سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: ایران با واردات سالانه 24 میلیارد نخ سیگار، پانزدهمین واردکننده بزرگ سیگار در جهان است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران میزان درآمد دولت از محل واردات سیگار طی سال‌های 84-81 را به ترتیب 47 ، 90، 87 و 84 میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که درآمد دولت از محل واردات سیگار تا پایان سال جاری به بیش از 100 میلیارد تومان برسد.

 طاهری با بیان این‌که واردات سیگار بین سال‌های 78-74 ممنوع بوده است، خاطرنشان کرد: طی این مدت سالانه حدود 30 میلیارد نخ به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که از سال 80 با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و سیاست دولت نیاز 75 درصدی به سیگار که از طریق قاچاق تأمین می‌شده به‌صورت قانونی تحقق یافت.


طاهری با اشاره به این‌که 25 درصد از سهم بازار ایران در اختیار تولیدات داخلی است، افزود: 75 درصد مابقی سهم بازار ایران از طریق سیگارهای وارداتی خارجی و بخشی قاچاق تأمین می‌شود. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به میزان مصرف سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور، گفت: 12 میلیارد نخ از طریق تولیدات داخلی، 12 میلیارد نخ نیز از طریق تولیدات مشارکتی با شرکت‌های خارجی در محل شرکت دخانیات و حدود 24 میلیارد نخ نیز توسط واردات قانونی و رسمی تأمین و حدود 10 میلیارد نخ نیز به‌صورت غیرقانونی وارد می‌شود.


به گفته وی، هم‌اکنون 10 میلیون نفر از جمعیت ایران سیگار مصرف می‌کنند که به‌عنوان مثال ارزش سیگارهای مصرفی آنها در سال جاری حدود یک‌هزار میلیارد تومان می‌باشد که از این میزان تنها 25 درصد از طریق تولید داخل تأمین و 75 درصد مابقی از طریق واردات و بخشی از آن نیز توسط قاچاق تأمین می‌شود.

 وی با اشاره به این‌که 15 درصد سهم بازار مصرف داخلی سیگار از طریق قاچاق تأمین می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون کارخانجاتی در عراق و حاشیه جنوبی همسایگان ما شبکه قاچاق جعلی سیگار ایجاد کرده‌اند که با مارک‌های کمپانی‌های ایرانی و خارجی سیگار تولید می‌کنند که به‌شدت زیان‌بار و خسارت‌آفرین هستند.


مدیرعامل شرکت دخانیات ایران میزان تولید این شرکت را در 9 ماهه نخست امسال 10 میلیارد نخ به ارزش فروش 114 میلیارد تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: این میزان تا پایان سال جاری به حدود 13 میلیارد نخ خواهد رسید. طاهری گفت: 84 درصد مصرف سیگار در کشورهای در حال توسعه بوده و ایران پانزدهمین وارد کننده سیگار در دنیا محسوب می‌شود.

کد خبر 12888

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز