دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش‌هایی از مقبره دایه «توتنخامون» توسط دزدان آثار تاریخی در مصر تخریب شد.

tempel

 پس از آن که دکتر«زاهی هاواس»، دبیرکل هیات ارشد باستانی مصر که به تازگی به سمت وزیر آثار تاریخی در کابینه جدید دولت مصر نیز منصوب شده، در مصاحبه‌ای با «الاهرام»، اخبار موجود درباره آتش گرفتن بخش‌هایی از «موزه مصر» در قاهره و تخریب آثار تاریخی و موزه‌های این کشور را رد کرد، برخی منابع خبری از تخریب بخش‌هایی از مقبره «مایا»، دایه سیاستمدار «توتنخامون»، مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته بارها دزدان آثار تاریخی به سراغ مقبره «مایا» که در قبرستان تاریخی مشهور «ساکارا» در جنوب قاهره قرار دارد، رفته و بخش‌هایی از آنرا تخریب کرده‌اند.

این در حالی است که در روزهای گذشته عده‌ای قصد ورود به مجموعه معابد «کارناک» و آسیب‌رساندن به این مجموعه ‌تاریخی را داشته‌اند که با مقاومت مردمی مواجه شدند.

مجموعه‌ تاریخی «کارناک» که در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده ‌است، قدمتی 3500 ساله داشته و قدیمی‌ترین اثر تاریخی کشف‌شده در آن، مقبره‌ یکی از ملکه‌های تمدن مصر باستان است که حدود قرن 15 پیش از میلاد مسیح (ع) بر سرزمین‌های تمدن مصر باستان حکومت می‌کرده است.

معابد کارناک بارها باز‌سازی شده و توسعه یافته، به همین دلیل آثار تاریخی متفاوتی را از دوره‌های مختلف حکومت فراعنه بر مصر، به ویژه عصر طلایی فراعنه را می‌توان در این مجموعه مشاهده کرد.
مجموعه‌ تاریخی کارناک در سواحل شرقی رود نیل در منطقه‌ «تبس» واقع شده و شامل 63 بناست که هریک از آن‌ها یک شاهکار معماری‌اند و شیوه‌ ساخت و رنگ‌آمیزی برخی از بناهای آن کاملا منحصربه‌فرد است. طبق متون تاریخی، این معابد به دستور «آخناتون»، پدر توتانخامون به‌عنوان معبد خصوصی فرعون ساخته شده‌اند.
مجموعه‌ تاریخی کارناک در شرایطی در خطر حمله خرابکاران قرار دارد که در جریان ناآرامی‌های روز پنجشنبه (14 بهمن) در میدان تحریر قاهره، ده‌ها بمب آتش‌زا به داخل محوطه موزه مصر پرتاب شد و درختی نیز که در کنار دیوارهای موزه قرار داشت، آتش گرفت.
در حال حاضر نگرانی‌های زیادی درباره غارت «موزه مصر» که برخی آن را از نظر ارزش گنجینه‌های تاریخی که در آن نگهداری می‌شود، معادل موزه «لوور» و در ردیف پنج موزه برتر جهان می‌دانند، وجود دارد، این در حالی است که صبح روز شنبه تعدادی سارق وارد موزه مصر شده و سر چند مجسمه را تخریب کرده‌اند.

موزه مصر که در سال 1902 ساخته شده، در حدود 120 هزار اثر تاریخی از جمله ماسک مشهور «توتنخامون» را در خود جای داده است.

البته این موزه از مدت‌ها قبل به منظور انتقال آثار آن به محل جدید در شرایط نیمه تعطیل بوده و بخش قابل توجهی از آثار آن در مکان‌های دیگر، انبار موزه و در قالب تورهای جهانی در دیگر کشورها نگهداری می‌شوند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان خواستار حفظ امنیت محوطه‌های تاریخی مصر توسط نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان یونسکو شده‌ و ایرینا بوکوا ـ مدیرکل سازمان یونسکو نیز از دولت مصر خواسته که تمام اقدامات لازم برای تأمین امنیت گنجینه‌ مصر در قاهره، «لکسور» و سراسر سایت‌های تاریخی و فرهنگی این کشور انجام دهد.

در روزهای گذشته چندین‌بار زنجیره انسانی در اطراف موزه مصر برای جلوگیری از غارت موزه تشکیل شد و برخی از مصری‌ها نیز غارتگران موزه را افراد پلیس مخفی حکومت حسنی مبارک می‌دانند که با هدف ایجاد ناامنی در کشور به موزه مصر حمله کرده‌اند.

کد خبر 127615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز