گروه بین‌الملل: در ادامه تحولات مصر پس از سقوط حسنی مبارک،‌ شورای عالی ارتش این کشور روز گذشته در بیانیه‌ای تلویزیونی با اعلام به دست گرفتن اداره کشور تا 6 ماه آینده یا دست کم تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری،‌ 2مجلس نمایندگان و سنا را منحل کرد و اجرای مواد ‌ قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد. به این ترتیب انتخابات مصر، تابستان آینده برگزار خواهد شد.

مصر

در همین حال،‌ تعدادی از گروه‌های سازمان‌دهنده تظاهرات مردمی در مصر از تشکیل شورای انقلاب این کشور برای دفاع از آرمان‌های مردم و مذاکره با شورای‌عالی ارتش خبر دادند.درحالی‌که شورای‌عالی ارتش پس از سقوط مبارک، قدرت را در مصر بر عهده گرفته است، مردم معترض با اعلام تشکیل شورای انقلاب، هشدار دادند درصورتی که ارتش خواست‌های مردم را برآورده نکند، خواستار برگزاری تظاهرات جدید می‌شوند.

این گروه از سازمان‌دهندگان تظاهرات مردم مصر اعلام کرده‌اند که هدف اصلی از تشکیل این شورا، مذاکره با شورای‌عالی ارتش است تا مردم از روند انتقال قدرت در این کشور مطمئن شوند. خالد عبدالقادر، یکی از دانشجویان عضو در این شورا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: این شورا این حق را برای خود محفوظ می‌داند که براساس شرایط موجود، خواستار تظاهرات مردمی شود.

وی اعلام کرد که این شورا 20 عضو از فعالان انقلاب مصر، رهبران گروه‌های سیاسی و اشخاص شناخته شده دارد. تشکیل شورای انقلاب مصر در حالی اعلام شد که نیروهای ارتش مصر تلاش کردند هزاران نفر از مردم را که در میدان التحریر قاهره تجمع کرده بودند از این میدان بیرون کنند. درحالی‌که 20 روز است که تعداد زیادی از مردم در این میدان با برپایی چادر مستقر هستند، روز گذشته تلاش نیروهای ارتش برای خالی کردن میدان، باعث نزاع میان مردم و نظامیان شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته سربازان مصری، تلاش کرده‌اند تا چادرهای معترضان را از این میدان برچینند که این مسئله در برخی موارد به درگیری منجر شده است. محمد ابراهیم مصطفی علی، رئیس پلیس قاهره روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: ما از امروز دیگر نمی‌خواهیم معترضی در میدان التحریر بنشیند.

حاضران در این میدان اعلام کرده‌‌اند تا زمانی که جدول زمانی معینی برای اصلاحات اعلام نشود، به تجمعات خود ادامه خواهند داد. روز گذشته همچنین گزارش‌‌هایی درباره شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف وزارت کشور و میدان التحریر منتشر شد. علاوه بر این گفته می‌شود در ساعات اولیه بامداد روز گذشته نیروهای ارتش 38نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند.

درصورتی که این مسئله تأیید شود برای نخستین بار در 20 است که ارتش مصر به برخورد با معترضان می‌پردازد. سخنگوی ارتش مصر، شنبه شب با اشاره به پایبندی به همه پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد که ارتش، قدرت را به غیرنظامیان منتقل خواهد کرد. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالان مدنی در مصر و ارتش این کشور اختلاف‌های گسترده‌ای درباره روند انتقال قدرت در این کشور دارند.

مقام‌های شورای‌عالی ارتش مصر اعلام کرده‌اند که به تشکیل نظامی دمکراتیک در این کشور پایبند هستند اما تاکنون به درخواست‌های معترضان در این رابطه به‌ویژه تعیین جدول زمانی مشخص برای روند انتقال قدرت پاسخ مشخصی نداده‌اند. فعالان تظاهرات مردم مصر اعلام کرده‌اند که آنها همچنان در انتظار قدم‌های مشخص ارتش برای تشکیل دولت موقت غیرنظامی و لغو وضعیت فوق‌العاده پس از 30سال در این کشور هستند. محمود حسین، دبیرکل اخوان‌المسلمین و مؤسس این حزب مخالف مصر هم روز گذشته با تاکید بر لزوم آزادی تمامی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد، از ارتش مصر خواست تا هرچه سریع‌تر قدرت را به دولت غیرنظامی واگذار کند.

مردم مصر همچنین هنوز خواستار محاکمه حسنی مبارک هستند که گفته می‌شود در تفرجگاه ساحلی خود در شرم‌الشیخ به سر می‌برد.از سوی دیگر،‌ دفتر تحقیقات مالی دادستانی انگلیس، تحقیقاتی را درباره دارایی های خانواده مبارک در این کشور آغاز کرده است. این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی از وخامت حال مبارک منتشر شده است. روزنامه بحرینی الوسط هم روز گذشته اعلام کرد که حسنی مبارک در کما به سر می‌برد.

کد خبر 128175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز