شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با تاکید بر احیای مکتب ایرانی پزشکی، تصریح کرد: ایرانیان همواره پرچمدار و پایه‌گذار مکاتب فکری، فلسفی و پزشکی بوده‌اند.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار روسای سازمان‌ها، اعضای مجمع و شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به این‌که ملت ایران ملتی است که هیچگاه در برابر دانش و دستاوردهای دیگر با تعصب برخورد نکرده است، خاطر نشان کرد: حتی در عناصر فرهنگی نیز ملت ایران چنین بوده‌اند و اصولا ملتی باز بوده‌اند، بنابراین هجمه‌ها را در خود هضم می‌کردند. ما همواره پرچمدار و پایه‌گذار مکاتب فکری،‌ فلسفی و پزشکی بوده‌ایم و بنابراین می‌توانیم تلفیق بسیار ارزشمندی از دانسته‌های ایران زمین عرضه کنیم.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که مقوله پزشکی و درمان بدون توجه به سلامت،‌ ابتر است، افزود: امروز جامعه پزشکی ما در ته خط قرار دارد و در سر خط موارد و فاکتورهای دیگری است، ما باید آموزش‌هایمان را بازتعریف کنیم. خوشبختانه در این مقوله مکتب ایرانی پزشکی از پایه تمامی مزاج‌ها، داروها و گیاهان را طبقه‌بندی کرده است.

 به گفته احمدی‌نژاد در ایران بیش از هشت هزار و 500 نوع داروی گیاهی شناخته شده که هزار و 724 مورد آن در انحصار ایران است.

 وی اضافه کرد: هزاران سال قبل ایرانیان تجهیزاتی برای جراحی داخل معده ساختند و ما باید از این نقطه عبور کنیم که فلان دانشمند خارجی بخشی از کتاب قانون ابن‌سینا را آزمایش کند و مقاله ارائه دهد و ما در کنفرانسی آن را بررسی کنیم.

 احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که تعداد مقالات پزشکی ما امروز روزافزون است، گفت: باید این مقالات آنقدر بیشتر شود که ایران مرجع پزشکی دنیا شود و در هر جای دنیا که به مشکلی برخوردند از متخصصان ایرانی استفاده کنند.

 وی نظام پزشکی را در این زمینه دارای وظیفه برشمرد که دولت نیز در خدمت آنهاست.

 رئیس‌جمهور توسعه نظام خانواده را نیز امر مطلوبی توصیف کرد و خطاب به مسئولان نظام پزشکی گفت: شما باید در این زمینه پیشتاز باشید و ما آمادگی داریم کل بودجه نظام ارجاع را در اختیار نظام پزشکی قرار دهیم.

 وی همچنین از نظام پزشکی خواست در موضوعات پیچیده اظهارنظر کنند و با آسیب‌شناسی مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

 احمدی‌نژاد یادآور شد: نظام سلامت و درمان باید بسیار متعالی و الگو شود و البته این مساله به معنای ناشکری خدمات و پیشرفت‌ها نیست. تردیدی ندارم که همه آرزوها قابل دستیابی است؛ چرا که ظرفیت و توان آن در کشور وجود دارد.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود حرفه پزشکی را حرفه‌ مقدسی برشمرد به گونه‌ای که یکی از اسماء الهی نیز می‌باشد.

 وی گفت: کسی که در کار طبابت است، در واقع تجلی علم خداست و این حرفه در طول تاریخ مقدس بوده است و امروز نیز چنین است. نگاه ما به مقوله پزشکی با نگاه دنیای سرمایه‌داری متفاوت است.

 احمدی‌نژاد در مورد بحث اعتماد مردم به جامعه پزشکی نیز گفت:‌ معمولا مردم به دو گروه اعتماد می‌کنند که شامل طبیان روح و طبیان جسم هستند. امروز مردم و جامعه ما به جامعه پزشکی اعتماد کامل دارد و بنده نیز به عنوان خادم ملت این اعتماد را دارم البته ممکن است در هر قشری چند نفر باشند که مورد اعتماد نباشند، اما اینها آسیبی به کل جامعه نمی‌زنند.

 رئیس‌جمهور اضافه کرد: افتراها و اتهامات نمی‌تواند شخصیت جامعه پزشکی ما را زیر سوال ببرد.

 احمدی‌نژاد همچنین وضعیت بهداشتی و درمانی کشور را در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب و حتی سال‌های اخیر قابل مقایسه ندانست و تلاش‌های جامعه پزشکی کشور در دوران دفاع مقدس که با دست‌های خالی و در شرایط تحریم داروها وارد عرصه شدند، را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ما امروز در بخش پزشکی واقعا خودکفا هستیم و کار درمانی وجود ندارد که از توان جامعه پزشکی ما خارج باشد. این مساله به این معنا نیست که در جاهای دیگر دنیا چیزهایی پیدا نشود که ما نداریم، البته این مساله در مورد ما نیز صادق است.

 رئیس‌جمهور در ادامه پیشرفت‌های بخش پزشکی را ناشی از تلاش و اداره خوب این بخش توصیف کرد و سطح آموزش پزشکی کشور را نیز بالا و قابل مقایسه با بهترین دانشگاه‌های دنیا دانست.

 احمدی‌نژاد در مورد بحث آرمان‌هایی که باید نظام سلامت کشور به آنها دست یابد نیز با اشاره به بحث پیشرفت‌های کشور و در عین حال فاصله با نقطه مطلوب گفت: هرگاه هر کس تصور کند که در نقطه مطلوب است در واقع آن نقطه سقوط وی است. ما باید امروز الگویی متعالی به جهان ارائه کنیم که بخشی از آن باید در بخش بهداشت و درمان اتفاق بیفتد. انتظار مردم ما بالاست و این بخش نیز یکی از بخش‌های حساس است. اگر سلامت و درمان به خوبی در کار نباشد باقی نعمت‌ها نیز به درد نمی‌خورد.

 رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی بحث‌ها در مورد عدم مشورت با سازمان نظام پزشکی با یادآوری این نکته که این مباحث در حد سازمان نمی‌باشد، خاطر نشان کرد: شما به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسان دولت هستید و دولت هم اگر بخواهد مشورت کند، از شما بهره می‌گیرد.

 احمدی‌نژاد همچنین در خصوص بحث تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: افق نگاه من به طور مطلق در سازمان نظام پزشکی به بحث تعرفه پزشکی خلاصه نمی‌شود. انتظار ما از نظام پزشکی بسیار بالاست که یکی از آنها تعریف استانداردهای سلامت و درمان است که باید بهترین آن تهیه شده و اعمال گردد.

 رئیس‌جمهور تعریف این تعرفه‌ها را دارای شرایطی توصیف کرد که در این شرایط باید جامعه پزشکی از نظر اقتصادی در سطح خوبی قرار داشته باشد، حقوق پرداخت کننده رعایت گردد و کیفیت خدمات نیز یکسان شود.

 احمدی‌نژاد همچنین بحث مقررات را مورد اشاره قرار داد که به نوعی موازی کاری و پیچیدگی ایجاد کرده است.

 وی گفت: باید متولی امر سلامت و بیمه‌گذاری هر یک به طور جدا تحت یک مدیریت باشند. دولت نظام پزشکی را جزئی از حاکمیت می‌داند و آن را مسئول بهداشت و درمان کشور تلقی می‌کند.

 رئیس‌جمهور از مسئولین سازمان نظام پزشکی خواست تا با ارائه خط مشی‌هایی به اداره بهداشت و درمان کشور کمک کنند که در این زمینه دولت نیز پشتیبان آنها خواهد بود.

 احمدی‌نژاد با اظهار خوش‌بینی نسبت به آینده پزشکی کشور گفت: ایران می‌تواند مرجع کار، فرهنگ و علم پزشکی شود و این یکی از انتظاراتی است که از نظام پزشکی کشور انتظار می‌رود. در کنار آن، باید توسعه اخلاق بومی نیز مدنظر قرار گیرد.

 وی افزود: دنیا امروز به پزشکی به صورت صنعت و سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند، ولی ما آن را بالاترین خدمت می‌دانیم. آنچه پزشک را وادار به دوام کار می‌کند عشق و ایمانش است و بر این اساس اخلاق پزشکی ما با دیگران متفاوت است و باید آن را در آموزش‌هایمان نهادینه سازی کنیم.

 پیش از سخنان رییس‌جمهور، صدر رییس سازمان نظام پزشکی کشور، پناهی رئیس شورای عالی نظام پزشکی و زالی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی به ایراد سخنرانی پرداختند.

کد خبر 128039
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز