، توانایی خواندن، سلامت روانی و عزت نفس این کودکان را بالا برده و توانسته افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب آنها را تا حد زیادی کم کند. یعنی در مجموع کمک کرده سالم‌تر زندگی کنند.

این محققان در گزارش کار خود در مجله پزشکی «لانست» تأکید می‌کنند سوء‌تغذیه به خودی خود یک مشکل است، اما وقتی با عدم تحریک ذهنی همراه شود، منشأ هزاران مشکل بزرگ بعدی خواهد شد.

هم‌اکنون در سراسر جهان بیش از ۲۰۰ میلیون کودک بسیار فقیر وجود دارند که علاوه بر آن‌که تغذیه مناسب ندارند، به اندازه کافی تحریک ذهنی نیز دریافت نمی‌کنند.

کد خبر 12926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز