دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

آسوشیتدپرس: شرکت جستجوی اینترنتی گوگل، طرح مشارکتی را با دانشمندان برای ساخت یک تلسکوپ عظیم منعقد کرد.

گوگل امیدوار است با تکمیل این طرح، عموم مردم به تصاویر دیجیتال شهاب‌سنگ‌ها، ابرنواختران و کهکشان‌های دورافتاده دسترسی پیدا کنند.

کارشناسان می‌گویند دانش فنی گوگل و ظرفیت عظیم پردازش داده‌های آن کمک ارزشمندی به این طرح است، هر چند که در طرح یادشده، برخی از موسسات برجسته آمریکا شرکت دارند.

قرار است تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی از سال 2013 فعالیت خود را از فراز کوهی در شیلی آغاز کند. هدف این تلسکوپ 4/8متری تصویربرداری مداوم از فضاست. ال‌اس‌اس‌تی هر 15 ثانیه یک رشته تصویر می‌گیرد و از این رو، هر 3 شب،‌ یک بار به طور کامل آسمان را پوشش می‌دهد.

کارشناسان معتقدند این تلسکوپ پنجره‌ای سینما مانند بر شهابسنگ‌ها و ستاره‌هایی است که در دوردست منفجر می‌شوند. به علاوه، دانشمندان می‌توانند با استفاده از آن، به «انرژی تاریک»اسرارآمیزی بپردازند که گمان می‌رود به گسترش کیهان کمک می‌کند.

آوازه گوگل باعث توجه بیشتر به این طرح می‌شود که هزینه آن حدود 350 میلیون دلار برآورد می‌شود. تا به حال، 25 میلیون دلار کمک از طرف بخش خصوصی به طرح شده است، و بنیاد علم آمریکا نیز قرار است ظرف 4 سال، 12 میلیون دلار کمک بلاعوض به طرح بدهد.

هنوز چگونگی مشارکت گوگل به طور دقیق مشخص نشده است. شرکت گوگل که در حال حاضر نقشه‌های دقیقی از زمین، ماه و مریخ در اینترنت ارائه کرده است، می‌تواند به تحلیل داده‌های ارسالی از تلسکوپ کمک کند که در شبانه‌روز به   30 ترابایت خواهد رسید.

کد خبر 12815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز