گروه سیاسی: در هفتمین روز دهه فجر، از نمونه‌های مهندسی 4 ماهواره ملی ظفر، رصد ‌١، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی ماهواره‌بر سفیر بی1 ‌و کپسول زیستی کاوشگر ‌٤ رونمایی شد.

رونمایی موشک

در این مراسم که به مناسبت روز فناوری فضایی در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شد رئیس‌جمهور و مقامات عالی کشور حضور داشتند.محمود احمدی‌نژاد همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای فضایی و هوایی ایران بازدید کرد و از نمونه فضایی ماهواره نوید علم و صنعت که در نوبت پرتاب قرار دارد و مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت آن را طراحی کرده و ساخته است، پرده ‌برداری کرد.

سال گذشته از نمونه مهندسی ماهواره نوید علم و صنعت که کاملا توسط متخصصان ایرانی ساخته شده، توسط رئیس‌جمهور رونمایی شده بود. 2سال پیش نیز در همین روزها خبر پرتاب ماهواره امید به فضا اعلام شده بود. در سوی دیگر نیز فرمانده کل سپاه در یک نشست خبری از تولید رادارهای بردبلند پسیو و تولید انبوه موشک‌های بالستیک خبر داد.

روش‌های ایرانی

احمدی‌نژاد دیروز پس از افتتاح این دستاوردهای فضایی و بازدید از نمایشگاهی که در این ارتباط برگزار شده بود، برای سخنرانی در جمع دانشمندان و متخصصان و دست‌اندرکاران تولید این دستاوردهای علمی، پشت تریبون رفت.براساس آنچه ایسنا از این مراسم منتشر کرد، رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: وقتی دستاوردهای سال گذشته را با امسال مقایسه می‌کنیم می‌توان گفت دستاوردهای یکسال اخیر بیش از 10برابر سال قبل است.

او همچنین تاکید کرد: آن کسانی که امروز مرزهای دانش را در اختیار دارند اصرار دارند که همه ملت‌ها و دانشمندان را در مسیری قرار دهند که آنها طی کرده‌اند. معنای این حرف این است که فاصله علمی همواره حفظ خواهد شد و آنها نقش پیشتازی خود را حفظ می‌کنند. ما باید به روش‌های ایرانی برگردیم. احمدی‌نژاد با یادآوری پرتاب ماهواره امید در بهمن 87 گفت: آن کشورهایی که ماهواره پرتاب کرده‌اند حداقل 9 بار پرتاب کرده‌اند که موفق شده‌اند ولی ایران در پرتاب دوم موفق بود.

در آستانه جهش

رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های هوافضای ایران گفت: وقتی این نمایشگاه را بازدید کردم، برخی از عزیزان، قطعاتی را نشان دادند و گفتند که برای نخستین بار ساخته شده است و یا گفتند ما کشور پنجم و ششم هستیم که این قطعات را ساخته‌ایم . من خدمت آنها عرض کردم که اگر ان‌شاءالله سال دیگر آمدیم به‌نحوی باشد که تمام غرفه‌ها بگویند که ما نخستین کشوری هستیم که این قطعات را می‌سازیم و باور من این است که با روش ایرانی این کار شدنی است.احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه غربی‌ها در عرصه‌های گوناگون به بن‌بست رسیده‌اند و در واقع بن‌بست روبه‌روی آنهاست، گفت: امروز ما در ایران در آستانه یک جهش عظیم علمی هستیم.

پرتاب انسان به فضا، پیش از 1400

احمدی‌نژاد همچنین وعده داد: ‌این امر شدنی است که قبل از 1400 ما انسان به فضا پرتاب کنیم و گام‌های اول را خوب برداشته‌ایم و باید توان‌هایمان را در این زمینه بسیج کنیم و این را هدف ملی ایران زمین و دانشمندان قرار دهیم و من فکر می‌کنم زودتر از 1400 نیز بتوانیم به این موفقیت برسیم. باید امکانات را در این زمینه بسیج کرد. البته ممکن است قبل از فرستادن انسان، ربات بفرستیم. رئیس‌جمهور خبر داد: اواخر امسال و سال آینده، سال پرتاب‌های متعدد است و سازمان فضایی با کمک دیگر مراکز تحقیقاتی، کاری کند که اینگونه پشت سرهم در این راستا قدم برداریم و باید با هم عهد ببندیم.

تولید انبوه در سپاه

در سوی دیگر نیز فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در یک نشست خبری، حاضر شده بود از تولید انبوه موشک‌های بالستیک هوشمند برای مقابله با اهداف دریایی خبر داد و اعلام کرد: موشک‌های بالستیکی که حدود 2سال پیش اخبار آن را منتشر کرده بودیم امروز به تولید انبوه رسیده و البته دقیق‌تر و پیشرفته‌تر شده است که ما فیلم آن را هم ضبط کرده‌ایم و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

محمدعلی جعفری ادامه داد: سرعت این موشک‌ها مافوق صوت است و ردگیری و مقابله با آنها برای دشمن امکانپذیر نیست.
جعفری، همچنین از تولید رادارهای برد بلند پسیو خبر داد و گفت: رادارهای برد بلند پسیو با برد 1100 کیلومتر و بیشتر قرار است سال آینده به خط تولید برسد.

او ادامه داد: در حال حاضر رادارهای با برد 500 کیلومتر در حال تولید است و کار تحقیقاتی رادارهای برد بلند انجام شده و تولید آن از سال آینده آغاز می‌شود. فرمانده سپاه درباره دستاوردهای دیگر راداری سپاه تاکید کرد: در حال حاضر کار تحقیقاتی 2نوع رادار دریایی قابل تحرک با شناورهای کوچک با برد 60 کیلومتر و رادار ساحلی با برد بیش از 300 کیلومتر انجام شده است و در حال عقد قرارداد برای تولید این رادارها هستیم.

جعفری درباره شبکه‌های ضدکروز سپاه، گفت: پوشش این شبکه‌ها از سوی سپاه در همه جای ایران نیست ولی در مناطق حساس و حیاتی کشور از جمله تهران این توانمندی ایجاد شده است. با توجه به سرعت کم موشک‌های کروز، امکان از بین بردن آنها در فضا و پیش از برخورد با زمین وجود دارد و چنین امکانی برای ما به‌وجود آمده است.فرمانده کل سپاه همچنین به یکی از دستاوردهای تحقیقاتی سپاه در زمینه پدافندی و کمک‌رسانی به حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: توانسته‌ایم هواپیماهای ایلوشین سپاه را به منبع‌های بزرگ حمل آب مجهز کنیم تا برای خاموش کردن آتش به‌ویژه در حوادثی نظیر آتش‌سوزی اخیر جنگل گلستان از آنها بهره گیریم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: فعالیت‌های سازندگی سپاه با هدف کمک به دولت و مقابله با تحریم‌هایی است که شرکت‌های خارجی می‌توانستند اعمال کنند و ما پیش‌تر متکی به این شرکت‌ها بودیم ولی سپاه امروز در اکثر یا همه پروژه‌هایی که به‌ویژه در رابطه با نیروگاه‌های هسته‌ای، تولید گاز، احداث نیروگاه‌های مختلف، حفر چاه و انتقال گاز، آب و نفت انجام می‌شود به دولت کمک می‌کند.

هدف اصلی سپاه کمک به امر سازندگی دولت است و امروز دولت نیز به این نقش مؤثر سپاه اذعان دارد. او همچنین گفت: فعالیت‌های اقتصادی سپاه به فعالیت‌های نظامی آن ضربه نمی‌زند چراکه ساختاری که این کار را انجام می‌دهد از ساختارهای نظامی سپاه جداست و 2سلسله مراتب فرماندهی دارد و هیچ مانعی برای فعالیت‌های دفاعی و امنیتی سپاه ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 127673

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز