همشهری آنلاین: در پی فروپاشی رژیم مبارک در مصر جهان عرب شاهد جشنی باشکوه در سراسر کشورهای عربی بود.

مصر

پس از جشن پیروزی مقاومت اسلامی مردم لبنان در سال 2006 این جشن، بزرگترین جشن سراسری در جهان عرب بود.

مردم بیشتر کشورها از جمله لبنان، تونس و بحرین تا پاسی از شب در حمایت از پیروزی قیام ملت مصر در خیابانها بودند. اما در این بین شادی بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی در منطقه محاصره شده غزه شور و حال دیگری داشت.

جنبش حماس، سقوط مبارک را آغاز پیروزی های قیام ملت مصر دانست و از شورایعالی نظامی مصر که عهده دار امور این کشور شده است خواست با بازگشایی گذرگاه رفح به محاصره غزه پایان دهد.

حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه سقوط مبارک را پیروزی تازه فرهنگ پیروزی خون برشمشیر دانست و اعلام کرد: ما از انقلاب ملت مصر احساس عزت و افتخار می کنیم.

مردم مناطق مختلف لبنان دیشب در حمایت از مردم مصر و هم صدا با مردم این کشور به مناسبت پیروزی قیام ملت مصر به خیابان‌ها آمدند و با شعارها الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در شادی ملت مصر سهیم شدند.

در همین حال، در برخی کشورهای عربی تدابیر امنیتی فوق العاده برای جلوگیری از شادی مردم به اجرا گذاشته شد و در برخی کشورها از جمله در الجزایر و یمن نیز نیروهای امنیتی با ضرب وشتم مردم مانع شادی آنها شدند.

تیتر نخست بیشتر روزنامه های امروز منطقه و لبنان به سقوط مبارک و مرحله پس از آن در مصر اختصاص داشت و اغلب روزنامه نگاران جهان عرب سقوط مبارک را سرفصل جدیدی در تاریخ منطقه توصیف کردند.

برخی مقاله ها نیز مرحله جدید را خاورمیانه نوین توصیف کردند که در آن جایی برای استعمار غرب به ویژه امریکا و اشغالگری صهیونیست وجود نخواهد داشت.

برخی روزنامه ها نیز سقوط مبارک را به سقوط کمپ دیوید توصیف کردند و نوشتند: با پایان دوران ذلت در مصر این کشور نقش پیشتازی در حمایت از مقاومت در منطقه ایفا خواهد کرد.

اما در کنار این خوشحالی ملت های منطقه از سقوط مبارک و در میان سکوت کامل سران رژیم های عربی موسوم به میانه رو، صهیونیست‌ها دیشب، شب بسیار غمباری را سپری کردند، برخی خبرها حاکی از آن است که مبارک پیش از اعلام استعفای خود برای اخرین بار با مقامات رژیم صهیونیستی تماس گرفته و گفته بود:  رفتن من تجربه ایران را در مصر تکرار خواهد کرد.

یکی از نکات جالب و قابل توجه در جشن‌های مردم مصر طی دیشب و صبح امروز یادآوری پیروزی انقلاب اسلامی ایران در32 سال پیش و پیروزهای مقاومت اسلامی لبنان در سال‌های گذشته بود.

بسیاری از شهروندان، نخبگان و سیاستمداران مصری در تماس با شبکه های تلویزیونی لبنان از جمله شبکه المنار پیروزی ملت مصر را مدیون جنگ 33 روزه مقاومت اسلامی لبنان و همچنین پایداری مردم مظلوم غزه دانستند و از قیام حضرت امام خمینی(ره) ضد شاه در سال 1979 به عنوان الهام بخش ملت‌های منطقه یاد کردند.

واحد مرکزی خبر - بیروت

کد خبر 128057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز