گروه بین‌الملل: نشست اقتصادی کشورهای عربی در حالی در شرم‌الشیخ مصر کار خود را آغاز کرد که گسترش‌ ناآرامی‌ها در کشورهای عربی در اعتراض به بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث وحشت و نگرانی شدید سران این کشورها شده و آنها را به فکر چاره انداخته است.

تظاهرات

با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز تظاهرات مردم تونس و بعد از فراری شدن رئیس‌جمهور، هنوز ناآرامی‌ها در این کشور ادامه دارد و اعتراض‌های سراسری اکنون در حال گسترش به دیگر کشورهای عربی ازجمله اردن، الجزایر، مصر و یمن است.

این مسئله باعث نگرانی شدید کشورهای عربی شده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد به همین خاطر قرار است در نشست اقتصادی کشورهای عربی طرحی 2 میلیارد دلاری برای بهبود شرایط اقتصادی در این کشورها مورد بررسی قرار گیرد. سران کشورهای عربی امیدوار هستند که با این طرح از گسترش اعتراض‌ها به بیکاری، افزایش قیمت مواد‌غذایی و فساد مالی جلوگیری شود.

ایده اولیه این بودجه 2 میلیارد دلاری در سال 2009 توسط کویت مطرح شد اما با عدم‌مشارکت بسیاری از کشورهای عربی این پیشنهاد اجرایی نشد. به گفته دیپلمات‌های کشورهای عربی اکنون عربستان سعودی و کویت با نگرانی از خشم مردم به‌تنهایی متعهد به پرداخت 500 میلیون دلار شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این مبلغ قرار است به‌عنوان وام در اختیار قشر جوان کشورهای عربی برای آغاز تجارت‌های کوچک قرار بگیرد. در این طرح کشورهای کمتر توسعه‌یافته مانند جیبوتی، سودان و یمن در اولویت قرار دارند. احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر روز گذشته درباره این طرح گفت: طرح‌هایی درنظر گرفته شده است تا با افزایش فرصت‌های شغلی، ثبات در کشورهای عربی افزایش پیدا کند.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب اما روز گذشته در این نشست، ناآرامی‌های تونس را به مشکلات اقتصادی کشورهای عربی مرتبط کرد. وی همچنین به سران کشورهای عربی هشدار داد که خشم مردم به‌صورت بی‌سابقه افزایش یافته است. وی گفت: آرامش کشورهای عربی به‌علت فقر، بیکاری و بحران اقتصادی در حال از بین رفتن است. دبیرکل اتحادیه عرب به سران کشورهای عربی به‌صورت صریح هشدار داد: انقلاب تونس از ما دور نیست.

ناآرامی‌های تونس از یک ماه پیش و زمانی آغاز شد که یک فارغ‌التحصیل دانشگاه در اعتراض به اقدام پلیس در ضبط میوه‌ها و سبزیجاتش به‌دلیل نداشتن مجوز فروش اقدام به خودسوزی کرد. حتی فرار زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری سابق تونس از این کشور هم هنوز نتوانسته است مردم این کشور را آرام کند و معترضان اکنون خواستار انحلال کامل حزب حاکم این کشور هستند. هر چند رئیس‌جمهوری موقت و نخست‌وزیر تونس برای فرونشاندن نارضایتی عمومی از ترکیب جدید هیات دولت این کشور، از حزب «جنبش دمکراتیک قانون اساسی» کناره‌گیری کرده‌اند اما روز گذشته صدها نفر از مردم با برگزاری تظاهرات خواستار انحلال این حزب شدند.

مردم تعدادی از کشورهای عربی دیگر هم‌اکنون در حال الگوبرداری از معترضان تونسی هستند. در مصر در روزهای گذشته حداقل 4 نفر در اعتراض به سیاست‌های دولت مبارک اقدام به خودسوزی کرده‌اند. الجزایر و موریتانی هم در روزهای گذشته شاهد خودسوزی تعدادی از معترضان بوده‌اند و تظاهرات مردمی در اعتراض به شرایط اقتصادی در اردن و یمن هم درگیری‌ با نیروهای امنیتی را به‌دنبال داشته است. نیروهای ضد‌شورش یمن روز سه‌شنبه تظاهرات دانشجویانی را که خواستار استعفای رئیس‌جمهوری این کشور بودند، به‌شدت سرکوب کردند.

کد خبر 126229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز