رییس موسسه‌ بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نیاز به شناخت حضرت علی (ع) را در شرایطی که به نام ارزش‌ها، بزرگترین ارزش هستی در حق حاکمیت انسان بر سرنوشتش از او گرفته می‌شود را بیش از هر زمان دیگری دانست.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی که در مراسم عید غدیر در خانه‌ی هنرمندان سخن می‌گفت،از غدیر به عنوان اقیانوس بی‌منتهای عشق، ایمان و معرفت نام برد و یادآور شد: حدود 2400 سال قبل حکیم شوریده‌ای در روز روشن چراغ به دست می‌گرفت و در کوچه و بازار می‌گشت و در پاسخ به این پرسش که چه می‌جویی می‌گفت انسان می‌جویم.

وی اضافه کرد: دو هزار و اندی بعد از این حکیم شوریده متفکر دیگری در دنیای مدرن (نیچه) روایت شعرگونه‌ای از انسان دارد که بر مبنای آن از زبان دیوانه‌ای که فریادزنان در شهر می‌گشت و می‌گفت خدا را کشتیم اظهار می‌داشت. او (خدا)مظهر همه‌ی خوبی‌ها بود او را از پای درآوردیم جهان باید منتظر بماند و آثار تلخ این فاجعه را ببیند.

رییس موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنین با بیان اینکه این فیلسوف (نیچه) در دنیایی که خدا در آن غایب است از او سخن می‌گفت و انسان را ابرمردی که از اراده‌ی معطوف به قدرت آفریده‌می‌شود، می‌دانست، اظهار داشت: کمتر از نیم قرن از بیان این مطلب توسط نیچه نگذشته بود که ابرقدرتی که در چهره‌ی هموطن او هیتلر ظهور پیدا کرد با اراده‌ی معطوف به قدرت جهان را با فجایعی روبرو کرد.

وی با بیان اینکه هیروکلس(حکیم شوریده‌ای که با چراغ در شهر می‌گشت) و نیچه هر دو در جستجوی انسان بودند، از مولانا به عنوان آینه‌دار مکتب اسلام و شرق که او نیز انسان را جستجو می‌کرد نام برد و گفت: مولانا در جستجوی آن انسان برتر، مراد و الگو به شیر خدا می‌رسد .

خاتمی با بیان اینکه در مکتب معنوی ایرانیان که با اسلام درخشان‌تر شده، همواره در جستجوی انسان به علی (ع) رسیده‌ایم، تصریح کرد: در حکمت معنوی ما که مولانا و امثال او نماینده آن هستند اراده‌ی معطوف به قدرت از اراده‌ی معطوف به حقیقت که تجلی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در این مکتب اراده‌ی معطوف به خیر در اخلاق و اراده‌ی معطوف به زیبایی در هنر متجلی می‌شود و در عمق حکمت معنوی ما حقیقت، خیر و زیبایی یکی هستند.

وی که از یگانگی حقیقت خیر و زیبایی به عنوان یکی از امتیازات حکمت شرقی که با اسلام بارورتر شد نام می‌برد، تاکید کرد: به همین دلیل هنر ما فلسفه، فلسفه‌ی ما هنر، شعر ما علم و عرفان ما زیبایی است .

رییس موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ،در ادامه با یادآوری جایگاه حضرت علی (ع) در حکمت شرقی که مصداق انسان واقعی به شمار می‌آید اظهار داشت: علی (ع)کسی است که بندگی خدا را در آزادی انسان معنا می‌کند.

وی اضافه کرد: در نزد خدای علی (ع)انسان جایش را تنگ نمی‌کند نمی‌گوید چون خدا هست انسان نباید محسوب شود بلکه هر چه انسان تجلی بیشتری داشته باشد، ظهور خدای علی(ع) بیشتر می‌شود.

خاتمی درادامه با اشاره به ماجرای جدا شدن خلخال از پای دخترک یهودی و واکنش علی (ع) در مقابل این قضیه که فرمودند اگر انسان از این اتفاق بمیرد مورد ملامت قرار نمی‌گیرد، گفت: او انسان را دلیر و توانا و حاکم را خدمتگزار او می‌داند و رابطه‌ای بین خدایگان و برده را به رابطه‌ای خدمتگزار و صاحب حق تبدیل کرد.

وی همچنین با بیان اینکه امروز جهان بیش از هر زمانی محتاج علی است، وظیفه‌ی هنرمندان را در شناخت وجوه شخصیت علی (ع) به جامعه یادآور شد و گفت: در جهانی که انسان به نام آزادی محکوم و به نام ارزش‌ها بزرگترین ارزش هستی که حق حاکمیت انسان بر سرنوشتش است از او گرفته می‌شود بیش از هر زمان نیاز به علی(ع) داریم و جهان به سوی مفاهیمی که در علی (ع)متجلی می‌شود، می‌رود که در این میان نقش هنرمندان متعلق به این آیین نقشی بزرگ است.

در آغاز این مراسم احمدمسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محبت حضرت علی (ع) در تاریخ و ادبیات جهان، گفت: حضرت علی (ع)، نماد انسان کامل در فرهنگ و هنر ایران زمین است و همه بزرگان عرصه ادب و هنر همواره با شیفتگی درباره ایشان سخن گفته‌اند و حتی افرادی که در حوزه‌های معرفتی غیر شیعه نیز بوده‌اند، آثار ماندگار و تاثیرگذاری را درباره علی (ع) بر جای گذاشته‌اند.

وی در ادامه به موسیقی ایرانی و سنتی اشاره کرد و گفت: بنیان موسیقی سنتی ما در بسیاری از نقاط، از همین محبت علی (ع) جوشیده است و به همین دلیل تار و پود فرهنگ و هنر این کشور با نام علی (ع) پیوند خورده است.

وی سپس با یادآوری تغییر نام تالار رودکی به وحدت گفت: روکی از جمله بنیان گذاران موسیقی و شعر ایرانی است که بسیار نیز در مدح حضرت علی (ع) سروده است، به همین دلیل هم حرکتی که نام تالار رودکی را تغییر دادند، تعجب همگان را برانگیخت و پیرو آن در دولت آقای خاتمی این قانون را در دولت و مجلس تصویب کردیم که نام بنیاد رودکی را به ثبت برسانیم.

مسجدجامعی با اشاره به تولید کتاب‌هایی در رابطه با علی (ع)، گفت: بیشترین تولید کتاب و مقاله را نیز در حوزه‌ی اندیشه‌ی حضرت علی (ع)داشته‌ایم که مدیون همین حسنه است، زیرا که هویت ایرانی با محبت علی (ع) شکل گرفته است و هیچ بزرگی نیست که درباره علی (ع) سخنی نگفته باشد.

همچنین در این مراسم اسماعیل امینی قطعه‌ای را درباره علی (ع) خواند و سپس اسماعیل بنی اردلان، استاد و پژوهشگر حوزه فلسفه هنر درباره علی (ع)، گفت: همه هنرمندان تلاش داشته‌اند که زیبایی و حسن علی (ع) را نشان دهند و آن را بسط و شرح دهند.

وی ادامه داد: اگر همه مسائل در شناخت خداوند متعال خلاصه می‌شود و زندگی معنی و شناخت پیدا می‌کند، کسی که خدا را کامل شناخت علی (ع) بود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در این مراسم که طبق روال هرساله در روز عید غدیر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، لوریس چکناواریان، محمد سریر،داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه‌ای، ایرج راد، دکتر هادی خانیکی، حسین خسروجردی، جی‌جی دلالیو کارگردان تئاتر ایتالیا، علی آینه‌ساز، بهروز غریب پور، سیدفرید قاسمی، جمشید بایرامی و خسرونشان، محمدعلی ابطحی، فاضل جمشیدی، مجتبی آقایی، فرهاد شریفی؛ دکتر یونس شکرخواه، دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ، رئیس علی شقاقی، کریم ارغنده پور، مرتضی کاظمی، حسین ابراهیمی الوند، سعید شریعتی و جمع دیگری از هنرمندان و چهره های سیاسی دولت پیشین حضور داشتند.
در این مراسم علاوه بر شعر خوانی شاعرانی چون ناصر فیض، گروه آریانا از افغانستان، گروه چهل دف از ایران و ناصر رفعتی قطعاتی را در وصف امام علی (ع) خواندند.
در ابتدای حضور رئیس جمهور پیشین ایران جی جی دلالیو کارگردان ایتالیایی که برای به صحنه بردن نمایش کوری به ایران آمده است، با سید محمد خاتمی گفتگو کرد.
در پایان مراسم نیز نماز جماعت به امامت سید محمد خاتمی اقامه شد.

کد خبر 12807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز