چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

دیلی تلگراف - ترجمه محمد کرباسی: زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهور سابق تونس همیشه ترجیح می‌داد که خانواده‌اش با عنوان «خاندان اول تونس» شناخته شوند اما مردمی که بن‌علی 23 سال بر آنها حکومت کرد، این خانواده را با عنوان مافیای تونس می‌شناسند.

به عقیده بسیاری، همین باور یکی از عوامل اصلی تظاهرات گسترده مردم و سقوط بن‌علی بود.زین‌العابدین بن‌علی پا جای پای افرادی مانند عیدی امین، دیکتاتور اوگاندا و تعدادی دیگر از دیکتاتورهای دیگر جهان گذاشت و مانند آنها به عربستان سعودی فرار کرد. در این کشور هر چند ممکن است او دوران بازنشستگی سیاسی خود را با رفاه و راحتی بگذراند اما بدون شک این سال‌ها برای او باوقار نخواهد بود.

لیلا بن‌علی(طرابلسی) همسر دوم زین‌العابدین بن‌علی هم در میان مردم تونس چهر‌ه‌ای منفور به حساب می‌آید. مردم تونس اعتقاد دارند که این آرایشگر سابق که خانواده‌ای فقیر هم داشته، از ازدواج خود با بن‌علی برای ثروتمند کردن خانواده‌اش استفاده کرده است.

خانواده طرابلسی مانند یک باند مافیایی در تمامی تجارت‌های تونس نفوذ کرده و از این راه ثروت هنگفتی در طول سال‌های گذشته به دست آوردند. هر چند بن‌علی خودش اکنون در شهر جده به سر می‌برد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که همسرش که پیش از این مردم تونس او را با عنوان فردی قدرتمند در پشت صحنه می‌شناختند، به دبی رفته است.

واقعیت این است که تمام ثروت و قدرت تونس در سال‌های گذشته در خاندان بن‌علی به ویژه خانواده همسرش متمرکز شده بود. لیلا طرابلسی هر چند در ظاهر خودش را به‌عنوان فردی نشان می‌داد که چند مؤسسه خیریه را اداره می‌کند اما در پشت پرده با استفاده از قدرت رئیس‌جمهور، به جمع‌کردن ثروت مشغول بود.

تعداد زیادی از رسانه‌های تونس هم در اختیار یا تحت نفوذ خاندان بن‌علی قرار داشتند و مابقی هم به خاطر سانسور شدید نمی‌توانستند انتقادهای خود را از این خانواده مطرح کنند. این سانسور شدید هم اما نتوانست سرانجام جلوی مطلع‌شدن مردم را از وقایع این کشور بگیرد. مشاهدات سفرای خارجی از ولخرجی‌های خانواده بن‌علی خیلی زود در سایت‌های اینترنتی پخش شد.

به‌عنوان نمونه در یکی از این گزارش‌ها برخی سفرای خارجی مراسم ناهار در خانه مجلل سخر‌الماطری یکی از دامادهای بن‌علی را تعریف کرده‌اند که باعث جلب توجه بسیاری از مردم این کشور شد؛ خانه‌ای که با دکوراسیون و تجهیزات گرانقیمت و همچنین نگهداری یک توله ببر، بسیاری آن را شبیه کاخ عدی‌صدام، پسر دیکتاتور سابق عراق می‌دانستند.

در حالی که بسیاری از مردم و جوان‌های تونس با بیکاری و مشکلات اقتصادی دیگر دست و پنجه نرم می‌کردند، این مسائل و گزارش‌ها درباره زندگی اشرافی خاندان بن‌علی خون آنها را به جوش آورد. خاندان بن‌علی در نظر بسیاری از مردم تونس زنجیره فساد را در این کشور تشکیل می‌دادند و در این میان خانواده طرابلسی جایگاه ویژه‌ای در سوء‌استفاده از قدرت داشتند. گفته می‌شود برادر لیلا طرابلسی به تنهایی صاحب یک خط‌هوایی، چند هتل، 2رادیوی خصوصی و کارخانه خودروسازی در این کشور بود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی هم اذعان کرده‌اند که تجارت در تونس بدون پرداخت رشوه یا بخشی از سود به خاندان بن‌علی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود. میزان ثروت این خاندان را نمی‌توان به صورت دقیق تخمین زد اما گفته می‌شود که ثروت زین‌العابدین بن‌علی به تنهایی بیش از 6میلیارد دلار است. هر کدام از دامادها و بستگان او هم میزان قابل توجهی از پول‌های تونس را غارت کردند. تعدادی از افراد خانواده بن‌علی هنگامی که قصد فرار از کشور را داشتند، دستگیر شدند و گروهی هم موفق به خروج از کشور شدند.

در خارج از کشور هم آنها با تدابیری که برخی از کشورها برای مسدودکردن حساب‌های بانکی آنها در نظر گرفته یا می‌گیرند، اعضای این خانواده دیگر زندگی راحت و مجلل خود مانند گذشته را نخواهند داشت. تاریخ برای همه دیکتاتورهای جهان با هرمیزان قدرت و ثروت تکرار می‌شود.

کد خبر 126757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز