چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

رشید غنوشی، رهبر اسلامگرایان تونس که 30ژانویه، پس از 2 دهه تبعید به کشورش بازگشت، در نخستین گفت‌وگویش در تونس از میانه‌روی و پرهیز از افراط سخن گفت.

تونس - تظاهرات

 پس از گذشت 2 هفته از فرار رئیس‌جمهوری تونس، که در نتیجه اعتراض‌های گسترده مردمی رخ داد، رهبر اسلامگرایان به وطن بازگشت و مورد استقبال چشمگیر طرفدارانش قرارگرفت. هزاران تونسی با تجمع در فرودگاه با فریادهای ‌الله‌اکبر از رهبر جنبش نهضت اسلامی استقبال کردند و بازگشت او را جشن گرفتند.

مهم‌ترین نکته در سخنان غنوشی این بود که او قصد ندارد چهره‌ای افراطی از خود نشان دهد و برنامه‌هایش برپایه تعادل و میانه‌روی است.

در حقیقت، برخلاف رئیس‌جمهوری برکنار شده تونس که در مقابله با مخالفان به زور متوسل می‌شد، رهبر اسلامگرایان به مدارا می‌اندیشد. طی 23 سالی که بن علی حکومت تونس را در دست داشت تمامی مبلغان اسلام سیاسی از جمله غنوشی را زندانی یا تبعید کرد اما سرانجام این استبداد و سرکوبگری چیزی نبود جز فرار بن‌علی به عربستان. پس از اعتراض‌های همه‌گیر علیه سرکوب و فساد، او ناچار شد کشور را ترک کرده و 14ژانویه به عربستان برود.

فرار بن علی، زمینه را برای حضور نهضت‌اسلامی فراهم کرد. به همین دلیل این گروه علاوه بر شرکت در تظاهرات و همراهی با مردم، با نخست‌وزیر فعلی نیز دیدار کردند تا یک بار دیگر در صحنه سیاسی کشور، جایگاهی برای خود دست و پا کنند. با وجود اینکه بن‌علی تلاش می‌کرد اسلامگرایان تونس را تروریست معرفی کند اما اندیشمندان حزب نهضت اسلامی تونس افرادی میانه‌رو به شمار می‌آیند. به گفته کارشناسان، بن‌علی به این منظور، اسلامگرایان را افراطی و خشونت طلب نشان می‌داد که بتواند توجه غربی‌ها را جلب کرده و حکومت دیکتاتوری خود را توجیه کند. بن علی تلاش می‌کرد با پررنگ‌کردن تهدید ساختگی اسلامگرایان تونس در این منطقه ناآرام و بی‌ثبات یک نقطه اتکای قابل اعتماد به دست آورد. از این رو با وجود سرکوب‌های گسترده، موفق شد حمایت غربی‌ها را جلب کند.

در شرایط کنونی و با کنار رفتن بن‌علی، راه برای فعالیت چهره‌هایی نظیر غنوشی باز شده است؛ گرچه هنوز ممنوعیت درازمدت فعالیت حزب او به‌طور رسمی برداشته نشده اما دولت موقت جدید نسبت به آنها بسیار صبورتر است.

مسئله قابل توجه دیگر در سخنان اخیر غنوشی این است که قصد ندارد مستقیما وارد عرصه سیاست شود. او ضمن تأکید بر اهمیت اصلاحات دمکراتیک اعلام کرد که نمی‌خواهد در انتخابات آینده شرکت کند.

غنوشی که پس از فرودگاه در منزل برادرش از میهمانانش پذیرایی می‌کرد، در این مورد توضیح داد: نه می‌خواهم رئیس‌جمهور تونس شوم نه وزیر یا حتی نماینده مجلس .

غنوشی 69 ساله در سال 1987 و زمانی که بن‌علی قدرت را در دست داشت، تبعید شد و تونس را ترک کرد.
در سال 1991 در یک محاکمه غیابی مانند بسیاری از رهبران حزب، به زندان محکوم شد. سپس بن‌علی این حزب را به اتهام تبانی برای کشتن رئیس‌جمهور و تشکیل دولت اسلامی بنیادگرا، غیرقانونی اعلام کرد؛ البته حزب نهضت اسلامی همه این اتهامات را رد کرد.

اینک پس از سال‌ها، یک بار دیگر موج جدیدی از اسلام‌خواهی در تونس شکل گرفته است که با قوای بیشتری ابراز وجود خواهد کرد. اسلامگرایان خواهان این هستند که اسلام در سیاست‌های کشورشان نقش داشته باشد.

غنوشی در مصاحبه‌های خود تأکید کرده که به‌دنبال اجرای دمکراسی است. او سیاست‌هایش را با رویکرد رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مقایسه می‌کند که ریشه‌های اسلامی دارد؛ بنابراین دیگر دلیلی ندارد که مردم او را با افرادی نظیر اسامه‌بن‌لادن مقایسه کنند.

آسوشیتد پرس

کد خبر 127802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز