خطبه‌های نماز جمعه به اتمام نرسیده بود که بازتاب‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آن شروع شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط و اتفاقات رخ‌داده در منطقه، آنقدر حساس و مهم بود که رسانه‌های مختلف منطقه و جهان نتوانستند طبق سیاست دائمی خود عمل کرده و سخنان رهبر انقلاب را حذف و بایکوت کنند.

البته برداشت‌ها از سخنان خطیب نماز جمعه تهران متفاوت بود و به همین دلیل، واکنش‌های متفاوتی را درپی داشت. از نکات جالب توجه برای بسیاری از رسانه‌های منطقه، ایراد خطبه به زبان عربی از سوی رهبر معظم انقلاب بود تا جایی که برخی رسانه‌ها در تیتر خبر مربوط به خطبه‌های رهبری به این موضوع اشاره کردند. بیشترین توجه رسانه‌ها بر دو محور از سخنان رهبر معظم انقلاب یعنی بیداری اسلامی و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه متمرکز بود. با این حال تیترهای متفاوتی از سوی رسانه‌های مختلف مشاهده شد.

دعوت رهبر ایران به برپایی نظام اسلامی در مصر

تأکید رهبر معظم انقلاب بر بُعد اسلامی و دینی قیام مردم مصر، نظر برخی رسانه‌ها همچون نسخه اینترنتی روزنامه عربستانی «الحیاه»، «الإمارات الیوم»، «الصناره»، «القدس العربی» و «شبکه العهد» وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین را به‌خود جلب کرد. روزنامه الحیاه که بخش قابل توجهی از خطبه‌های رهبر انقلاب را منعکس کرده بود، با انتخاب سوتیتر نیز تلاش کرد فرمایشات رهبر انقلاب درباره نوکری مبارک برای آمریکا و صهیونیست‌ها و نیز شکل‌گیری بیداری اسلامی را برجسته کند. رادیو هلند به اظهارات رهبر ایران درخصوص حدوث بیداری اسلامی و نیز ارتباط بین حسنی مبارک و آمریکا پرداخت و به نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن حکومت مصر به حکومتی شبیه نظام ایران اشاره کرد.

«سی‌ان‌ان عربی» هم که از قول رهبر انقلاب، انقلاب مصر را به معنای شکست سیاست‌های آمریکا تیتر کرده بود، نوشت: رهبر ایران تأکید کرد که انتفاضه فعلی در مصر، ضربه‌ای بر سیاست‌های آمریکا در منطقه بود. البته این شبکه خبری تنها به نقل این مطلب و نیز تصریحات رهبری درباره نگرانی صهیونیست‌ها از انقلاب مردم مصر اکتفا کرد و بقیه خبر خود را با مطالب دیگری همچون اظهارات شخصیت‌های سیاسی ایران درباره تحولات مصر همراه کرد.

دستپاچگی صهیونیست‌ها

پایگاه مصری «الیوم السابع» نیز به این بخش از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز توجه بیشتری کرد که ایشان گفتند: «البته امروز آمریکایی‌ها به‌شدت دستپاچه هستند و اسرائیلی‌ها بیشتر از آنها در قضیه مصر دستپاچه و دنبال علاجی هستند که البته علاجی هم پیدا نخواهند کرد.» این پایگاه مصری همچنین به نقل از رهبر ایران نوشت: موفقیت مردم مصر در ساقط کردن نظام حسنی مبارک، پایه‌های رژیم صهیونیستی را متزلزل خواهد کرد.

پایگاه مصری اهرام نیز در خبر کوتاهی به خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولی امر مسلمین درباره خیانت‌های حسنی مبارک در حق مردم مصر و سیاست دولت‌های غربی در قبال تحولات اخیر نوشت: رهبر ایران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمی در مصر را از نشانه‌های بیداری اسلامی دانست و مدعی شد که این اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامی ایران در سال 79 میلادی است.

عصبانیت برخی رسانه‌ها

در این بین رسانه‌های نزدیک به حکومت مصر نتوانستند عصبانیت خود را از جمهوری اسلامی ایران و مواضع رهبر معظم انقلاب پنهان کنند و با تحلیل‌های جهت‌دار و یا انعکاس موضع‌گیری مخالفین جمهوری اسلامی، به بازتاب خطبه‌های نماز جمعه تهران پرداختند.

کد خبر 127561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز