دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سر فصل‌های دروس 38رشته علوم انسانی طی 6ماه آینده تغییر می‌کند و نتایج آن شهریور سال 90 اعلام می‌شود.

 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این خبر اعلام کرد: همه سرفصل‌های دروس علوم انسانی بازنگری می‌شود که در مرحله اول از تحول و بازنگری در دروس علوم انسانی، دروس مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و امیدواریم هرچه زودتر برای همه دروس علوم انسانی دوره کارشناسی عملیاتی شود و پس از آن به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گسترش یابد.

به گفته حمید‌رضا آیت‌اللهی یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی این است که بالندگی خاص خود در حوزه آموزش و پژوهش را ندارد که علت این مشکل به منابع و سرفصل‌های آن مربوط می‌شود.وی با تاکید بر اینکه باید این منابع و سرفصل‌ها بازنگری و متحول شود، اظهار کرد: بسیاری از سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی طی سال‌های گذشته هیچ‌گونه تغییری نکرده و برای مثال می‌توان به رشته‌های اقتصاد و فلسفه که به‌ترتیب 19 و 23 سال است که بازنگری نشده‌اند، اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به این نکته نیز اشاره کرد که دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه کارهای محدودی انجام دهند؛ البته اقدامات محدودی انجام شده ولی مشکلات زیادی به قوت خود باقی است که دلیل اصلی آن تحولات و تغییرات زیادی بوده که در این رشته‌ها ایجاد شده است.

آیت‌اللهی با اشاره به ضعف‌های رشته‌های علوم انسانی در ایران گفت: اکنون در دانشگاه‌های ما دروسی ارائه و تدریس می‌شود که سال‌هاست در دانشگاه‌های هیچ کشوری ارائه نمی‌شود، از طرفی برخی دروس در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود که در دانشگاه‌های ایران این رشته‌ها دایر نشده‌است.

وی با بیان اینکه در رشته‌های علوم انسانی به روز نیستیم، خاطرنشان کرد: بازنگری اساسی در برخی رشته‌ها و دروس، نیاز به کار کارشناسی بسیار دقیق دارد و سال‌ها زمان می‌خواهد اما می‌توان با آسیب‌شناسی این رشته‌ها، برخی از اشکالات موجود را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: دبیرخانه تدوین مجدد سرفصل‌ها و منابع دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکیل شد.رئیس پژوهشگاه علوم انسانی اظهار کرد: برای برطرف شدن این نقایص، معاونت آموزشی وزارت علوم، کار بازنگری در رشته‌های علوم انسانی را بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گذاشت اما در عین حال می‌تواند از سایر ابزارهایی که خارج از وزارتخانه هستند، در این زمینه بهره برد تا کار به‌صورت علمی انجام شود.

بازنگری زیرنظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

آیت‌اللهی با بیان اینکه شورای تحول در علوم انسانی زیرنظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شروع به‌کار کرده، گفت: وزارت علوم تاکید دارد که هر چه زودتر این بازنگری انجام شود و حتی اگر بتوانیم یک کتاب درسی بالنده شده را که مورد بازنگری قرار گرفته در نیمسال دوم سال90 به دانشجویان ارائه دهیم تحول بزرگی است.

3 اشکال مهم

به گفته رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، سر فصل‌های رشته‌های علوم انسانی دارای 3 اشکال اساسی است: به روز نبودن، ناکارآمدی و متناسب نبودن با فرهنگ ایرانی اسلامی.وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی در کشورمان ناکارآمد است، اعلام کرد: زمینه‌های مناسبی در این رشته‌ها برای اشتغال دانشجویان وجود ندارد، زیرا فارغ‌التحصیلان جایگاهی در تحولات اجتماعی ندارند، نمی‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند و زمینه خوبی برای اشتغال خود نمی‌یابند.

آیت‌اللهی مهارتی نبودن دروس دانشگاهی را از عوامل اصلی در ناکارآمدی علوم انسانی دانست و گفت: دانشجویان، تنها آموزش می‌بینند و یاد می‌گیرند اما امکان استفاده از دوره‌های مهارتی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد.

رویکرد ایرانی- اسلامی به علوم انسانی

آیت‌اللهی با تاکید بر بازنگری علوم انسانی با رویکرد ویژه به فرهنگ ایرانی- اسلامی اظهار کرد: تفکر علمی حاکم بر جهان در برخی از موارد با اساس و بنیان‌های تفکر ما متفاوت است، به‌عنوان مثال برای دانشمندان غربی، رفاه مهم‌ترین مسئله است درحالی‌که برای ما رشد معنوی اهمیت بیشتری دارد.

وی بر این نکته تاکید کرد که اندیشمندان و دانشمندان ایرانی- اسلامی به‌خوبی می‌توانند این ارزش‌ها را تبیین کنند بنابراین برای ایجاد تحول اساسی باید از همین دانشمندان که قائل به فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند بهره ببریم.

جدول بازنگری  علوم  انسانی

کد خبر 127645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز