همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور بعد از افتتاح چند دستاورد فضایی و بازدید از نمایشگاهی که در این ارتباط برگزار شده طی سخنانی با بیان اینکه باید به روش‌های ایرانی برگردیم گفت امروز ایران در آستانه یک جهش عظیم علمی قرار دارد.

احمدی‌نژاد

  به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد باتبریک دستاوردهای جدید فضایی ایران و تشکر از متخصصان و دست‌اندرکاران مربوطه به اهمیت علم اشاره و اظهار کرد: انسان بدون علم بی‌معناست، همه ظرفیت‌های الهی انسان فقط در سایه علم امکان شکوفایی و کمال دارد، دروازه ورود ارزش‌های متعالی علم است. علم بالاترین هدیه الهی به بشریت است. نوری است که خداوند در برابر بشر برای شناخت راه و هدایت قرار داده است.

 وی با بیان این‌که «دستاوردهای علمی پشتوانه اندیشه‌های انسانی و فرهنگی است» گفت:‌ امروز در دنیا هرکس حرف اول علمی را بزند حرف اول فرهنگی را خواهم زد.

 وی خاطرنشان کرد: خداوند انسان را آفرید و خواست که انسان بر تمام عالم مسلط شود و راه تحقق این امر کار علمی و علم است.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «خداوند بزرگ را سپاسگذاریم که امروز حرکت‌ علمی در ایران زمین حرکتی با شتاب بسیار بالاست» اظهار کرد: وقتی دستاوردهای سال گذشته را با امسال مقایسه می‌کنیم می‌توان گفت دستاوردهای یک سال اخیر بیش از ده برابر سال قبل است و معنای آن این است که ما با یک سرعت و شتاب روزافزون به سمت قله‌ها در حال حرکتیم.

 وی با اشاره به اهمیت علوم فضایی گفت: در بین تمامی علوم، علوم فضایی جایگاه ممتاز دارد به این علت که در مرز دانش است و نگاه انسان به هستی از افق بالا نگاه دیگری است.

 وی با بیان این‌که «دو نگاه به علم وجود دارد» گفت: یک نگاه به دنبال منفعت، سودجویی و تحقیر انسان است و یک نگاه به دنبال تکریم انسان است و ملت ایران و دانشمندان ما به دنبال تکریم انسان هستند.

 احمدی‌نژاد گفت: خداوند متعال از انسان خواسته است که تجلی او در عالم هستی باشد و تجلی خداوند بودن جز از راه علم میسر نیست و نگاه به هستی از افق‌های بسیار بالا میسر نیست و فناوری هوا و فضا این امکان را می‌دهد که از افق بالاتر به هستی نگاه کنیم.

 احمدی‌نژاد گفت: حضور در فضا پشتوانه بسیار مستحکمی برای ترویج و استحکام اندیشه‌های الهی و انسانی ملت ایران است و حضور اندیشمندان ما در این عرصه پرقدرت، پرشتاب و ارزشمند است.

 وی با بیان این‌که «ما هنوز در گام اول هستیم» گفت: گام‌های فراوانی پیش رو است ما در قدم اول هستیم و باید گام‌های بلند برداریم.

 وی با بیان این‌که «چند توصیه به دانشمندان جوان عزیز کشورمان در این مسیر دارم» گفت:‌ نکته اول تاکید بر حفظ عنصر خودباوری است؛ این کلید حرکت است و باید همواره زمزمه کنیم ما می‌توانیم و این احساس قدرتی در انسان ایجاد می‌کند که هیچ قله‌ای خارج از دسترس انسان تصور نمی‌شود و باید این خودباوری، نسل‌های پی در پی گسترش و تعمیق پیدا کند.

 رئیس‌جمهور گفت: شتاب پیشرفت علمی ما ارتباط مستقیمی با ارتقای خودباوری ما دارد. خوشبختانه خودباوری در این سرزمین در سطح بالاست.

 وی در ادامه به اهمیت توجه و اتکا به روش‌های ایرانی در این مسیر اشاره کرد و گفت: باور من این است که روش ایرانی در تحقیقات علمی، توسعه فناوری و در کشف حقایق روشی ویژه با دستاوردها و اثرگذاری‌ بسیار بالاست.

 وی گفت: ‌آن کسانی که امروز مرزهای دانش را در اختیار دارند اصرار دارند که همه ملت‌ها و دانشمندان را در مسیری قرار دهند که آن‌ها طی کرده‌اند. معنای این حرف این است که فاصله علمی همواره حفظ خواهد شد و آن‌ها نقش پیشتازی خود را حفظ می‌کنند ما باید به روش‌های ایرانی برگردیم.

 احمدی‌نژاد با اشاره به دستاورد متخصصان و دانشمندان ما در طول سال‌های گذشته و ارائه مثال‌هایی در این زمینه گفت:« می‌خواهم بگویم که نگرش ایرانی در علم و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد و ما آن نگاه را پیدا کنیم.»

 وی ادامه داد: «الزامی نیست همان مسیری که آنها طی 200 سال طی کرده‌اند ما حتما طی کنیم برای تسلط بر علم هزاران راه وجود دارد و من معتقدم راه ایرانی، راه کوتاه‌تر، کم‌هزینه‌تر و انگیزانندتر بوده است. »

 وی با اشاره به پرتاب ماهواره امید چندی پیش گفت: «آن کشورهایی که ماهواره پرتاب کرده‌اند حداقل 9 بار پرتاب کرده‌اند که موفق شده‌اند ولی ایران در پرتاب دوم موفق بود.»

 رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های هوافضای ایران گفت: «وقتی این نمایشگاه را بازدید کردم برخی از عزیزان قطعاتی را نشان دادند و گفتند که برای اولین بار ساخته شده است و یا گفتند ما کشور پنجم و ششم هستیم که این قطعات را ساخته‌ایم من خدمت آن‌ها عرض کردم که اگر ان‌شاءالله سال دیگر آمدیم به نحوی باشد که تمام غرفه‌ها بگویند که ما اولین کشوری هستیم که این قطعات را می‌سازیم و باور من این است که با روش ایرانی این کار شدنی است.»

 وی گفت:« ما باید به الگوهای خود برگردیم و پایه آن خودباوری است وقتی خودمان را باور کنیم نگاه‌مان به پدیده‌ها عوض می‌شود.»

 احمدی‌نژاد ادامه داد: «موضوع دیگری که دانشمندان ما باید مورد توجه قرار دهند، توجه به آرمان‌هاست.»

 رئیس‌جمهور افزود:« سقف پرواز روح انسان را آرمان‌های انسانی تعیین می‌کند و آرمان‌ها هرچه متعالی‌تر باشد سقف برای پرتاب علمی گسترده‌تر است.»

 وی با بیان این‌که غربی‌ها در عرصه های گوناگون به بن‌بست رسیده‌اند و در واقع بن‌بست روبروی آنهاست، گفت: «امروز ما در ایران در آستانه یک جهش عظیم علمی هستیم .»

 احمدی‌نژاد تصریح کرد: «کار علمی که انجام می‌شود، باید برای خدمت به بشریت، تعالی و کرامت بشر باشد، برای بالا کشیدن انسان از ذلت ، تحقیر و پستی و ترویج ارزش‌های انسانی باشد و وقتی این گونه باشد به محیط علمی ما انگیزه، نشاط و قدرت خلاقیت و نوآوری می‌دهد.»

 احمدی‌نژاد گفت:« ملت ایران امروز پرچمدار آرمان‌های الهی ، یگانه‌پرستی و توحید است و ملت ایران این پرچم را در اهتزار نگه داشته و برای بالا بردن هرچه بیشتر این پرچم قله‌های علمی را یکی پس از دیگری فتح می‌کند.»

 احمدی‌نژاد در ادامه به اهمیت تجمیع و هم‌افزایی در این زمینه اشاره و افزود:« از غرفه‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، بازدید کردم. وقتی از غرفه‌ دانشگاه امیرکبیر بازدید می‌کردم گفتند که 65 متخصص هوافضا در اختیار دارند، وقتی از غرفه دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم وصنعت بازدید کردم آنها به پیشرفت‌های علمی‌شان و ساخت ماهواره اشاره کردند همین طور متصدیان غرفه‌های دانشگاه مالک‌اشتر به دستاوردهای علمی‌شان اشاره کردند همان موقع گفتم که به جای 65 دانشمند ما باید 65 هزار دانشمند هوافضا داشته باشیم و باید در دنیا حرف اول را بزنیم.»

 وی تصریح کرد«: قبل از پایان برنامه پنجم ما باید در درجه‌ای قرار بگیریم که هر کس در این زمینه دانش و فناوری بخواهد ما اعلام آمادگی کنیم و در اختیار آنها بگذاریم و این شدنی است.»

 احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر این‌که تمام توان‌ها باید در یک راستا قرار بگیرد، گفت:« سازمان فضایی به این جهت تشکیل شده است که این توان‌ها هم راستا و هم‌افزا شود و کار موازی انجام نشود.»

 وی افزود: «‌این امر شدنی است که قبل از 1400 ما انسان به فضا پرتاب کنیم و گام‌های اول را خوب برداشته‌ایم و باید توان‌هایمان را در این زمینه بسیج کنیم و این را هدف ملی ایران زمین و دانشمندان قرار دهیم و من فکر می‌کنم زودتر از 1400 نیز بتوانیم به این موفقیت برسیم. باید امکانات را در این زمینه بسیج کرد، البته ممکن است قبل از فرستادن انسان ربات بفرستیم.»

 وی ادامه داد:« فعالیت در این زمینه می‌تواند به فعالیت‌های علمی در کشور جهت دهد و باید آنقدر جلو برویم که برای دیگر بخش‌های علمی کشور فضا بیشتر باز شود و رشد پیشرفت علمی چند برابر شود.

 احمدی‌نژاد گفت: اواخر امسال و سال آینده ، سال پرتاب‌های متعدد است و سازمان فضایی با کمک دیگر مراکز تحقیقاتی کاری کند که این گونه پشت سرهم در این راستا قدم برداریم و باید با هم عهد ببندیم .»

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استعداد ایرانی گفت:« اگر استعداد ایرانی جاری شود انقلاب در اندیشه، فرهنگ و نوع نگرش ملت‌ها به محیط‌های گوناگون پدیدار می‌شود.»

 احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود تصریح کرد:« بشتابید فردای درخشان در انتظار ملت ایران است.»

 پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور وزیر دفاع و رئیس سازمان هوافضا به ایراد سخن پرداختند. در این مراسم وزیر ارتباطات نیز حضور داشت.

 امروز ( دوشنبه 18 بهمن) با حضور رئیس‌جمهور از نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ملی ظفر، رصد ‌1، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی ماهواره‌بر سفیر ‌1 بی و کپسول زیستی کاووش‌گر ‌4 رونمایی شد.

کد خبر 127632
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز